اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

چین: آمریکا با غارت نفت سوریه جنایت می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به ادامه غارت نفت سوریه به دست ارتش آمریکا، آن را «جنایتی وقیح» توصیف کرد.

چین: آمریکا با غارت نفت سوریه جنایت می‌کند

 گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ مهدی محمودی- «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به اعلام خبر قاچاق ۵۳ تانکر حامل نفت سوریه به دست آمریکا و انتقال آن به عراق، آن را جنایتی علنی و وقیحانه دانست.

به نوشته وبگاه موازین نیوز، او تأکید کرد که «اقدامات غارتگرانه» آمریکا موجب وخامت بیشتر بحران سوخت و فاجعه انسانی در سوریه می‌شود و آمریکا حق زندگی مردم سوریه را به مخاطره انداخته است، در حالی که سوری‌ها با همین میزان کم نفت و مواد غذایی برای عبور از زمستان سخت مبارزه می‌کنند.

وانگ ونبین افزود: «شدت طمع آمریکا در سرقت منابع سوریه و همچنین "سخاوت" آن در ارائه کمک‌های نظامی به هم‌پیمانانش که اغلب میلیاردها یا حتی ده‌ها میلیارد دلار می‌شود، خیره کننده است».

سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه آمریکا باید به دلیل سرقت نفت سوریه مجازات شود، گفت که مردم سوریه و جامعه جهانی خواستار پاسخگویی واشنگتن هستند و می‌خواهند که این کشور به قوانین و عرف بین‌الملل پایبند باشد.

به گفته وانگ ونبین آمریکا در هر شرایطی کشورها را با فاجعه و هرج و مرج مواجه می‌سازد و تنها منافع و سلطه‌گری‌اش برای او اهمیت دارد و این چیزی است که ریشه در نظام حکومتی آمریکا دارد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز شنبه گزارش داد که نیروهای آمریکایی با همراهی شبه‌نظامیان کرد سوریه، تعداد ۵۳ تانکر حامل نفت را از حومه الحسکه برداشت کرده و از طریق گذرگاه غیر رسمی «المحمودیه» به شمال عراق منتقل کرده‌اند.

به گفته دولت سوریه، نیروهای آمریکایی در نیمه اول سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۰ درصد تولید نفت سوریه را به خارج از این کشور قاچاق کرده‌اند. چندی پیش نیز آمریکایی‌ها ۶۰ تانکر و کامیون حامل نفت و گندم سوریه را به عراق قاچاق کردند.

سرقت نفت سوریه در حالی صورت می‌گیرد که وزارت نفت این کشور نیز پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که نیروهای آمریکا و مزدوران آن‌ها حدود ۶۶ هزار بشکه در روز از مناطق اشغالی در شرق سوریه سرقت می‌کنند.

تا پیش از سال ۲۰۱۱، سوریه روزانه ۳۸۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد اما این رقم حالا به ۸۰ هزار بشکه در روز رسیده که ۶۶ هزار بشکه آن توسط آمریکایی‌ها دزدیده می‌شود.

نظامیان آمریکایی پس از قاچاق سوخت از سوریه به عراق، نفت این کشور را در بازار سیاه منطقه کردستان عراق به‌ فروش می‌رسانند و بخشی از آن را برای مصارف خود به پایگاه‌هایشان منتقل می‌کنند.

پایان پیام/م/ ت 27

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول