اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

دستاورد‌ بورس برای صنعت خودروسازی/ ایران‌خودرو با حذف نرخ‌گذاری دستوری بالاخره سود شناسایی‌ کرد

گزارش 9 ماهه شرکت ایران خودرو که در سامانه کدال منتشر شده است نشان می دهد این شرکت پس از سال ها زیاندهی، در 9 ماه ابتدای سال جاری به ازای هر سهم 4 ریال سود شناسایی کرده است.

دستاورد‌ بورس برای صنعت خودروسازی/ ایران‌خودرو با حذف نرخ‌گذاری دستوری بالاخره سود شناسایی‌ کرد

خبرگزاری فارس، علی رضایی: ورود خودروها به بورس و عرضه محصولات شرکت‌های خودروسازی در بورس کالا، منجر به رشد سود‌آوری شرکت‌های خودروساز بورسی شده است.

یکی از شرکت‌هایی که در سال های گذشته با زیان انباشته بسیار زیادی مواجه بو‌، شرکت ایران خودرو است و همین مساله نیز باعث زیان سهامداران این شرکت نیز شده است.

* شناسایی سود 4 ریالی پس از سال‌ها زیان‌دهی

اما با ورود محصولات ایران خودرو به بورس کالا، بخش عمده ای از زیان این شرکت کاهش یافته است.

گزارش 9 ماهه شرکت ایران خودرو که در سامانه کدال منتشر شده است، نشان می دهد این شرکت پس از سال ها زیاندهی، در 9 ماه ابتدای سال جاری به ازای هر سهم 4 ریال سود شناسایی کرده است. 

 

اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای دوره 9 ماهه منتهی به  1401/09/30 (حسابرسی نشده) شرکت ایران خودرو نشان می دهد، این شرکت در مدت مشابه سال قبل به ازای هر سهم 295 ریال زیان شناسایی کرده بود. 

شرکت ایران خودرو با سرمایه ثبت شده 301,656,068 میلیون ریال طی عملکرد 9 ماهه منتهی به 1401/12/29 مبلغ 1,142,805 میلیون ریال سود محقق کرده است.

* خداحافظی تدریجی ایران خودرو با قیمت‌گذاری دستوری و زیان

صورت‌های مالی شرکت ایران خودرو بر این مساله تاکید کرده است که ۲۰‌ هزار میلیارد تومان زیان ناشی از قیمت‌گذاری تکلیفی مطابق ماده ۹۰ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ به حساب دولت منظور و در حساب‌‌ها اعمال شده است. در خصوص سه ماهه چهارم ۱۴۰۱ نیز پس از شناسایی اعمال خواهد شد.

با ورود محصولات ایران خودرو به بورس، به نظر می رسد باید به تدریج پایان قیمت‌گذاری دستوری در این شرکت را اعلام کرد. 

* پایان قیمت‌گذاری دستوری یک دستاورد مهم برای دولت سیزدهم

صادق محبی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره اطلاعیه منتشر شده در سامانه کدال برای شرکت ایران خودرو، گفت: اطلاعیه منتشر شده نشان می‌دهد این شرکت که در ماه ابتدایی سال 1400 با زیان همراه بوده است، در همین مدت در سال 1401 سود‌ده شده است. 

وی ادامه داد: این موضوع فقط به دلیل عرضه خودروهای این شرکت در بورس کالا بوده است، قیمت‌گذاری دستوری در سال‌های گذشته موجب زیان‌دهی شرکت‌های خودرویی شده است و سودی که می‌توانست در سال های گذشته به این شرکت ها وارد شود، نصیب دلالان و رانت خواران شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: عرضه خودرو در بورس به عنوان یک راهکار کوتاه مدت می‌تواند بخش عمده ای از مشکلات خودروسازان را برطرف کند و به عنوان یک دستاورد بزرگ هم در زمینه پایان قیمت‌گذاری دستوری و هم در زمینه مبارزه با رانت خواری و دلالیسم محسوب شود.

محبی با بیان اینکه دولت باید به عنوان یک راهکار بلندمدت در زمینه عرضه خودرو باشد، افزود: در صورتی که میزان عرضه محصولات داخلی به همراه خودروهای وارداتی بتواند تقاضای جامعه را پوشش دهد، دیگر شاهد اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد نخواهیم بود.

وی تصریح کرد: پایان قیمت‌گذاری دستوری می تواند به عنوان یک دستاورد مهم برای دولت سیزدهم محسوب شود که می‌تواند ثمرات زیادی برای سهامداران شرکت های بورسی داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: حذف ارز ترجیحی یا 4200 تومانی در ابتدای سال به همراه ورود محصولات خودروسازان به بورس، دو سیاست مهم دولت در زمینه حذف قیمت گذاری دستوری بوده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول