اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ترکیه سفر وزیر دفاع سوئد را در رابطه با اهانت به قرآن کریم لغو کرد

در پی انفعال مقام‌های سوئدی در مقابل اقدام اهانت‌آمیز برخی گروه‌های افراطی در سوزاندن کلام الله مجید در «استکهلم»، وزیر دفاع ترکیه از لغو سفر همتای سوئدی خود به آنکارا خبر داد.

ترکیه سفر وزیر دفاع سوئد را در رابطه با اهانت به قرآن کریم لغو کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی انفعال مقامات سوئدی در برابر اهانت برخی گروههای افراطی به قرآن کریم و سوزاندن آن در برابر سفارت ترکیه در استکهلم، «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که سفر 27 ژانویه (هفتم بهمن ماه) وزیر دفاع سوئد به ترکیه در این شرایط هیچ معنا و مفهومی ندارد و بنابراین لغو می‌شود.

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، پیش از این، سفیر سوئد در آنکارا به وزارت امور خارجه ترکیه احضار شده بود و مقام‌های ترکیه‌ اقدام سوئد در صدور مجوز سوزاندن قرآن در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم را به شدت محکوم کرده بودند.

طبق گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، «پائول جانسون» وزیر دفاع سوئد قرار بود با سفر به ترکیه در خصوص درخواست استکهلم برای پیوستن به ناتو با مقام‌های آنکارا به بحث و گفت‌وگو نشیند و حمایت این کشور را در پیشبرد درخواست خود جلب کند.

با این حال، آکار در این خصوص گفت که سفر همتای خود، «حال که به این نقطه رسیدیم، دیگر سفر جانسون وزیر فاع سوئد به ترکیه در تاریخ ۲۷ ژانویه، معنا و مفهومی ندارد بنابراین ما این سفر را لغو کردیم».

پیش از این نیز ترکیه به سوئد هشدار داده بود که عدم اقدام علیه فعالیت‌های تبلیغاتی گروه‌های وابسته به «پ ک ک» در استکهلم، نقض آشکار تفاهم‌نامه سه‌جانبه است.

دو کشور اسکاندیناوی فنلاند و سوئد طبق تفاهم سه‌جانبه با ترکیه متعهد شدند که به آنکارا در زمینه تأمین امنیت و مبارزه با تروریسم کمک و محدودیت‌های بخش دفاعی ترکیه را حذف کنند.

پیشتر، هواداران گروه تروریستی پ ک ک با برگزاری تجمع در استکهلم، بیانیه های اهانت‌آمیزی علیه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه صادر کردند و پس از این تحولات، «مصطفی سنتوپ» رئیس پارلمان ترکیه، سفر برنامه‌ریزی شده همتای سوئدی خود به آنکارا را لغو کرد و در همین راستا وکیل اردوغان شکایتی را در این رابطه در دفتر دادستانی ارشد آنکارا مطرح کرد و یک پرونده جنایی در این رابطه تشکیل شد.

«توبیاس بیلستروم» وزیر خارجه سوئد نیز پس از آن تصریح کرد که اقدامات پ ک ک، فرایند موافقت ترکیه با پیوستن سوئد به ناتو را دشوارتر می‌کند.

پیش از این،«بکیر بوزداغ» وزیر دادگستری ترکیه در تازه‌ترین اظهارنظر خود تصریح کرده است که سوئد تا زمانیکه تحرکات گروههای تروریستی کرد را نادیده بگیرد،‌نمی‌تواند انتظار داشته باشد که ترکیه از عضویت این کشور در ناتو حمایت کند.

در تاریخ 18 می 2022، فنلاند و سوئد به بهانه جنگ اوکراین، خواستار پیوستن به ناتو شدند و اردوغان در آن زمان تأکید کرد که نمی‌تواند از پیوستن این دو کشور به ناتو حمایت کند زیرا این دو کشور با گروه تروریستی پ ک ک همکاری دارد اما پس از آن، در پی مذاکرات طرفین با مقام‌های ترکیه، نمایندگان سوئد و فنلاند اعلام کردند که با ترکیه در مبارزه با تروریسم همکاری می‌کنند.

در پی اظهارات مقام‌های سوئد و فنلاند، اردوغان تأکید کرد که تا زمانیکه دو کشور به تعهدات خود پایبند نباشند، ترکیه از پیوستن آن‌ها به ناتو حمایت نمی‌کند. تا به امروز از 30 کشور عضو ناتو، تنها دو کشور ترکیه و مجارستان، با درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو موافقت نکرده‌اند.

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول