اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ابراز تمایل عربستان سعودی برای تجارت با ارزهای دیگر غیر از دلار

چند روز بعد از آنکه ایران و روسیه اعلام کردند قصد راه‌اندازی یک ارز دیجیتال دارند عربستان سعودی تمایل خود را برای مبادله با ارزهایی غیر از دلار اعلام کرد.

ابراز تمایل عربستان سعودی برای تجارت با ارزهای دیگر غیر از دلار

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از اعلام همکاری ایران و روسیه برای ایجاد یک ارز دیجیتال پایدار (استیبل‌کوین) با پشتوانه طلا پادشاهی عربستان سعودی تمایل خود را برای مبادله با ارزهای دیگر غیر از دلار آمریکا اعلام کرد. 

وزیر دارایی عربستان سعودی روز سه‌شنبه گفت تا جایی که سایر ارزها به تجارت بین‌المللی کمک کنند ریاض مشکلی با استفاده از آنها در مبادلات ندارد. 

محمد الجدان در مصاحبه‌ای با بلومبرگ خاطرنشان کرد: «بحثی برای رایزنی درباره اینکه ما ساز و کارهای تجاری را چطور حل و فصل می‌کنیم وجود ندارد؛ خواه با دلار آمریکا باشد یا یورو یا ریال سعودی.»

وی اضافه کرد: «فکر نمی‌کنم ما هیچ بحثی را که به بهبود تجارت در سراسر دنیا کمک کند کنار گذاشته یا آن را نفی می‌کنیم.»

پایگاه آی‌بی‌تایمز نوشته عربستان سعودی طی چند دهه گذشته یکی از طرفداران تجارت با دلار آمریکا بوده است و ابراز تمایل در خصوص بررسی ارزهای دیگر می‌تواند به معنی آن باشد که این کشور در اندیشه گسترش روابط با کشورهایی نظیر چین است که جزو بازیگران کلیدی در تجارت جهانی است. 

 وزیر دارایی عربستان سعودی در ادامه گفت: «ما روابطی بسیار راهبردی با چین داریم. همان رابطه راهبردی را با کشورهای دیگر از جمله آمریکا هم داریم و می‌خواهیم چنین رابطه‌ای را با اروپا و سایر کشورهایی که مایل به همکاری با ما هستند هم توسعه دهیم.»

پایگاه آی‌بی‌تایمز نوشته موضع عربستان سعودی در خصوص استفاده از ارزهای غیر از دلار چند روز بعد از آن اتفاق افتاد که روسیه اعلام کرد در حال کار برای ایجاد یک استیبل‌کوین جهت تسهیل مبادلات بین‌المللی است. 

پیش از این برخی از تحلیلگران هشدار داده‌اند جنگ اوکراین ممکن است به خلع سلاح آمریکا از تحریم‌ها منجر شود.

ایالات متحده آمریکا از آغاز قرن بیست و یکم با شور و شوق بیشتری از سلطه‌اش بر نظام مالی دنیا جهت جنگ‌افروزی اقتصادی علیه کشورهای مخالف خود استفاده کرده. از همین روست که دو دانشمند علوم سیاسی آمریکا به نام‌های   «ایان برمر» و «کلیف کوپچان» مفهومی به نام «سلاح‌انگاری امور مالی» (Weaponization of Finance)  را برای اشاره به سیاست‌های برخی کشورها در استفاده از نظام‌های مالی به عنوان ابزارهایی برای اعمال دیپلماسی زورمندانه علیه کشورهای مخالف ابداع کرده‌اند.

به باور این دو دانشمند، ایالات متحده آمریکا در حال حاضر به جای توسل به مولفه‌هایِ سنتیِ برتریِ امنیتی خود-شامل ائئلاف‌هایی مانند ناتو و نهادهای چندجانبه مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول- به استفاده از نظام مالی به عنوان سلاح‌هایی برای پیشبرد سیاست خارجی و امنیتی خود رو آورده و از تهدیدِ قطع دسترسی به بازارها و بانک‌های این کشور به عنوان اهرم فشار علیه کشورهای مخالف خود استفاده می‌کند.

اما طی سال‌های اخیر، توسل مفرط آمریکا به تحریم‌ها بدون توجه به اصل حاکمیت مستقل کشورهای دیگر، نشانه‌هایی را پدید آورده مبنی بر اینکه این سلاح دائماً در دستان آمریکا نخواهد بود. اکنون کارشناسانی در داخل خود آمریکا هشدار می‌دهند که روند فروپاشی نظام تحریم‌ها آغاز شده و در این روند، به ویژه تحریم‌های آمریکا علیه ایران، آن هم به خصوص در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» اثرگذار بوده است.  

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به ویژه در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ نقش ویژه‌ای در تضعیف رژیم تحریم‌ها داشته تا جایی که وزارت خزانه‌داری آمریکا در دولت بایدن اعتراف کرده توسل مفرط به تحریم‌ها استفاده از دلار را حتی در میان متحدان آمریکا کاهش داده است.  

شاید تنها اشاره به تسریع روند دلارزدایی از اقتصاد روسیه از سال ۲۰۱۸ به این سو مثال خوبی باشد برای توضیح درباره نقشی که دولت ترامپ  در تضعیف جایگاه نظام مالی آمریکا داشته؛ گزارش اکونومیست در ژانویه ۲۰۲۰ حاکی است بانک مرکزی روسیه از سال ۲۰۱۸ دارایی‌های خودش از اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را از نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار به زیر ۱۰ میلیارد دلار رساند (نقل از اکونومیست، ژانویه ۲۰۲۰). این روند از آن زمان به بعد هم با همین سرعت ادامه پیدا کرد، به گونه‌ای که اول بهمن‌ماه همین امسال گزارش شد روسیه سهم خود را از سرمایه‌گذاری در بدهی‌های آمریکا در ماه نوامبر به میزان ۱.۳ میلیارد دلار کاهش داده و و به ۲.۴ میلیارد دلار رسانده است.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول