اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

جنگ «اکونومیست» علیه اردوغان؛ وقتی آنکارا از رسانه‌های غربی شاکی می‌شود

مواضع دولتی و تحلیل‌های رسانه‌ای ترکیه حاکی از آن است رسانه‌های غربی منافع این کشور را مورد هدف قرار داده و مجله انگلیسی «اکونومیست»، جنگی را علیه «رجب طیب اردوغان» به راه انداخته‌ است.

جنگ «اکونومیست» علیه اردوغان؛ وقتی آنکارا از رسانه‌های غربی شاکی می‌شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، طرح جلد مجله انگلیسی «اکونومیست» که به انتخابات ترکیه و انتقاد از پیروزی‌های مکرر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور پرداخته و او را به «دیکتاتوری» و «سلطنت» متهم کرده، باعث واکنش‌های گسترده در بین مقامات دولتی آنکارا و همچنین رسانه‌های این کشور شده است.

آنکارا: پیروزی‌های رئیس‌جمهور را هدف قرار داده‌اند

واکنش‌های رسمی دولت آنکارا از جایی آغاز شد که دو روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۹ژوئیه)، «فخرالدین آلتون» رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه به انتقاد از طرح جلد مجله اکونومیست درباره اردوغان و اهداف آن پرداخت. طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی»، آلتون  در توئیتی نوشت: بنا به خواست خود پایان دموکراسی ترکیه را با الفاظ رکیک، اطلاعات نادرست و تبلیغات گستاخانه اعلام می‌کنند. این مجله باری دیگر تصویر خود از ترکیه را بر اساس جهل فکری کسل‌کننده‌ و تکراری‌اش، آن هم به طور عمدی با گفتن این جمله که «دوباره شروع کرده‌اند»، به نمایش گذاشت.

رئیس مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه با اذعان به اینکه «مردم ترکیه بارها تعهد خود را به دموکراسی، برابری و آزادی نشان داده‌اند»، گفت: «نظام سیاسی ترکیه مصیبت‌های زیادی از جمله کودتای شکست‌خورده ۱۵ جولای ۲۰۱۶ که طی آن مردم خونشان را در راه حفظ دموکراسی فدا کردند، پشت سر گذاشته است».

او درباره هدف دست اندرکاران مجله اکونومیست، نوشت: «این عمدتاً به دلیل نفرت غیرقابل توضیح و پایان ناپذیر آن‌ها از رئیس جمهور منتخب دموکراتیک ما است که با ورود به هر انتخاباتی پیروز شده است. شاید آن‌ها با تکنیک‌های بازاریابی و انتشار تیترهای افراطی و تصاویر تحریک آمیز، بدین شکل قادر به فروش به اصطلاح مجلات خود شده‌اند، اما باید به خوانندگان یادآوری کنیم که این روزنامه‌نگاری جعلی و مبتنی بر تبلیغات ارزان و اطلاعات نادرست است».

اردوغان رای مردم را مهم‌تر از اکونومیست می‌داند

براساس گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عربی۲۱» و به نقل از رسانه های ترکیه، رئیس جمهور ترکیه درباره طرح منتشر شده توسط مجله اکونومیست درباره انتخابات ریاست جمهوری آینده ترکیه اظهار نظر کرده و می‌گوید: «این مردم ترکیه هستند که سرنوشت کشورشان را تعیین می‌کنند، نه یک مجله انگلیسی!» رئیس جمهور ترکیه پیش‌تر در واکنش به تصویری که اخیراً مجله اکونومیست از وی منتشر کرده، گفت: «مردم انگلستان در خیابان گرسنه هستند.آن‌ها نمی‌دانند چه کار کنند؛ این [وضعیت] فرانسه است، آن انگلستان، آن هم آلمان».

این در حالی است که اردوغان از چند سال قبل، تعامل با مجله اکونومیست را به خاطر انتقاد روزنامه‌نگاران این مجله از سیاست‌هایش در ترکیه لغو کرده بود؛ امری که واکنش‌های بسیاری به همراه آورده بود. پایگاه خبری «العین» در این باره گزارش می‌دهد: دولت اردوغان نام ۱۶۷ روزنامه‌نگار را در لیست انتظار و بررسی خود قرار داد؛ امری که باعث می‌شود تا ترکیه به یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های روزنامه‌نگاران در جهان طی سال‌های اخیر تبدیل شود.

اکونومیست برای بار اول نیست که اردوغان را هدف انتقادش قرار می‌دهد...

سال ۲۰۱۳ مجله انگلیسی اکونومیست، در انتقاد از مواضع و سیاست‌های اردوغان و آن هم در زمانی که او نخست وزیر ترکیه بود، طرح دیگری علیه‌اش منتشر کرده بود. آن زمان که ترکیه صحنه تظاهرات داخلی بود، اکونومیست، تصویری از او را با لباس سلاطین عثمانی بر روی جلد خود چاپ کرد و نوشت: «دموکرات یا سلطان؟». سال ۲۰۱۸ نیز این اقدام از سوی اکونومیست تکرار شد و به او لقب «دیکتاتور» داد.

جلد ۲۰۱۳ اکونومیست پس از سرکوب خشونت آمیز معترضان در ترکیه منتشر شد که در آن زمان با موجی از انتقادها ضد رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور در روزنامه‌های خارجی همراه شد. مجله اکونومیست به عنوان یکی از پرتیراژترین رسانه‌های انگلیس، در چند شماره‌ی خود به انتقاد از مواضع اردوغان درباره تظاهرات وقت در شهرهای مختلف ترکیه پرداخته است. این مجله قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی همان سال، و برای تکمیل طرح ارائه تصویر دیکتاتورمآبانه خود از اردوغان در ترکیه، بر روی جلد خود نوشته بود: به حزب جمهوری خواه خلق رأی دهید تا حزب آزادی و عدالت، تقویت نشود!

رسانه‌ ترکیه‌ای: اکونومیست علیه اردوغان اعلان جنگ داد

«محمد بارلاس» نویسنده روزنامه «صباح» ترکیه، او مقاله‌ای با عنوان «چرا اکونومیست به اردوغان اعلان جنگ داد؟» منتشر کرد و در آن اشاره داشت که حمله به رئیس جمهور ترکیه هم‌زمان با تنش‌های حاکم بر شش حزب مخالف بود. وی خاطرنشان کرد که این مجله بریتانیایی پیش از انتخابات سال ۲۰۱۸ هم جلد مشابهی را منتشر و در آن اردوغان را به دیکتاتوری متهم کرد؛ علاوه بر این مقاله آن شماره اکونومیست شامل ارائه برخی تاکتیک‌های انتخاباتی به احزاب مخالف برای پیشتازی در انتخابات ترکیه بود. این نویسنده ترکیه‌ای، از مجله اکونومیست خواست تا به جای حمله به سیاستمداری که ۱۲ بار در انتخابات دموکراتیک پیروز شده است، به بحران‌های اقتصادی و سیاسی در انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا توجه کند.

«برهان الدین دوران» روزنامه‌نگار دیگری است که در مقاله‌ای که در روزنامه «صباح» منتشر کرد و نوشت: «با نزدیک شدن به تاریخ انتخابات، رسانه‌های غربی کمپینی را برای خلاصی از دست رئیس جمهور اردوغان با اتحاد مخالفان آغاز کردند. انتظار دارم که رسانه‌های غربی از درک واقعیت «ترکیه جدید» سر باز می‌زنند، سخنان گروه‌های فشار ضد ترکیه را تغذیه کنند تا در دوره‌های انتخاباتی به اوج خود برسند!

وی خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌ها و اندیشکده‌ها در واشنگتن، بروکسل و برلین از چاپ متون تبلیغاتی تحلیلی با عنوان «برای پنهان ماندن اردوغان چه باید کرد؟» ابایی ندارند. مقالات تبلیغاتی که می‌خواهند با سرنگونی اردوغان، ترکیه را متوقف کنند در رسانه‌های غربی کم نیستند. واضح است که کمپین‌های رسانه‌ای غربی که حتی در مبارزه با تروریسم نیز ضدترک هستند، ترس رای دهندگان ترکیه را از تداوم سیاست‌های خودشان برانگیخته و احساسات ضد غربی را تقویت خواهد کرد.

پایان پیام/./ ت 85

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول