اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نصرالله: مشکلات معیشتی لبنان، مهمترین دغدغه حزب الله است

دبیر کل حزب الله لبنان بعد از ظهر امروز پنجشنبه به مناسبت سی‌امین سالگرد تاسیس مرکز مطالعات و مستندسازی لبنان سخنرانی کرد و گفت که این حزب در کنار اهمیت به مسئله مقاومت، به اقتصاد و مشکلات معیشتی لبنان اهمیت می‌دهد.

نصرالله: مشکلات معیشتی لبنان، مهمترین دغدغه حزب الله است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان بعد از ظهر امروز پنجشنبه به مناسبت سی امین سالگرد تاسیس مرکز مطالعات و مستندسازی لبنان سخنرانی کرد و به مهمترین مسائل این کشور پرداخت.

وی در آغاز سخنرانی خود به ایجاد این مرکز و اقدامات و پژوهشهایی که در آن صورت می‌گیرد، پرداخت و گفت: این مرکز، متعلق به کل محور مقاومت است.هدف اصلی این مرکز، جست‌وجوی واقعیت و حقایق بوده است. لذا برادران پژوهشگر باید تصویر واقعیت را ترسیم کنند؛ هر چند این حقایق، دردناک باشد. لذا ما به دنبال واقعیتها و حقایق همان گونه که بود، بودیم. البته هدف، فقط گردآوری صرف اطلاعات نبود، بلکه ارائه راهکار مهمترین هدف این مرکز بوده است.

نصرالله با بیان اینکه در این مرکز، مبنای کار، استفاده از تجارب پیشین و بهره بردن از تمامی تفکرات و آراء متعلق به تمامی اقشار بوده است، ادامه داد: ما در این مرکز هیچ دیدگاهی را بر دیدگاه دیگر برتری نداده‌ایم که مبنای آن، حب و بغض شخصی باشد. این یکی از مهمترین نقاط قوت این مرکز است. این مرکز، حلقه وصل طبیعی مقاومت با نخبگان و اساتید است. 

دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه حتی در زمینه نامگذاری این مرکز، از اسم عام استفاده شده است تا همه اقشار را در بر بگیرد، تصریح کرد: برآیند و تولیدات این مرکز نیز مورد استفاده قرار گرفته است. احداث این مرکز نشان داد که حزب الله به مسائل مربوط به زندگی و توسعه اهمیت می‌دهد و تمام دغدغه آن، مقاومت صرف نیست. لذا حزب الله از آغاز بر اساس علمی حرکت کرده است.

نصرالله: دغدغه اصلی ما در لبنان، موضوع اقتصادی، پولی و معیشتی است

وی با اشاره به نقش این مرکز در انتخابات لبنان، عنوان کرد: امروز دغدغه اصلی ما در لبنان، موضوع اقتصادی، پولی، مالی و معیشتی است. بی‌تردید این مرکز نقش مهمی در این زمینه دارد؛ چرا که طی سالهای گذشته نشستها و مطالعات بسیاری در زمینه اقتصادی انجام داده است. وضعیت اقتصادی در لبنان بسیار دشوار شده است. البته لبنان در جهان در این زمینه استثناء نیست؛ زیرا بسیاری از کشورها امروز در جهان با مشکلات اقتصادی روبرو هستند و حتی در معرض فروپاشی قرار دارند.

نصرالله با بیان اینکه نباید ناامید و تسلیم شد و گفت که نمی‌توان کاری انجام داد و به بن بست رسیده‌ایم، افزود: مهمترین چیز این است که امیدوار باشیم و به قدرت ملی باور داشته باشیم تا بتوانیم به راهکار دست پیدا کنیم. البته همه باید مسئولیت خود را بر عهده بگیرند و هیچ کس نمی‌تواند مسئولیت خود را بر گردن دیگران بیاندازد. راهکارهای زیادی وجود دارد، ولی همه باید احساس مسئولیت کنند.

دبیر کل حزب الله با تأکید بر اینکه نباید احساس سرشکستگی و ناامید کرد، ادامه داد: برای رسیدن به دیدگاه درباره حل بحران لبنان باید، علتها را بررسی کرد؛ البته علل اصلی که ما را به این مرحله رسانده است. فساد اداری و مسئولان فاسد، یکی از مهمترین علل بوده است.

وی به وضعیت اقتصادی اسف‌بار لبنان در دهه ۹۰ گذشته اشاره کرد و گفت: خطرناکترین چیز در آن دوران، هدف قرار دادن تولید و تلاش برای رسیدن به سودهای سریع و بدون درد سر بود. فرقه‌گرایی نیز مزید بر علت بود. جنگهای داخلی هم باری بر دوش اقتصاد لبنان بود و خصوصا هزینه‌هایی که بازسازی پس از آن به بار آورده بود. جنگهای اسرائیل علیه لبنان هم یکی دیگر از این عوامل بود.

فشارهای آمریکا یکی از علل وضعیت بد اقتصادی لبنان است

نصرالله با اشاره به اینکه در دهه‌های اخیر محاصره اقتصادی به ویژه فشارهای آمریکا، عرصه را بر لبنان تنگ کرده است، بیان کرد: منع کمکهای مالی به لبنان از سوی آمریکا یکی از علل وضعیت بد اقتصادی لبنان است. آمریکا حتی اجازه نمی‌دهد هیچ کشوری به لبنان کمک کند و حتی پرونده آوارگان را حل کند. حل این مسئله، ممنوع است. این، نامش فشار نیست؟. 

دبیر کل حزب الله با بیان اینکه باید اقتصاد لبنان بر مبنای محاسبات درست سیاسی باشد، افزود: باید اقتصاد را بر این مبنا اصلاح کرد که هیچ صلح و سازشی در منطقه در کار نخواهد بود، نه اینکه سازش با اسرائیل، راه حل معضلات اقتصادی است. آنچه در سوریه رخ داد یکی از طرحهایی بود که بر اساس آن، جولان اشغالی به اسرائیل داده شود. بنابراین، هیچ حل و فصلی در منطقه نخواهد بود. وضعیت بین‌المللی هم شاهد ثبات نیست؛ جنگ روسیه و اوکراین، درگیریهای چین و آمریکا شاهدی بر این درگیریها و عدم حل و فصل است.

لبنان، نفت دارد و باید استخراج شود

وی با تأکید بر اینکه، نیروی انسانی یکی از عوامل قدرت لبنان است ادامه داد: امروز لبنان از امنیت خوبی برخوردار است و این مسئله می‌تواند در رشد اقتصادی مؤثر باشد. نفت و گاز هم ثروت هنگفتی برای لبنان است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. هیچ بحثی وجود ندارد که دریای مدیترانه ثروت سرشاری در خود جای داده است. حتی برخی بر این باورند که یکی از علل جنگ علیه سوریه، همین ثروت بوده است. امروز بازاری [در زمینه سوخت] وجود دارد که تشنه است و تقاضای بسیاری در آن وجود دارد.

نصرالله با اشاره به اینکه لبنان باید برای سرمایه‌گذاری در نفت و سوخت به دنبال شرکتهایی باشد که در آن سرمایه‌گذاری کنند، گفت: قطعا در سرزمین ما، نفت وجود دارد. در فلسطین هم نفت وجود دارد که اسرائیل آن را غارت می‌کند. حتی در مناطق مرزی نزدیک به ما نفت وجود دارد. دولت باید به این مسئله اهمیت بدهد. 

نیازمند دولت و وزاری شجاع در برابر آمریکا هستیم

دبیر کل حزب الله در بخش دیگر، به مواضع سیاسی حکومت لبنان پرداخت و تأکید کرد: نیازمند دولتی هستیم که رؤسا، وزرا و مسئولان آن مسئولیت‌پذیر باشند و موضعگیریهای شجاعانه‌ای داشته باشند. آنان باید در تصمیم‌گیری شجاع باشند. برای قبول کمک از سایر کشورها هم باید شجاعت داشته باشند. چرا برخی از کشورها می‌توانند با چین روابط اقتصادی داشته باشند، ولی این مسئله برای لبنان ممنوع است. آن کشور (آمریکا) اجازه نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه برخی، گرایش به شرق را مسخره می‌کنند، ولی دولت باید به سمت شرق و رابطه با چین حرکت کند، خاطر نشان کرد: آمریکا هر روز لبنان را تهدید می‌کند. رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، کنار می‌رود، آنان (آمریکاییها) لبنان را تهدید می‌کنند. رئیس جدید ستاد مشترک ارتش اسرائیل، بر سر کار می‌آید، آنان (آمریکاییها) لبنان را تهدید می‌کنند!. از شما می‌خواهم وضعیت اقتصادی مصر را ببینید که نخستین کشوری بود که توافق صلح با اسرائیل امضا کرد، ولی امروز چه وضعیتی دارد؟. در آستانه ورشکستگی است.

نصرالله سالهای آینده را برای لبنان سرنوشت‌ساز و حیاتی دانست و در پایان تصریح کرد: ما به رئیس جمهوری نیاز داریم که بتواند لبنان را نجات دهد. ما به رئیس جمهوری نیاز داریم که شجاع باشد و اگر آمریکاییها او را تهدید کردند، ولی پای منافع ملی در میان بود، تسلیم نشود. ما چنین رئیس جمهوری می‌خواهیم. پس از آن باید به دنبال دولت و وزرایی از این نوع هستیم. آمریکاییها در همه چیز دخالت می‌کند، ولی کسانی که مدعی حاکمیت [لبنان] هستند، مانند مردگان، سکوت کرده‌اند.  

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول