اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جدیدترین تحولات سوریه؛ تشدید تنش در جبهه‌های مختلف با بهره‌برداری ترکیه

همزمان با پنجمین سالگرد عملیات نظامی «شاخه زیتون» ترکیه علیه سوریه، جبهه‌های مختلف در این کشور طی 48 ساعت اخیر شاهد تشدید تنش میان بازیگران و طرف‌های مختلف حاضر در این کشور بود.

جدیدترین تحولات سوریه؛ تشدید تنش در جبهه‌های مختلف  با بهره‌برداری ترکیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، طی دو روز گذشته مناطق متعددی در شمال سوریه، شرق و جنوب این کشور شاهد تشدید درگیری‌ها، تیراندازی و بمباران بود که به کشته و زخمی شدن شماری منجر شد.

«العربی الجدید» با انتشار گزارشی از این وضعیت، نوشت که این تشدید تنش‌ها بازتابی از متزلزل بودن تماس‌های سیاسی بین بازیگران مختلف در صحنه سوریه است.

بر اساس این گزارش، در جریان حمله توپخانه‌ای به شهر «اعزاز» ( واقع در ریف شمالی حلب که تحت کنترل شبه‌نظامیان معارض سوری تحت حمایت ترکیه است)، چندین نفر زخمی شدند. گفته می‌شود؛ منبع این حملات شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه»(قسد)،و نیروهای ارتش سوریه در ریف حلب بود.

درگیری و بمباران متبادل میان قسد و ارتش ترکیه در سراسر 

یک نیروی محلی در گفت‌وگو با «العربی الجدید»، ادعا کرد که گلوله‌های توپخانه‌ای از مناطق تحت کنترل قسد و نیروهای ارتش سوریه در مجاورت شهر اعزاز، محله‌های مسکونی نزدیک پایگاه ترکیه در مجاورت بیمارستان ملی در اعزاز و حومه‌های جنوبی این شهر را هدف قرار دادند و این حملات به زخمی شدن هشت غیرنظامی از جمله سه کودک و زن و چهار نیروی پلیس محلی منجر شد که همگی برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند. همچنین شهر «مارع» در ریف شمالی حلب هدف حملات مشابهی قرار گرفت که هیچ مجروحی به همراه نداشت.

بر اساس این گزارش، در حالی که سالهاست، تقریبا هر روز، خط جداکننده بین مواضع قسد و نظام سوریه از یک سو و  گروه مخالف سوری موسوم به «ارتش ملی سوریه» و نیروهای ترکیه از سوی دیگر، از عفرین در غرب (ریف غربی حلب) تا جرابلس در شرق (حومه شرقی حلب در کرانه غربی رود فرات) شاهد درگیری‌ها و  تیراندازی‌های متقابل است، روز گذشته نیز این منطقه شاهد درگیری‌های متعددی بود. این درگیری‌ها مصادف با پنجمین سالگرد آغاز عملیات «شاخه زیتون» (ژانویه ۲۰۱۸) ترکیه که با کنترل ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان موسوم به ارتش ملی سوریه بر منطقه عفرین پایان یافت.

العربی الجدید در ادامه نوشت: ارتش ترکیه روز گذشته، با گلوله باران مواضع نیروهای ارتش سوریه و نیز نیروهای قسد در روستاهای ارشادیه، مرعناز، شوارغه، مالکیه و ابین در حومه شمالی حلب را هدف قرار دارد و یکی از فرماندهان شبه‌نظامیان قسد وابسته به آمریکا ملقب به «روجهات» را کشت و موجب زخمی شدن سه نیروی دیگر قسد شد.

بر اساس این گزارش، در جریان حمله افراد مسلح ناشناس به یک خودروی نظامی وابسته به قسد در جاده الحسکه و الهول در اطراف روستا «ردالشقرا»، چهار شبه‌نظامی این گروه وابسته به آمریکا زخمی شدند. 

بر اساس این گزارش، در جریان حمله توپخانه‌ای و راکتی شب جمعه پیش به شهرک «قسطون» واقع در منطقه «سهل الغابن در حومه حماه و هدف قرار دادن یک پایگاه ترکیه‌، نه نفر زخمی شدند.

به ادعای منابع آگاه شبه‌نظامیان موسوم به «تحریر الشام» ( جبهه النصره سابق)، نیروهای ارتش ترکیه مستقر در قسطون نیز به این حملات پاسخ داد و بیش از هفت خمپاره به سوی مناطق نظامی تحت کنترل نیروهای ارتش سوریه در اردوگاه «معسکر جورین» در منطقه سهل‌الغاب شلیک کرد.

بر اساس این ادعا، یک نیروی نظامی ارتش سوریه نیز در محور «البیضا» در حومه شمالی اللاذقیه، هدف قرار گرفت و مقرهای ارتش سوریه در جبهه «بسرطون» در غرب حلب نیز هدف حملات ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان وابسته به این ارتش قرار گرفت.

العربی الجدید در ادامه نوشت که نیروهای ارتش سوریه، پنجشنبه پیش با گلوله‌های توپ، یک پایگاه نظامی ترکیه در شهرک «تدیل» در حومه غربی حلب و شمال غرب سوریه را هدف قرار دادند.

بر اساس این گزارش، هدف قرار دادن پایگاه نظامی ترکیه پس از حمله شبه‌نظامیان تحریر الشام به نقاط نظامی ارتش سوریه در شهرک «اورم الکبری» در حومه غربی حلب صورت گرفت که طی آن ۱۲ نیروی ارتش سوریه کشته و زخمی شدند. 

تشدید حملات نظامی در پی تحولات سیاسی

سرهنگ مصطفی باکور، تحلیلگر نظامی می‌گوید که این تشدید تنش در چند جبهه تا حدودی به تحولات سیاسی سوریه مرتبط است.

وی در گفت‌وگو با العربی الجدید افزود: «این تشدید تنش طی هفته‌های گذشته، با عملیات‌های انغماسی که اغلب آنها را هیأت تحریر الشام علیه نیروهای نظام سوریه انجام داد، آغاز شد. هدف از این حملات نیز رساندن این پیام به کشورهایی که به دنبال تحمیل آشتی با نظام اسد هستند، بود که آنها مخالف هرگونه آشتی و آماده بازگشت به گزینه نظامی هستند».

وی توضیح داد که این گروه‌ها به مردم سوریه نیز این پیام را می‌دهند که طی این دو سال که از شدت حملات خود کاسته بودند، در حال تجهیز و تدارک بیشتر بودند و از اهداف خود دست نکشیده‌اند. 

بهره‌برداری ترکیه از تشدید تنش‌ها در سوریه

به اعتقاد این تحلیلگر نظامی، ترکیه می‌تواند به طور غیرمستقیم از این تشدید تنش‌ها بهره‌برداری کند و روی خطرات عادی‌سازی روابطش با دمشق مانور دهد و از این مسیر، دستاوردهای بیشتری برای خود در جریان مذاکرات ثبت کند.

بکور معتقد است که تماس‌های سیاسی ترک‌ها با نظام سوریه می‌تواند به تشدید نظامی در تمامی محورها منجر شود. ضمن اینکه گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» نزدیک به معارضان خبر داد که پایگاه «التنف» که محل استقرار نیروهای ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش واقع در منطقه ۵۵ کیلومتر در مثلث مرزی اردن و عراق، روز گذشته هدف حمله پهپادی ناشناس قرار گرفت و به زخمی شدن شماری از نیروهای «جیش سوریه الحره» (جیش مغاویر الثوره سابق) منجر شد.

این نخستین بار است که در سال جدید میلادی و در بیش از پنج ماه گذشته این پایگاه آمریکا در سوریه هدف حمله قرار می‌گیرد.

مناطق نفوذ ائتلاف بین‌المللی و تروریست‌های وابسته به آن‌ها موسوم به «جیش مغاویر الثوره» در سوریه پیشتر در نیمه‌ماه آگوست گذشته هدف حمله پهپادی قرار گرفت.

از سوی دیگر، نیروها قسد با حمایت نیروهای ائتلاف، پنج عراقی را در اردوگاه الهول واقع در شرق الحسکه در روز پنجشنبه گذشته به اتهام انجام عملیات ترور در داخل اردوگاه مذکور هستند.

ائتلاف آمریکایی ضد داعش نیز پنجشنبه مدعی شد که یکی از سرکرده‌های داعش را در جریان عملیات مشترک با قسد در روز چهارشنبه دستگیر کرده است. 

 جنوب سوریه

از سوی دیگر در جنوب سوریه نیز «محمد علی الشاغوری» ملقب به «ابوعمر الشاغوری» و دو تن از همراهانشان «احمد خالد المصری» و «محسن زیتاوی» هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفت. این افراد به منزل الشاغوری در شهرک «المزیریب» در غرب درعا حمله کردند و وی را به قتل رساندند.

وی از فرماندهان شبه‌نظامیان موسوم به ارتش آزاد سوریه  و یکی از شش نفری که نظام سوریه در هنگام محاصره شهر «طفس» در اوایل سال ۲۰۲۱، از او خواسته بود به شمال سوریه منتقل شود. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول