اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تحقیق کنگره آمریکا درباره پول‌های اهدایی به محل کار سابق بایدن

یک کمیته مجلس نمایندگان آمریکا از برنامه خود برای تحقیقات در خصوص اهدای میلیون‌ها دلار پول از سمت چین به اندیشکده ای که سابقا جو بایدن در آن کار کرده، خبر داد.

تحقیق کنگره آمریکا درباره پول‌های اهدایی به محل کار سابق بایدن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، کمیته «نظارت و پاسخگویی» در مجلس نمایندگان آمریکا درباره پولهایی که اهداکنندگان ناشناس در چین به یک اندیشکده مرتبط با «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا مشهور به «مرکز پن بایدن» داده‌اند تحقیقات انجام می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، این تحقیقات همزمان با بررسی وزارت دادگستری آمریکا در خصوص کشف اسناد محرمانه مربوط به دوران معاونت بایدن در ریاست جمهوری اسبق آمریکا‌ در خانه شخصی او و در دفتر کار سابقش در مرکز پن بایدن  صورت می‌گیرد.

دفتر مطبوعاتی «جیمز کامر»، رئیس کمیته نظارت و پاسخگویی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز جیمز کامر رئیس کمیته نظارت و پاسخگویی از الیزابت مگیل، رئیس دانشگاه پنسیلوانیا تقاضا اطلاعات مربوط به پولهای اهدایی ناشناس چینی به این دانشگاه و مرکز پن بایدن را ارائه دهد.»

در ادامه این بیانیه نوشته شد: «این کمیته دریافته دانشگاه پنسیلوانیا میلیونها دلار پول را از سمت منابع چینی ناشناس دریافت کرده و زمانی که بایدن به عنوان معاون رئیس جمهور اسبق، رهبر ابتکار عمل مرکز پن بایدن اعلام شد، این پولها افزایش قابل توجهی پیدا کردند.»

طبق متن این بیانیه، کامر درخواست دریافت همه اسناد و تبادلات  مرتبط با هر گونه پول اهدایی از سمت چین و همچنین فهرستی از همه اهداکننده‌های چینی و حجم پولهای اهدا شده به دانشگاه پنسیلوانیا را مطرح کرده است.

به ادعای این بیانیه، زمانی که بایدن به بررسی نامزدی احتمالی برای ریاست جمهوری پرداخت، پولهای اهدایی از سمت چین سه برابر شده و ادامه پیدا کردند.

کامر در این نامه نوشت: «مرکز پن بایدن ظاهرا به عنوان منبع کسب درآمد از سمت پشتیبان‌های خارجی برای بخش عمده دولت بالقوه بایدن عمل کرد.»

او در ادامه این نامه به مگیل بیان کرد: «بین سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ دانشگاه پنسیلوانیا به بایدن بیش از ۹۰۰۰۰۰ دلار پول پرداخت کرد و دست کم ۱۰ نفر از اعضای مرکز پن بایدن را که بعدا تبدیل به مقام‌های ارشد دولت بایدن شدند استخدام کرد.»

وزارت دادگستری آمریکا در حال حاضر مشغول تحقیقات درباره چگونگی سر در آوردن اسناد طبقه بندی شده دوران معاونت بایدن در ریاست جمهوری «باراک اوباما»، از دفتر کار و خانه شخصی‌ او است.

پل گوسر، نماینده کنگره آمریکا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، قانونگذاران حزب جمهوریخواه این کنگره قصد دارند پرونده کشف اسناد محرمانه در دفتر و خانه بایدن را به عنوان یک جرم جدی که قابل مجازات تا سقف 10 سال حبس است را مورد تحقیق قرار دهند.

رسانه‌های آمریکا روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش کردند، وزارت دادگستری این کشور قصد داشت ماموران اف.بی.آی را برای نظارت بر فرآینده جستجو برای اسناد محرمانه در اختیار جو بایدن به کار بگیرد اما بعدا از این کار منصرف شد.

بر اساس گزارش این رسانه‌ها، دو طرف توافق کردند، وکلای شخصی بایدن خانه شخصی او را مورد بازرسی قرار داده و به مجرد یافتن هر گونه سند طبقه بندی شده جدید موضوع را به وزارت دادگستری اطلاع دهند و ضبط اسناد از سوی نهادهای ضابط قانون را هماهنگ کنند.

منابع آگاه گفتند دلیل تصمیم وزارت دادگستری آمریکا برای کنار گذاشتن اف.بی.آی ازاین جریان خودداری از پیچیده کردن موضوع در مراحل بعدی و موافقت وکلای بایدن با همکاری با تحقیقات و تحویل سریع اسناد محرمانه شناسایی شده، بوده است.

به نوشته پایگاه «اینکوایرر»، اندیشکده مرکز پن بایدن با نام رسمی «مرکز پن بایدن برای دیپلماسی و تعامل جهانی» یک واحد تحقیقاتی در واشنگتن دی.سی است و در سال 2018 ایجاد شد. بایدن تا زمانی که کارزارش برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را اعلام کرد دفتر کاری در این مرکز داشت که «هر از چند گاهی» از آن استفاده می‌کرد.

در زمان کار بایدن در این دفتر، او به عنوان استاد افتخاری و سخنران پولی در دانشگاه پنسیلوانیا منصوب شده و بیش از ۹۰۰ هزار دلار از این موقعیت درآمد کسب کرده است.  

پایان پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول