اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

درآمد 106 میلیون دلاری تاجیکستان از صادرات برق در سال 2022

تاجیکسان در سال گذشته میلادی بیش از 106 میلیون دلار به خارج برق صادر کرده که نسبت به یک سال قبل 10.6 درصد بیشتر است.

درآمد 106 میلیون دلاری تاجیکستان از صادرات برق در سال 2022

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، تاجیکستان از طریق عرضه برق در یک سال گذشته بیش از یک 106 میلیون دلار درآمد کسب کرده است.

آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان با اعلام این مطلب گفت: در سال گذشته سهم برق در مجموع صادرات این کشور افزایش یافته و از 4.5 درصد در سال 2019 میلادی به 5 درصد رسیده است.

تاجیکستان بر اساس قراردادهای منعقد شده، برق خود را در طول سال به افغانستان و همچنین در فصول بهار و تابستان، (می تا آگوست) به ازبکستان عرضه می‌کند.

قرارداد منعقد شده با شرکت «برشنا» افغانستان برای سال 2022 عرضه شبانه روزی برق تاجیکی به مصرف کنندگان این کشور تا 400 مگاوات در ماه‌های می – آگوست و 40 مگاوات در سپتامبر – آوریل را پیش‌بینی می‌کند.

اگرچه قیمت برق صادراتی تاجیکستان برای مصرف کنندگان افغانستان در سال گذشته میلادی روشن نیست، اما بنابر گزارش قبلی شرکت «برق تاجیک» افغانستان در سال 2021 برای هر یک کیلووات برق تاجیکی از طریق خط انتقال برق 110 کیلوواتی 3 سنت و از طریق خط انتقال برق 220 کیلوواتی 4.5 سنت پرداخت می‌کرد.

بر اساس قرارداد سال 2008 قیمت برق تاجیکی برای مصرف کنندگان افغان سالانه 3 درصد افزایش می‌یابد.

گفتنی است که قراردادی که در سال 2008 میلادی بین شرکت‌های مربوطه دو کشور به امضا رسیده است برای 20 سال، یعنی تا سال 2028 میلادی پیش‌بینی شده است.

یکی از شروط قرارداد سال گذشته پرداخت بدهی شرکت «برشنا» افغانستان به شرکت برق تاجیک بود. در ابتدای سال 2022 شرکت برق تاجیک اعلام کرد که شرکت برشنا افغانستان به این شرکت 33 میلیون دلار بدهکار است.

تا اوایل سال گذشته، این بدهی تنها 5 میلیون دلار کاهش یافته بود که این امر را مدیریت شرکت برق تاجیک با مشکلات انتقال پول از حساب‌های شرکت برق افغانستان (برشنا) مرتبط می‌داند.

در ابتدای دهه دوم ژانویه شرکت برشنا افغانستان از امضا پروتکل الحاقی در توافقنامه صادرات برق تاجیکستان به افغانستان برای سال 2023 خبر داد. مفاد قرارداد منعقد شده در استانبول در گزارش ذکر نشده است.

بر اساس آمار در سال 2022 ، حدود 21.4 میلیارد کیلووات ساعت برق در تاجیکستان تولید شده است که 3.8 درصد بیشتر از سال 2001 است. 93.1 درصد از برق تولید شده در تاجیکستان با نیروگاه‌های برق آبی، 6.9 درصد نیروگاه‌های حرارتی و تنها 0.001 درصد از انرژی تولیدی این کشور با نیروگاه‌های انرژی مرتبط است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول