اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  سلامت و تغذیه

هفت راهکار ضدسرماخوردگی/چطور از سرماخوردگی زمستانه در امان بمانیم؟

با وجود اینکه سربازان دفاعی بدن با تمام قوا آماده حفاظت از بدن هستند، اما متاسفانه اکثر افراد در فصل‌های سرد دچار سرماخوردگی می‌شوند. برای جلوگیری از سرماخوردگی ما هم نبایددست روی دست بگذاریم و سربازان بی‌ادعای بدن مان را در سختی ها تنها بگذاریم. فقط کافیست به تغذیه‌مان اهمیت بدهیم و غذاهای خوب و سالم بخوریم تا یاری رسان این سربازان دفاعی در روز های سرد و زمستانه باشیم.

هفت راهکار ضدسرماخوردگی/چطور از سرماخوردگی زمستانه در امان بمانیم؟

گروه زندگی: یکی از بیماری‌هایی که در فصل پاییز و زمستان بیش‌تر از همیشه جولان می‌دهند، سرماخوردگی و آنفلوانزا است. متاسفانه اکثر افراد هم در فصل‌های سرد دچار این بیماری ویروسی می‌شوند. این بیماری علائم مختلفی از تب و گلودرد گرفته تا سرفه و آبریزش دارد. در برخی از افراد این علائم خفیف‌تر و در برخی از افراد شدیدتر هستند. اما چیزی که در پیشگیری و درمان سرماخوردگی مهم است، تقویت سیستم ایمنی و کمک به بدن است؛ اما چگونه به بدن‌مان کمک کنیم و چطور سیستم ایمنی بدنمان را تقویت کنیم؟ 

*علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد

ضرب المثل «علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد» یا «پیشگیری بهتر از درمان است» را همه‌مان شنیده ایم. پس برای پیشگیری از سرماخوردگی که مانند نقل و نبات در فصول سرد ریخته است باید بدن‌مان را تقویت کنیم. 

*چرا سرما می‌خوریم؟ 

در ابتدا بیایید یکی از سوالات که شاید حداقل یک بار برای همگان پیش آمده است را برطرف کنیم؛ همه ما از کودکی این جمله را شنیده‌ایم که «هوا سرده مواظب باش که سرما نخوری». اما آیا واقعا هوای سرد باعث سرماخوردگی می‌شود؟ به حتم خیر. ابتلا به سرماخوردگی و هوای سرد ارتباط مستقیمی به هم ندارند، ولی در اینکه هوای سرد ممکن است زمینه ساز سرماخوردگی شود شکی نیست. 

کم و بیش همه‌مان می‌دانیم، سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است. ویروس‌ها ساختار سلولی ندارند و تنها شامل ژنوم هستند که پوششی از پروتئین در اطراف خود دارند. «راینو ویروس ها» از مهمترین نوع ویروس‌هایی هستند که باعث ایجاد سرماخوردگی می‌شوند. این ویروس‌ها معمولا سرما دوست هستند یعنی فعالیت آن‌ها در دمای زیر ۳۷ درجه افزایش پیدا می‌کند و این رابطه غیر مستقیم سرماخوردگی و هوای سرد را توجیه می‌کند.
از مهمترین عواملی که هوای سرد به صورت غیر مستقیم باعث افزایش ابتلا به سرماخوردگی می‌شود می‌توان به کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن، کاهش دریافت ویتامین D، کاهش رطوبت هوا و کند شدن خون‌رسانی به اندام‌های انتهایی بدن اشاره کرد. 

معمولا ویروس‌ها در صورت حمله به بدن، توسط سیستم دفاعی از بین می‌روند. اما اگر بدن‌مان تقویت نشده باشد به راحتی با کوچک‌ترین سوز، سرما می‌خوریم. پس تنها با رعایت برخی موارد در خوردن و آشامیدن، می‌توانیم به سیستم دفاعی بدن خود در راه مبارزه با ویروس ها، کمک کنیم. 

*میوه و سبزی؛ یاری رسانِ بی‌برو برگرد بدن/ ویتامین C طبیعی مصرف کنید

درحالی‌که همه ما باور داریم که ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند، مطالعات نشان داده‌اند که مکمل‌یاری حتی در مقادیر بسیار بالای ویتامین C نیز در پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا تأثیر قابل‌توجهی نخواهد داشت. درحالی‌که همچنان این اعتقاد وجود دارد که مصرف میوه و سبزی غنی از ویتامین Cدر تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم و تأثیرگذار است.
پس فراموش نکنید علت قدرت میوه و سبزی در پیشگیری از سرماخوردگی و تقویت ایمنی محتوای بالای ویتامین A، ویتامین E، فلاوونوئیدها، آنتی‌اکسیدان‌ها و البته ویتامین C طبیعی آن‌هاست. برای این منظور بهتر است از میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند پرتقال، گریپ‌فروت و سایر مرکبات استفاده کنید. 

* سیب را در برنامه روزانه تان قرار دهید

شنیده‌اید که می‌گویند: «روزانه یک سیب بخورید تا مریض نشوید!» این فقط یک نقل قول نیست. خوردن روزانه یک عدد سیب به پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها نظیر سرماخوردگی کمک می‌کند. در واقع سیب حاوی آنتی اکسیدان‌های فیتوشیمیایی بوده و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. پس حتما سیب را در برنامه روزانه تان قرار دهید.

* لیمو ترش؛ ضد سرماخوردگی

با توجه به مقدار بسیار زیاد ویتامین C موجود در لیمو، مصرف آن باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن می‌شود. فصل زمستان همه میوه‌فروشی‌ها پرمی‌شود از لیمو ترش سنگی که علاوه بر این‌که چاشنی خوبی برای سالاد و غذاست، سرشار از ویتامین و مسکنی برای درمان بیماری هاست. 

* آب بخورید/ یک محلولِ ضد التهاب

یکی از نوشیدنی‌های در دسترس و مفید برای جلوگیری از سرماخوردگی، آب است. نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طول روز توصیه شده است. اگر هم کمی احساس سرماخوردگی می‌کنید پس زودتر دست به کار شوید و این قانون را رعایت کنید، چراکه غالبا بیماران در مواقع سرماخوردگی مایعات بیشتری را از دست می‌دهند. بنابراین، هیدراته شدن در طول دوره سرماخوردگی باعث شده تا مخاط بینی صبحگاهی از بین برود. 

روغن زیتون خالص هم حاوی اسیدهای چرب غیراشباع شده است که به عنوان یک ضدالتهاب موثر عمل کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. علاوه بر این، اگر در طول سرماخوردگی دچار عفونت شده باشید، بدنتان را بازسازی کرده و وضعیت سلامتی‌تان را بهبود می‌بخشد. 

* پروتئین بخورید/ معجونِ تضمینی ضدسرماخوردگی

برای تقویت و تامین پروتئین مورد نیاز بدن از منابع خالص آن مانند ماهی، لبنیات کم چرب، حبوبات، ماکیان، غلات کامل، مغزها و دانه‌های روغنی استفاده کنید. متخصصان تغذیه معتقدند که سوپِ مرغ به ذات خود حاوی خواص ضدویروس است. از مرغ و سبزی‌های آن گرفته تا ادویه‌های به‌ کار رفته در آن، همگی ترکیباتی دارای خواص ضد ویروس و ضد سرماخوردگی هستند. 

سوپ به شما کمک می‌کند که مایعات کافی دریافت کنید. سوپ مرغ داغ، بخش‌های مو مانند در مجرای بینی که بدن شما را در مقابل باکتری و ویروس محافظت می‌کنند، تقویت می‌کند. اگر می‌توانید سیر بخورید، چاشنی خیلی خوبی برای غذاهایی مثل سوپ است. به نظر می‌رسد که تا اندازه‌ای دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند و کمی هم در رفع گرفتگی بینی کمک می‌کند. 

گوشت بوقلمون هم دارای پروتئین بدون چربی است که همیشه به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم روی آن تاکید می‌شود. همچنین ماهی سالمون وحشی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای روی به کاهش علائم سرماخوردگی کمک می‌کند اگر می‌خواهید از خودتان و خانواده‌تان به خصوص فرزندانتان در برابر بیماری سرماخوردگی در فصل زمستان محافظت کنید، باید غذاهای غنی از روی مصرف کنید. 

* یک چای لبریز و لب دوز و لب سوز، دوای دردتان است

در سرما هیچ چیز به اندازه یک چای گرم و لب ریز و لب سوز و لب دوز بیشتر نمی‌چسبد. اما چای علاوه بر لذت، خاصیت هم دارد و برای دریافت آنتی اکسیدان از انواع چای استفاده کنید. استنشاق بخار چای، بینی را باز می‌کند. اگر کافئین شما را اذیت می‌کند از چای بدون کافئین یا چای گیاهی استفاده کنید.
از خوردن چای سبز هم غافل نشوید؛ چای سبز حاوی آنتی اکسیدان‌های فلاونوئید است که سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و از خواص ضدالتهابی برخوردار است. علاوه بر این، کاتچین موجود در چای سبز یکی از رایج‌ترین آنتی اکسیدان‌های این نوشیدنی است که به عنوان یک ضدباکتری و ضدویروس عمل کرده و سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان می‌کند. 

*تخم مرغ بخورید

کاهش دریافت ویتامین D یکی دیگر از دلایل سرماخوردگی است؛ در زمستان به دلیل کاهش تابش نور خورشید بدن انسان کمتر ویتامین D دریافت می‌کند. و بدن معمولا دچار کمبود این ویتامین می‌شود. بنابراین خورن تخم مرغ بخصوص زرده آن روی تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار است. از آنجا که تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی از ویتامین D می‌باشد، می‌توان آن را جزء یکی از غذاهای پیشگیری کننده از سرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه تنفسی دانست. 

پس خوردن این خوراکی ها را در برنامه غذایی تان بگنجانید تا به سربازان بی ادعای بدن تان در محافظت از بدن تان در مقابل بیماری کمک کنید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول