اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هراس صهیونیست‌ها از انفجار اوضاع در کرانه باختری

ارتش و سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پیس‌بینی می‌کنند که کرانه باختری در ماههای پیش رو شاهد تنش بیشتری باشد.

هراس صهیونیست‌ها از انفجار اوضاع در کرانه باختری

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون یعنی در عرض ۱۹ روز گذشته، ۱۷ فلسطینی با شلیک نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده‌اند، از جمله دو شهیدی که صبح امروز در شهرک «جنین» در شمال کرانه باختری هدف گلوله قرار گرفتند. این تعداد شهدا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سه برابر شده است.

در این راستا و در حالی که عملیات‌های مسلحانه فلسطینی‌ها به شکل قابل توجهی افزایش یافته و در مقابل کابینه تندروی نتانیاهو کار خود را آغاز کرده و در شرایطی که تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها به شکل روزانه انجام می‌گیرد،  رسانه‌های عبری‌زبان به نقل از مقامات ارتش و سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نوشته‌اند که آن‌ها نگران تنش فزاینده در کرانه باختری طی ماههای پیش رو هستند.

به نوشته وبگاه عرب۴۸، «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم اسرائیل که به تازگی جای «آویو کوخاوی» را گرفته است، روز گذشته (چهارشنبه) طی بازدید میدانی از کرانه باختری گفت که فرماندهان ارتش در فرماندهی منطقه مرکزی (کرانه باختری) و اداره اطلاعات نظامی و همچنین سازمان امنیت داخلی (شاباک) ارزیابی خوش‌بینانه‌ای در خصوص وضعیت مناطق فلسطینی‌نشین ندارند.

همچنین وبگاه شهاب نیوز نیز نوشت که به اعتقاد سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، موج عملیات مسلحانه فلسطینی‌ها که از ماه مارس سال گذشته میلادی آغاز شده است، هنوز فروکش نکرده و هشدارها در میان نیروهای امنیتی و نظامی این رژیم درخصوص اینگونه عملیات‌ها همچنان وجود دارد. همچنین به گفته افسران اطلاعاتی صهیونیستی، عمده این عملیات‌های مسلحانه به صورت فردی انجام می‌شود و پشت آن گروه یا سازمان فلسطینی قرار ندارد و فقط تعداد کمی از عملیات‌ها را گروههای فلسطینی برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند.


شهید محمد حسین جبارین که صبح امروز در شهرک جنین به شهادت رسید.

 

از سوی دیگر وبگاه رأی‌الیوم به نقل از روزنامه هاآرتص نوشت که سازمان امنیت تشکیلات خودگردان از اعزام نیروهای خود به دو منطقه نابلس و جنین خودداری می‌کند، دو منطقه‌ای که در ماههای گذشته شاهد بیشتری تعداد عملیات‌های مسلحانه علیه صهیونیست‌ها بود. به نوشته این روزنامه به احتمال زیاد این موضوع به عصبانیت شدید نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان از کاهش ۲۰ درصدی حقوقشان مرتبط است. در این راستا باید به شهادت یکی از نیروهای پلیس تشکیلات خودگردان به نام «حمدی ابودیه» (۴۰ ساله) در روز سه شنبه اشاره کرد که در منطقه «حلحول» به سمت یک اتوبوس حامل شهرک‌نشینان شلیک کرده و خود نیز هدف اصابت گلوله قرار گرفت.

 

سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی همچنین پیش‌بینی کرده است که موج جدید درگیری‌ها از مسجدالاقصی و به خصوص در ماه مبارک رمضان (دو ماه دیگر) آغاز خواهد شد.

 

از سوی دیگر مقامات صهیونیست، به شدت نگران حملات شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها و حمله به مساجد هستند، این نگرانی بیش از هرچیزی از روی کار آمدن کابینه تندرو و راستگرای بنیامین نتانیاهو ناشی می‌شود، کابینه‌ای که تندروترین صهیونیست‌ها را در خود جای داده و به شدت حامی شهرک‌سازی و تخریب خانه‌های فلسطینی‌هاست.

هرچند هنوز توافقی در داخل کابینه نتانیاهو مبنی بر تقسیم اختیارات میان «یوآو گالانت» وزیر امنیت داخلی و «بزالل اسموتریچ» وزیر تعیینی نتانیاهو در این وزارتخانه که تمایلات به شدت ضد فلسطینی دارد، صورت نگرفته است، اما مسیر کلی کابینه به شدت علیه منافع فلسطینی‌هاست، تا جایی که موجب هشدار اروپایی‌ها و هرچند ظاهری آمریکا نیز شده است.

 

در این میان شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی نیز در گزارش خود گفت که یگان‌های ویژه و ارتش اسرائیل در سال گذشته درگیر عملیات‌هایی شده‌اند که تا پیش از آن در کرانه باختری سابقه نداشت؛ به طوریکه صهیونیست‌ها مجبور شدند حدود ۳۳۰ عملیات علیه فلسطینی‌ها در شهر و روستاهای کرانه باختری انجام دهند.

گزارشگر این شبکه که به میان یکی از یگان‌های ویژه پلیس رژیم صهیونیستی رفته از فرمانده آن‌ها می‌پرسد که چه چیزی تغییر کرده و این تحولات به چه سمتی می‌رود؟ آن فرمانده نیز در پاسخ می‌گوید: «اول اینکه استفاده از سلاح بسیار افزایش یافته است و سلاح‌های زیادی در میان جامعه فلسطین وجود دارد؛ اگر سابقا از تیراندازی کور حرف می‌زدیم، اکنون شاهد تیراندازی‌های دقیق به سوی نیروهای ارتش هستیم که موجب شده است تا سطح احتیاط و میزان آمادگی‌ها در عملیات‌هایی که ارتش وارد روستاها و شهرها و محلات فلسطین‌نشین می‌شود افزایش یابد».

این فرمانده صهیونیست که چهره او مشخص نیست، در ادامه می‌گوید زمانی که نظامیان این رژیم وارد شهرک جنین می‌شوند، فلسطینی‌ها آژیر هشدار را به صدا در می‌آورند و از نیروهای مقاومت می‌خواهند که آماده مقابله باشند یا اینکه چراغ‌ها را خاموش می‌کنند تا به بقیه هشدار دهند.

«آویو کوخاوی» فرمانده سابق ستاد مشترک ارتش صهیونیستی نیز به گزارشگر شبکه ۱۳ می‌گوید که کرانه باختری آمادگی بالایی برای مقابله با نظامیان صهیونیستی دارد. او همچنین می‌گوید که نیروهای مقاومت جرئت بیشتری برای مقابله مسلحانه پیدا کرده‌اند.

آویو کوخاوی در ادامه در پاسخ به سؤال گزارشگر مبنی بر اینکه چرا شرایط در کرانه باختری به این وضع رسید، می‌گوید که چند دلیل عمده دارد، اول اینکه جامعه فلسطینی هیچ افق روشنی مقابل خود نمی‌بیند و احساس سرخوردگی دارد. او البته تمامی تقصیر را به گردن بی کفایتی تشکیلات خودگردان می‌اندازد و می‌گوید که آن‌ها باید دست به عملیات علیه فلسطینی‌ها بزنند، اما از این کار خودداری می‌کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول