اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

4 پروژه ریلی برای تکمیل کریدور شمال-جنوب در اولویت قرار گرفت/ ‌تهاتر نفت محل تأمین اعتبار شد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای تکمیل کریدور ترانزیتی شمال-جنوب، چهار پروژه ریلی در اولویت اجرا قرار گرفته است، گفت: تامین مالی این پروژه‌ها‌ از محل تهاتر نفت خواهد بود.

4 پروژه ریلی برای تکمیل کریدور شمال-جنوب در اولویت قرار گرفت/ ‌تهاتر نفت محل تأمین اعتبار شد

خیرالله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه اولویت دولت در حوزه توسعه حمل و نقل ریلی، تکمیل کریدورهای شمال- جنوب است، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت بالای انتقال بار و ترانزیت کالا در این کریدور، چهار پروژه مهم برای تکمیل کریدور شمال-جنوب در اولویت اجرایی و تامین مالی قرار دار‌د و دستورات ویژه‌ای از طرف رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور برای تکمیل آنها صادر شده است. 

* راه‌آهن رشت-آستارا اولویت اول ریلی کشور

وی افزود: در این راستا خط ریلی رشت آستارا، برای تکمیل کریدور شمال - جنوب در اولویت اول تامین اعتبار است، به تکمیل ‌این طرح، بندر‌عباس از طریق شبکه ریلی به آستارا اتصال می‌شود و راه‌آهن ما ‌به کشور آذربایجان و بعد روسیه و اروپا متصل می‌‌شود؛ این مسیر کریدور اصلی شمال- جنوب است.

* راه‌آهن چابهار-زاهدان اولویت دوم توسعه ریلی 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دومین اولویت در کریدور شمال-جنوب را تکمیل کریدور شمال-جنوب شرق کشور عنوان کرد و گفت: تکمیل خط‌آهن چابهار-زاهدان از دیگر اولویت‌های ریلی کشور است و بعد از تکمیل این راه‌آهن و با اتصال چابهار به شبکه ریلی سپس راه‌آهن در مسیر زاهدان، زابل، بیرجند، مشهد و یونسی کشیده خواهد شد.

وی تاکید کرد: این طولانی‌ترین کریدور کشور (چابهار- زاهدان- بیرجند- یونسی) است که 1500 کیلومتر طول دارد و به ایستگاه یونسی در نزدیکی مشهد متصل می‌شود.

* راه‌آهن شیراز-بوشهر-بندر عسلویه اولویت سوم ریلی کشور

خادمی افزود: اولویت سوم در کریدور شمال - جنوب، اتصال استان بوشهر به شبکه ریلی کشور است، ‌در این راستا با اتصال خط ریلی از شیراز به بوشهر و بندر عسلویه کریدور شمال- جنوب در این مسیر تکمیل می‌شود‌. 

* اتصال ‌خط‌آهن درود-خرم‌آباد به کریدور‌ شمال-جنوبِ غرب از دیگر اولویت‌‌های ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی اولویت چهارم در رفع حلقه‌‌های مفقوده کریدور شمال- جنوب را رفع گلوگاه کریدور شمال- جنوب غرب کشور عنوان کرد و گفت: بنادر خوزستان ظرفیت بار‌ی زیادی دارند ولی به‌دلیل قدیمی بودن ریل‌های این مسیر از ظرفیت 50 میلیون تنی پنج بندر این منطقه، فقط از 3 میلیون تن ظرفیت استفاده می‌کنیم؛ به همین دلیل به‌دنبال رفع گلوگاه‌های این خط ریلی هستیم بدین ترتیب خط‌آهن درود- خرم‌آباد به خط ریلی شمال-جنوب غرب کشور متصل و یک مسیر جدیدی به کریدور شمال-جنوبِ غرب کشور اضافه می‌شود.

* 5 میلیارد یورو برای تکمیل کریدورهای شمال- جنوب نیاز است

وی با بیان اینکه این چهار پروژه ریلی اولویت اصلی توسعه راه‌آهن کشور است، تصریح کرد: برای احداث و تکمیل این مسیرها پنج میلیارد یورو اعتبار نیاز است، در بخش‌هایی از این پروژه‌ها ‌کارهای فنی انجام شده است و برخی هم مناقصات آن به‌زودی برگزار می‌شود.

خادمی اظهار داشت: باتوجه به تصمیماتی که برای تکمیل کریدورهای کشور گرفته شده اتفاقات خوبی در آینده رخ خواهد داد و می‌توانیم با فعال‌سازی این کریدورها هم بار داخلی را افزایش ظرفیت دهیم و هم ترانزیت بین‌المللی از مسیر ایران انجام شود. 

وی در پاسخ به این سوال که منابع مالی اجرای این چهار پروژه چگونه تامین خواهد شد، گفت: اعتبارات از محل تهاتر نفت تامین می‌شود.

* عملیات اجرایی پروژه رشت - آستارا سرعت می‌گیرد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درخصوص آخرین وضعیت پروژه ریلی رشت - آستارا، اظهار داشت: این پروژه 164 کیلومتر طول دارد که هم‌اکنون در 22 کیلومتر مسیر، در حال احداث خط هستیم؛ 12.5 کیلومتر از طرف انزلی و 10 کیلومتر از مسیر رشت - کاسپین در حال احداث است.

وی تصریح کرد: کارهای فنی این پروژه را انجام داده‌ایم و برای انعقاد قرارداد با پیمانکار، سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی قرارداد و پروژه است و بعد از اتمام بررسی و انعقاد قرارداد، عملیات اجرایی این پروژه سرعت خواهد گرفت، البته گره اصلی کار ارزیابی مسیر (خرید اراضی سرِ راه پروژه) است زیرا در طول مسیر احداث خط آهن، زمین‌های کشاورزی قرار دارد و باید راهکاری برای تأمین اراضی‌ طراحی کنیم.

به گزارش فارس‌ رهبر انقلاب مدتی پیش با درخواست دولت مبنی بر استفاده از روش تهاتر نفت برای تامین پروژه‌های مهم ریلی کشور موافقت کردند؛ چندی پیش نیز سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، از تصویب آیین‌نامه تهاتر نفت برای تامین مالی طرح‌های ریلی در کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد و ابراز امیدواری کرد به‌زودی این آیین نامه در جلسه هیات دولت هم به تصویب برسد.

با این روش در کنار سایر روش‌ها می‌توان به افزایش سرعت توسعه و تکمیل بخش عمده 10 هزار کیلومتر پروژه ریلی باقی مانده کشور در طول برنامه هفتم توسعه امیدوار بود. توسعه خطوط ریلی کشور یکی از مهم‌ترین پروژه‌های پیشران برای توسعه کشور است زیرا بررسی تجربه توسعه در کشورهای مختلف نشان می‌دهد توسعه راه‌های ارتباطی نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی در هر منطقه داشته است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول