اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

هیأتی که پرچم‌های حرم سامرا را تولید می‌کند+عکس و فیلم

هیأت متوسلین به حضرت علی‌اصغر در مشهد مقدس، 17 سال است کارگاهی برای تولید محصولات فرهنگی و مذهبی راه انداخته است. آنها پرچم‌های متنوع ملی و مذهبی تولید می‌کنند و 110 نیرو دارند. پرچم‌های سامرا تولید کارگاه این هیأت است.

هیأتی که پرچم‌های حرم سامرا را تولید می‌کند+عکس و فیلم

خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: حتماً در مناسبت‌های مذهبی آنچه بیش‌تر به چشم ما در خیابان‌ها و فضاهای شهری به چشم می‌آید، پرچم است که برای هر مناسبت خاص تولید و نصب می‌شود، اصلاً چرا راه دور برویم به هیأت‌های مذهبی بروید. در هر مناسبت پرچم‌های خاص و متنوعی تولید می‌شود. این پرچم‌ها در گذشته طرح‌های محدودی داشت و برای عزا و جشن طرح‌های ثابتی استفاده می‌شد، اما هیأتی در مشهد از ۱۸ سال پیش کارگاهی راه انداخت تا در زمینه مذهبی و هیأتی، آثار متنوع تولید کند. این هیأت، متوسلین به حضرت علی اصغر (ع) نام دارد.


هیأت متوسلین به حضرت علی اصغر (ع) هر چهارشنبه به صورت سیار مراسم دارد

هر هفته چهارشنبه‌ها هیأت داریم

در یازدهمین گزارش روایت تولید سراغ این هیأت رفتیم. این هیأت در سال ۱۳۷۶ راه‌اندازی شد که هر هفته چهارشنبه شب‌ها، مجلس هفتگی برگزار می‌کند. مجالس این هیأت در خانه‌ها برگزار می‌شود و سیار است. سعید رحمانی، مسئول این هیأت می‌گوید: «هیأت ما در جلسات مختلف، مخاطب بسیاری دارد و الحمدلله مورد اقبال مردم است.»


سعید رحمانی، مسئول هیأت متوسلین به حضرت علی اصغر (ع)

 


این هیأت پرچم‌های ملی و مذهبی در طرح‌های متنوع تولید می‌کند

با سرمایه ۲۰ میلیون تومانی تولید پرچم‌های مذهبی را آغاز کردیم

این هیأت از سال ۱۳۸۳ با سرمایه ۲۰ میلیون تومانی تولیدی پرچم مذهبی راه انداخت. او می‌گوید: «ابتدا سه نیرو داشتیم و تنها در سه طرح پرچم مذهبی تولید می‌کردیم. این پرچم‌ها را به فروشگاه‌ها، دفاتر مراجع و ... ارائه می‌کردیم. دفاتر مراجع پرچم‌های مخمل را از مجموعه ما تهیه می‌کردند و به هیأت‌ها هدیه می‌دادند. بعد از مدتی با سرمایه ایجاد شده توانستیم فروشگاهی در خیابان شیرازی مشهد راه بیندازیم و کار را گسترش دهیم. تولیدی این هیأت ابتدا حدود ۱۰۰ متر بود، اما الان چند هزار متر است.»


فضای کارگاهی هیأت متوسلین به حضرت علی اصغر برای تولید آثار فرهنگی و مذهبی

کارگروهی جملات و احادیث را برای درج روی پرچم انتخاب می‌کند

این هیأت هم‌اکنون با نهادها، ارگان‌ها، شهرداری‌ها و بنکداران ارتباط برقرار کرده و توانسته تولیدات خود را افزایش دهد. رحمانی می‌گوید: «ابتدا تنها یک طراح داشتیم و همان‌ طرح‌های محدود گذشته را تولید می‌کردیم، اما هم‌اکنون چهار طراح داریم. برای تولیدات خود با دفاتر مراجعه و چند نفر مجتهد و همچنین افراد مسلط به زبان عربی در ارتباط هستیم تا بتوانیم جملات، احادیث و روایت صحیح و جدیدی را در قالب پرچم تولید کنیم. همچنین آن‌ها در طراحی‌های خود نیز تلاش کردند تا بتوانند طرح‌های جذاب‌تری نسبت به طرح‌های موجود داشته باشند.»

پرچم‌های حرم سامرا را تولید می‌کنیم

محصولات این هیأت با نام «آل طاها» در بازار موجود است و علاوه بر مشهد که پایگاه اصلی آن‌هاست در تمام شهرهای کشور دارای نمایندگی هستند و حتی به کشورهایی مانند عراق، سوریه، اردن، بحرین و ... هم صادرات دارند. رحمانی می‌گوید: «بسیاری از محصولات ما در حرم‌های شریف کربلا، نجف و کاظمین مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به طور مستقیم با مسئولین حرم سامرا در ارتباط هستیم و تزئینات مختلف این حرم مقدس که محل دفن امام حسن عسکری (ع) و امام هادی (ع) است، توسط هیأت ما انجام می‌شود. مسئولین حرم امیرالمومنین در نجف اشرف دو سال قبل برای عیدغدیر به ما سفارش تولید پرچمی داشتند که محصولات تولیدی ما را میان هیأت‌ها توزیع می‌کردند.»


این کارگاه در اوج زمانی کار خود ۱۸۰ نفر نیرو دارد

حداقل ۱۱۰ نفر مستقیم در کارگاه ما مشغول به کار هستند

این هیأت در بازار محصولات فرهنگی توانست محدودیت طرح‌ها را کنار بگذارد و آثار جدید و متنوع تولید کند. رحمانی می‌گوید: «در حال حاضر علاوه بر پرچم‌های مذهبی، پرچ ملی، قاب، انگشتر، صنایع دستی و ... هم تولید می‌کنیم. در حال حاضر در مجموعه ما حداقل ۱۱۰ نفر مشغول به کار هستند که در زمان اوج کار به ۱۸۰ نفر ثابت هم می‌رسد. جدای از این با فعال کردن هیأت‌های دیگر نیز در زمینه تولید آنان را هم مشغول به کار کرده‌ایم. در فروشگاه مرکزی خود در مشهد علاوه بر فروش محصولات خودمان، محصولات دیگر هیأتی و مذهبی مانند مجموعه‌های ماهد، خدمتگزار و موکب را هم به فروش می‌رسانیم که موجب به ایجاد شبکه‌ای میان هیأتی‌ها شده است.»

 

گزارش اختصاصی خبرگزاری فارس از کارگاه تولیدی هیأت متوسلین به حضرت علی اصغر (ع)

پرچم‌های این هیأت در کدام مجالس استفاده می‌شود؟

در هیأت‌های مذهبی مطرح مرسوم شده است که پشت منبر، تصاویر متنوع و اختصاصی نصب می‌شود اما هنوز هم هیأت‌هایی هستند که در مجالس خود متناسب با زمان جلسه از پرچم‌های عمومی‌تر استفاده می‌کنند که عمدتاً محصولات تولیدی هیأت متوسلین به حضرت علی‌اصغر (ع) است. مسئول این هیأت می‌گوید: «برخی از هیأت‌ها برای پرچم پشت منبر خود طرح‌های سفارشی دارند که جداگانه و اختصاصی برای آن‌ها تولید داریم، اما عمدتاً پرچم‌های ما در فضاسازی اغلب هیأت‌ها مرود استفاده قرار می‌گیرد. در هیأت‌های مشهد مانند هیأت حاج احمد واعظی، حسینیه تهرانی‌ها، مهدیه مشهد، مکتب الزهرا و ... پرچم‌های ما استفاده می‌شود و در تهران نیز در هیأت حاج محمود کریمی و حاج رضا هلالی و ... پرچم‌های ما نصب است.»

بستری واحد برای عرضه محصولات فرهنگی و مذهبی ایجاد شود

در ایام مناسبتی مانند ماه محرم گاهی نمایشگاه‌هایی مانند عطر سیب برپا می‌شود که محل ارائه محصولات مذهبی و هیأتی است، اما این تولیدکنندگان فرهنگی به دنبال آن هستند تا مجموعه واحدی برای فروش محصولات آن‌ها ایجاد شود که دارای توجیه اقتصادی و تبلیغاتی باشد. رحمانی می‌گوید: «بسیاری از افراد برای تهیه محصولات مورد نیاز هیأت و مجالس خود نمی‌دانند کجا باید مراجعه کنند، اما اگر بستر واحدی ایجاد شود، می‌توانند ارائه این قبیل محصولات را هم تسهیل کنند. جدای از آن در زمینه تهیه مواد اولیه مورد نیاز نیز با کمبود و نوسان قیمت مواجه هستیم که خواستاریم دولت کمک‌رسان ما باشد تا بتونیم تولید ملی را ادامه دهیم.»

پایان پیام/ ت 179

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول