اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

چگونه با کم‌ترین هزینه شب جمعه به زیارت امام حسین(ع) برویم؟+جدول

نبود بسته‌های زیارتی متنوع در کاروان‌های سازمان حج و زیارت موجب شده تا برخی به صورت انفرادی یا همراه با دوستان به صورت کوتاه مدت به عتبات مشرف شوند تا شب جمعه کربلا باشند. در این گزارش به راه‌های سفر اقتصادی عتبات اشاره کردیم.

چگونه با کم‌ترین هزینه شب جمعه به زیارت امام حسین(ع) برویم؟+جدول

خبرگزاری فارس ـ گروه حج و زیارت ـ مریم سادات آجودانی: زیارت عتبات همراه با کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت بهترین انتخاب برای سفر زیارتی به عراق است. اما با توجه به اینکه این سفرها یک هفته‌ای است و سفری کوتاه مدت از سوی سازمان حج و زیارت ارائه نمی‌شود و از طرفی هم در ماه‌های اخیر با افزایش نرخ ارز، زیارت عتبات گران شده است، برخی از افراد که فرصت یا مرخصی یک هفته‌ای ندارند، ترجیح می‌دهند که سفری کوتاه مدت و البته انفرادی را انتخاب کنند تا بتوانند به زیارت ارباب مشرف و از مزایای این سفر معنوی بهره‌مند شوند.

این نوع سفرها ممکن است در صورت بیمه نبودن برای زائران مشکلاتی را به همراه داشته باشد و از آن جایی که حادثه خبر نمی‌کند، بهتر است قبل از سفر با مراجعه به دفاتر زیارتی خود را بیمه سفر زیارتی کنید.

در روایات از ائمه اطهار علیهم‌السلام زیارت امام حسین علیه‌السلام همواره مورد تأکید قرار گرفته است؛ تا جایی که در حدیثی از امام باقر علیه‌السلام داریم که می‌فرمایند: «شیعیان ما را به زیارت امام حسین علیه‌السلام امرکنید، چرا که زیارتش روزی را افزون می‌کند و عمر را طولانی می‌گرداند و بلاها و بدی‌ها را دفع می‌کند و زیارت کردن امام حسین علیه‌السلام بر هر مؤمنی که اقرار به امامت او از جانب خدا داشته باشد، واجب است». (تهذیب الاحکام/ج۶/ص۴۲)

خبرگزاری فارس در گزارشی به راهکار و هزینه‌های سفر انفرادی عتبات اشاره کرد. (اینجا بخوانید) اکنون در این گزارش به سفرهای کوتاه مدت عتبات با هزینه‌های اقتصادی می‌پردازیم.

برای سفر انفرادی عتبات از کدام مرزها وارد عراق شویم؟

سفر زمینی عتبات به عنوان سفر اقتصادی شناخته می‌شود که برخی از افراد به صورت گروه دوستانه یا هیأتی و حتی به تنهایی با رفتن به مرزهای زمینی مهران یا شلمچه می‌توانند به این سفر معنوی مشرف شوند. البته مرز خسروی نیز برای تردد زائران از ساعت ۷ تا ۱۷ باز است که توصیه می‌شود زائران برای سفر انفرادی در حال حاضر از این مرز وارد عراق نشوند. بنابراین، برای سفر زمینی عتبات بهترین گزینه مرزهای مهران و شلمچه است که برای زائران تهرانی و سایر استان‌های نیمه شمالی کشور مرز مهران توصیه می‌شود. سایر استان‌ها به ویژه زائران شهرهای جنوبی کشور هم بهتر است از مرز شلمچه از کشور خارج شوند.

برای رفتن به مرز مهران نیز چندین گزینه وجود دارد. گاهی بلیت لحظه آخری به ایلام با قیمت مناسب عرضه می‌شود که افراد می‌توانند به ایلام رفته و از آنجا با تاکسی‌های اطراف فرودگاه با هزینه تاکسی دربست ۲۰۰ هزار تومان به مهران و نزدیکی مرز بروند. اگر تعداد گروه دوستانه ۴ نفر باشد، هزینه آن برای هر کدام ۵۰ هزار تومان می‌شود. اگر هم قصد سفر با خودروی شخصی یا اتوبوس را داشته باشند، هزینه آن، بسته به مبدأ متفاوت است. پس از رسیدن به مرز هم باید مبلغ ۱۵ هزار تومان به عنوان عوارض خروج از کشور پرداخته و در آن سوی مرز منتظر ماشین باشند.

خرید بلیت لحظه آخری برای کاهش هزینه سفر هوایی عتبات

با این وجود، گاهی هم بلیت لحظه آخری پروازهای نجف و بغداد عرضه می‌شود و قیمت آن برای پرواز تهران ـ نجف حدود یک میلیون تومان می‌رسد. در حالت عادی بلیت پرواز تهران ـ نجف ـ تهران بیش از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. بنابراین، در صورتی قصد تشرف به عتبات به صورت هوایی و البته اقتصادی را دارید، می‌توانید بلیت لحظه آخری تهیه کنید. هزینه خروج از کشور برای سفرهای هوایی عتبات نیز ۴۵ هزار تومان است.

دینار یا دلار همراه داشته باشید

بسیاری از افراد روزهای پایانی هفته را برای سفر کوتاه مدت انتخاب می‌کنند تا هم نیاز به مرخصی طولانی نداشته باشند و هم اینکه پس از زیارت حرم امام علی علیه‌السلام به کربلا مشرف شده و شب جمعه که شب زیارتی امام حسین علیه‌السلام است، در این قطعه از بهشت باشند. برای سفر کوتاه مدت دو تا سه روز پایانی هفته توصیه می‌شود. نکته قابل توجه قبل از سفر انفرادی به عتبات، همراه داشتن دینار یا دلار است. 

پس از رسیدن به نجف اشرف، زائران می‌توانند برای داشتن سفری ارزان، در حسینیه اقامت داشته باشند یا حتی در شبستان حضرت زهرا سلام‌الله علیها ساعاتی را به استراحت بپردازند. همچنین هزینه هتل‌ها در عراق بسته به دور یا نزدیکی به حرم و کیفیت و خدمات موجود در آن متفاوت است که برای سفر اقتصادی و کوتاه مدت عتبات، هتل‌هایی که در خیابان‌های پشت بازار حرم امام علی علیه‌السلام است، پیشنهاد می‌شود. چرا که هم فاصله زیادی به حرم ندارد و هم اینکه نسبت به کیفیت آن، هزینه مناسبی دارد.

هزینه خروج از کشور به صورت هوایی ۴۵ هزار تومان
کرایه اتوبوس از فرودگاه تا حرم علوی

۴ هزار دینار(۱۱۲ هزار تومان)

هزینه خروج از کشور به صورت زمینی ۱۵ هزار تومان
کرایه ون از مرز مهران تا نجف ۱۸ هزار دینار
(۵۰۴ هزار تومان)
اسکان در حسینیه کربلا یا نجف  ۵ هزار دینار
(۱۴۰ هزار تومان)
اسکان در هتل معمولی بدون غذا (هر تخت به ازای یک شب) ۱۸ هزار دینار
(۵۰۴ هزار تومان)
قیمت یک ساندویچ فلافل در عراق  ۳ هزار دینار
(۸۴ هزار تومان)

قیمت غذا در اطراف حرم‌ها و اسکان در هتل‌های نجف و کربلا

هزینه اقامت یک شب در اتاق‌های دو تخته هتل‌های پشت حرم امام علی علیه‌السلام بدون غذا ۳۰ هزار دینار است که با دینار ۲۸ هزار تومانی این مبلغ ۸۴۰ هزار تومان می‌شود. برای تهیه غذا نیز توصیه می‌شود از رستوران‌های اطراف حرم ساندویچی تهیه شود که بسته به ذائقه افراد است. هزینه ساندویچ فلافل در اطراف حرم علوی حدود ۳ هزار دینار (۸۴ هزار تومان) و سمبوسه نیز ۲ تا ۴ هزار دینار (۵۶ تا ۱۱۲ هزار تومان) است.

پس از زیارت امام علی علیه السلام و اسکان یک شبه در نجف اشرف، بهتر است زائران به سوی گاراج که از خروجی باب القبله حرم علوی مسیر نزدیکی است، ماشین به کربلا بگیرند. گزینه اقتصادی برای رفتن به کربلا از نجف اشرف، استفاده از اتوبوس یا ون است که هزینه اتوبوس‌ها ۴ هزار دینار (۱۱۲ هزار تومان) و هزینه ون‌ها حدود ۶ هزار دینار (۱۶۸ هزار تومان) است که انتهای سوق الکبیر زیر پل ثورةالعشرین و انتهای خیابان الرسول و زیر پله‌های برقی انتهای صحن حضرت زهرا سلام‌الله علیها بهترین دسترسی برای پیدا کردن ماشین به سمت کربلاست.

برای اسکان در کربلا هم در کنار اتاق ۲ تخته هتل‌های مناسب و اقتصادی با قیمت شبی ۱۸ هزار دینار (۵۰۴ هزار تومان)، می‌توان در حسینیه با قیمت شبی ۵ هزار دینار (۱۴۰ هزار  تومان) اسکان داشت.

نحوه کرایه پتو از عتبه حسینیه

علاوه بر این، در صورتی هوا مناسب باشد در فضای مسقف دو طرف بین‌الحرمین که برخی از زائران با پتو در حال استراحت هستند، می‌توان ساعاتی را سپری کرد. همچنین برای کرایه پتو می‌توان با مراجعه به کانکسی که در حوالی ضلع شرقی باب القبله حرم سیدالشهدا علیه‌السلام است، و پرداخت ۱۰ هزار دینار (۲۸۰ هزار تومان) به همراه کارت شناسایی اقدام کرد. البته این مبلغ ۱۰ هزار دینار را همراه با کارت شناسایی بعد از بازگرداندن پتو مجدد به زائران پس می‌دهند و کرایه پتو در بین‌الحرمین رایگان است.

زائران می‌توانند  پنج‌شنبه شب را به زیارت امام حسین علیه‌السلام و شرکت در مراسم دعای کمیل و همچنین روضه بین‌الحرمین ایرانیان در جوار حرم سیدالشهدا علیه‌السلام بپردازند.

بازگشت به کشور از کربلا

پس از آن هم اگر زائری قصد بازگشت به کشور از طریق مرز مهران را داشته باشد، می‌تواند پس از رسیدن به کربلا از طریق ماشین‌های عتبه حسینیه روبروی باب السدره حرم امام حسین علیه السلام بلیت با هزینه ۱۰ هزار دیناری (۲۸۰ هزار تومان) خریداری کرده و ساعت ۶:۳۰ صبح از انتهای همان خیابان و نزدیک مقام امام زمان (عج) به کشور بازگردد.

در صورتی هم که قصد بازگشت از طریق فرودگاه نجف را داشته باشد، بهتر است با ماشین‌های سمت گاراج که در سمت خیابان جمهوری است، یا همان اتوبوس‌هایی که از نجف به کربلا مشرف شد، به نجف بازگردد و از اطراف حرم مجدد برای فرودگاه ماشین بگیرد که هزینه آن با تاکسی حداقل ۱۵ هزار دینار (۴۲۰ هزار تومان) است.

در گزارش‌های بعدی به ارائه راهکارهایی برای تشرف انفرادی و کوتاه مدت به عتبات و زیارت سایر اعتاب مقدسه همچون سامرا و کاظمین با هزینه اقتصادی می‌پردازیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول