اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

عصائب اهل الحق عراق: دولت باید مصوبه پارلمان در اخراج آمریکا را اجرا کند

سخنگوی عصائب اهل الحق عراق در واکنش به ادعای یک اندیشکده آمریکایی مبنی بر عقب‌نشینی این گروه مقاومت از موضعش در قبال خروج نظامیان آمریکایی، تاکید کرد موضعش تغییر نکرده و مصوبه پارلمان باید اجرا شود.

عصائب اهل الحق عراق: دولت باید مصوبه پارلمان در اخراج آمریکا را اجرا کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمود الربیعی» سخنگوی عصائب اهل الحق عراق،  به گزارش اندیشکده آمریکایی «واشنگتن» که مدعی عمل‌گرایی این گروه عراقی در قبال موضوع حضور نظامیان آمریکایی در این کشور شده، واکنش نشان داد.

در گزارش این اندیشکده که به قلم «مایکل ناتس» متخصص امور نظامی و امنیتی عراق، ایران و خلیج فارس و شماری از نویسندگان منتشر شد، ادعا شده که عصائب اهل الحق به عمل گرایی اشاره می کند، در حالی که کتائب حزب الله استدلال های خود را تحریف می‌کند تا بدون پذیرش صریح حضور نظامی آمریکا در عراق، بتواند به جلو حرکت کند.

اما سخنگوی عصائب اهل الحق به صراحت در گفت‌وگو با «المسله» تصریح کرد: موضع ما در قبال حضور نظامی آمریکا ثابت و آشکار است و ما از دولت عراق می‌خواهیم تا این پرونده را به اتمام برساند و مصوبه پارلمان را اجرا کند.

وی افزود: دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق در گفت‌وگو با شبکه العراقیه به صراحت موضع ما را توضیح داد. 

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق  چند روز پیش در یک مصاحبه مدعی شده بود که در کشورش «نیاز به نیروهای خارجی، همچنان وجود دارد. نابودی داعش هم نیازمند زمان بیشتری است».

انتشار این مصاحبه موجب شد تا بسیاری از رسانه‌های غربی مدعی شوند که رهبران چارچوب هماهنگی عراق نیز با این سخنان نخست‌وزیر همراه هستند و گویا به دلیل شرایط داخلی و منطقه‌ای از خواست خود مبنی بر اخراج نظامیان ترویست آمریکایی از عراق عقب‌نشینی کرده‌اند. 

اما «محمد التمیمی» عضو کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به چارچوب هماهنگی در واکنش به این اظهارت السودانی، این ادعا را زیر سوال برد و خطاب به وی گفت: «چه کسی به تو این حق را داده است که بر روی خون شهدا، چانه‌زنی کنی؟ تو چه کسی هستی که بخواهی سرنوشت عراق را تعیین کنی؟ از چه زمانی آمریکا دوست [عراق] شده است؟».

وی همچنین گفت که موضع قاطعی علیه اظهارات السودانی و تمامی کسانی اتخاذ خواهد شد که «بر سر حاکمیت عراق، چانه زنی می‌کنند. فرقی ندارد که این فرد چه پُستی دارد و چه کسی حامی است و چه هزینه‌ای در پی خواهد داشت».

یک منبع آگاه در چارچوب هماهنگی نیز چند روز پیش در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که در این زمینه «علیه اظهاراتی که محمد السودانی نخست وزیر عراق درباره باقی ماندن این نیروها (آمریکایی) مطرح کرده است، مواضع قاطعی اتخاذ خواهد شد».

وی ادامه داد: «رهبران هیأت هماهنگی در مقاومت عراق، خواستار برگزاری نشست قریب‌الوقوعی هستند تا تصمیم واحدی علیه تصمیم دولت کنونی و ضد اشغالگری آمریکا اتخاذ شود».

حضور نظامی آمریکا در عراق به زمان سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ باز می‌گردد که حدود ۱۵۰ هزار نظامی آمریکایی وارد خاک عراق شدند و این حضور تا سال ۲۰۱۱ ادامه داشت و در آن زمان بخش قابل توجهی از آنها از عراق خارج شدنداما در سال ۲۰۱۴ همزمان با تشکیل ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به فرماندهی آمریکا، بار دیگر حضور نظامی آمریکا قوت گرفت و از آن زمان تاکنون حدود  ۶ هزار نیروی آمریکایی به بهانه مشاوره و آموزش نیروهای نظامی و امنیتی عراق و مبارزه با تروریسم در این کشور حضور دارند. 

سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس نایب رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق در ژانویه سال ۲۰۲۰  به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اقدامی جنایتکارانه در حمله پهپادی آمریکا به شهادت رسیدند.

دو روز پس از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، پارلمان عراق لایحه اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور را تصویب و دولت این کشور را ملزم کرد که به حضور تمام نیروهای بیگانه به رهبری آمریکا در خاک عراق پایان دهند.

 عراق امسال پنجمین سالگرد شکست گروه تروریستی داعش را جشن گرفت و مقامات نظامی و سیاسی آن بارها اعلام کرده‌اند که حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق هیچ توجیهی ندارد اما واشنگتن حاضر به ترک خاک این کشور نیست.

پایان پیام/م/ ت 9

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول