اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

اعتراف به ناتوانی واشنگتن برای مقابله با افزایش صادرات نفت ایران/ درآمد ماهانه 1.6 میلیارد دلاری فروش نفت

بلومبرگ طی گزارشی نوشت: با وجود تحریم‌های شدید، ایران پیوسته راه‌های جدید برای فروش نفت خود می‌یابد که واشنگتن، در بهترین حالت، ناتوان و در بدترین حالت، تمایلی به توقف این جریان فروش رو به افزایش ندارد.

اعتراف به ناتوانی واشنگتن برای مقابله با  افزایش صادرات نفت ایران/ درآمد ماهانه 1.6 میلیارد دلاری فروش نفت

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، بلومبرگ طی گزارشی به قلم خاویر بلاس بررسی کرده است که ایران با وجود اینکه تحت تحریم‌های شدید غرب قرار دارد، چگونه می تواند فروش نفت خود را افزایش دهد.

* نقطه کور واشنگتن

به نوشته این گزارش، در حالی که تمامی نگاه‌ها معطوف روسیه است، یک کشور نفت خیز دیگر که تحت تحریم‌های غرب قرار دارد، بی سر و صدا تولید خود را افزایش داده است و آن کشور ایران است.

افزایش تولید به همراه افزایش صادرات، دلیل دیگری است که قیمت نفت خام در اواخر سال گذشته تحت فشار قرار گرفت و با وجود بازگشایی در اقتصاد چین همچنان چندان بالا نمی‌رود.

باوجود اینکه فشار حداکثری به ایران ادامه دارد اما تهران به سرعت راه‌های جدیدی برای فروش نفت خود می‌یابد و واشنگتن، در بهترین حالت، ناتوان و در بدترین حالت، تمایلی به توقف این جریان فروش رو به افزایش ندارد.

این زمان، فرصت خوبی برای ایران است. با وجود عدم دستیابی تهران و واشنگتن به توافق هسته‌ای در سال گذشته، تولید نفت ایران از کمترین رقم که در نیمه سال 2020 ثبت شد، تاکنون 40 درصد افزایش یافته است.

از زمان کنار رفتن ترامپ، کارزار فشار حداکثری به ایران نیز کاهش نیافته و وزارت خزانه داری آمریکا همچنان به تحریم شرکت‌هایی که در فروش نفت ایران در بازار سیاه شرکت دارند، ادامه می‌دهد اما تهران به سرعت راه‌های جدیدی برای فروش نفت خود می‌یابد. واشنگتن، در بهترین حالت، ناتوان و در بدترین حالت، تمایلی به توقف این جریان فروش رو به افزایش ندارد.

در ادامه نویسنده معتقد است که کاخ سفید چشم خود را بر فروش نفت ایران بسته، شاید به این دلیل که بیشتر نگران تورم است.

در ادامه این گزارش آمده است، ایران نه تنها تولید نفت را افزایش داده، بلکه صادراتش حتی بیشتر هم شده است، چراکه توانسته بخش اعظمی از نفت خامی را که در گذشته مجبور شده است چه در خشکی و چه در نفتکش‌های شناور ذخیره‌سازی کند را بفروشد.

شرکت تحقیقاتی ورتکسا برآورد کرده است که ایران در دسامبر 1.4 میلیون بشکه در روز نفت فروخته است که بالاترین میزان در 3 سال و نیم اخیر به شمار می‌رود.

چین، تا حد زیادی، بزرگ‌ترین خریدار این کشور به شمار می رود و اغلب ادعا می‌شود که نفت ایران را از مالزی می‌خرد.

ایران به لحاظ تولید، سال 2022 را با تولید کمی بیش از 2.7 میلیون بشکه نفت به پایان برد که این رقم در جولای سال 2020 برابر با 1.9 میلیون بشکه در روز بوده است.

* درآمد ماهانه 1.6 میلیارد دلاری ایران با احتساب تخفیف‌ها

با قیمت‌های فعلی و حتی با درنظر گرفتن تخفیف‌هایی که ایران ارائه می‌دهد، این 800 هزار بشکه اضافی در روز با 55 میلیون دلار در روز یا حدود 1.6 میلیارد دلار در ماه برابر است.

تولید فعلی نفت ایران هنوز از تولید 3.8 میلیون بشکه در روز در سال 2018-2017 زمانی که توافق هسته‌ای امضا و تحریم‌های علیه ایران لغو شد، فاصله دارد. این وضعیت چندان طول نکشید زیرا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال 2018 از این توافق خارج شد و تمامی تحریم‌های اقتصادی که بیشتر نفتی بودند، در سال 2019 دوباره اعمال شد.

به گزارش فارس، موسسه بین‌المللی SVB هفته گذشته اعلام کرده بود، فروش نفت ایران در ماه دسامبر به طور متوسط به 1.137 میلیون بشکه در روز رسیده است که نسبت به ماه نوامبر 42 هزار بشکه در روز افزایش را نشان می‌دهد اما موسسه اطلاعاتی کپلر، میزان صادرات نفت کشورمان در ماه نوامبر را 1.23 میلیون بشکه در روز اعلام کرده بود.

با این حال، رویترز طی گزارشی نوشته بود که صادرات نفت ایران در دو ماه پایانی سال 2022 بدون وجود برجام به بالاترین رقم 3 سال گذشته رسیده است.

پایان پیام/ ت 6

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول