اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

رییس اتاق ایران جبران خسارت صنایع خراسان رضوی ناشی از کمبود گاز و برق را خواستار شد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران با اشاره به تعطیلی حدود ۱۰ روزه صنایع در خراسان رضوی به واسطه تشدید بحران گاز و برق گفت: درخواست صریح ما احتساب و جبران خسارتهای وارده به این بخش در کمترین زمان ممکن است.

رییس اتاق ایران جبران خسارت صنایع خراسان رضوی ناشی از کمبود گاز و برق را خواستار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، غلامحسین شافعی در نشست هیات نمایندگان این اتاق در مشهد با اشاره به تعطیلی گسترده صنایع در روزهای اخیر به دلیل چالش انرژی و اولویت گرفتن سایر بخش‌ها در تخصیص گاز و برق اظهار کرد: درخواست صریح ما، احتساب و جبران خسارتهای وارده به این بخش در کمترین زمان ممکن است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران افزود: بنگاه‌های اقتصادی خراسان رضوی با وجود چالشی که متحمل شده ‎اند باید مالیات، بیمه، حقوق کارکنان و خسارت مشتریان خود را نیز متقبل شوند و این در اصطلاح جبران مافات (به همان روالی که در قانون تأکید شده) باید به‌موقع انجام بگیرد تا حُکم «نوشداروی بعد از مرگ سهراب» را پیدا نکند.

وی تاکید کرد: بنگاه‌های اقتصادی مولد و حوزه‌های صنعتی که بنیان اقتصاد و معیشت جامعه به آنها وابسته است نباید نخستین قربانیان بحران در بخش تامین و تخصیص انرژی و ناکارآمدی‌های مدیریتی در پیش‌بینی این چالش‌ها باشند.

رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: سالهاست که در خصوص نیازهای زیرساختی تولید و موانع کوچک و بحران‌های بزرگ برای فعالان این حوزه هشدار داده می‌شود اما دریغ از آن اقدام اساسی و بنیادین که این نگرانی‌ها را مرتفع سازد و از تکرار هر ساله قطعی یا محدودیت مصرف انرژی برای صنایع، جلوگیری کند.

شافعی افزود: ایجاد محدودیت یا حتی قطع برق در تابستان و تکرار همین بحث برای گاز در زمستان، صنایع را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد و جبران خسارت‌های ناشی از توقف خطوط تولید، عدم ایفای تعهدات در قبال مشتریان داخلی و خارجی و تضعیف حوزه صادرات، اغلب به سادگی امکان‌پذیر نیست و در عمل شاهدیم که با تداوم و تکرار این وضعیت در سال‌های اخیر، بدنه بخش تولید و بنگاه‌های اقتصادی ما تضعیف شده و گریز سرمایه رقم خورده است.

وی ادامه داد:این ابهام جدی برای فعالان اقتصادی وجود دارد که به تناسب ادعاها یا سخنانی که در خصوص حمایت از تولید عنوان می‌شود، درجه و اعتبار این بخش در عمل، نزد متولیان امر چه میزان است که نه عزمی برای اصلاح این وضع وجود دارد و نه اراده‌ای برای جبران خسارت‌ها؟

رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: به واقع اگر حمایت از تولید در اولویت برنامه‌های اقتصادی است، نباید برای چندمین سال پیاپی، چراغ صنعت به خاطر کمبود برق خاموش و یا خط تولید به واسطه بحران گاز، از مدار فعالیت خارج می‌شد.

شافعی افزود: بارها عنوان‌ شده که کشور نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه خارجی و حتی ممانعت از گریز سرمایه‌ هاست اما آیا آنچه در عمل رخ می‌دهد، خلاف این هدف‌گذاریها نیست؟

شافعی افزود: به دفعات از اهمیت معیشت مردم، ارتقای سطح رفاه عمومی و افزایش اشتغال سخن به میان آورده شده اما آیا بخش مولد که رابطه مستقیمی با این موضوعات دارد، آن توجه و حمایت لازم را دریافت می‌کند؟ خسارتی که بنگاه‌های تولیدی ما امروز براثر برخی تصمیمات مخل محیط کسب و کار متحمل می‌شوند در آینده بر معیشت مردم اثرات سوء باقی خواهد گذاشت.

وی به تسلسل مشکلات در بخش تولید در سال‌های گذشته اشاره و بیان کرد: آنچه امروز به عنوان بحران در بخش انرژی اعلام می‌شود در سال‌های گذشته هم گریبانگیر بخش‌های مختلف بوده و در آن مقاطع هم صنایع و بنگاه‌های تولیدی ما تاوانش را پرداخته اند اما منطق حکم می‌کرد که از پس آن چالش‌ها، تدبیری هم اتخاذ شود ولی با همان نگاه که مشکلات امروز را به فردا حواله می‌کند در حال حاضر بحران‌ها و مشکلات جدی‌تری را شاهدیم و نگرانیم که توانی برای بخش تولید ما باقی نماند.

رییس اتاق ایران تاکید کرد: ما هم اذعان داریم که تامین انرژی بخش خانگی در فصل سرد، یک ضرورت مهم است اما مدیریت انرژی نباید به معنای قطع فعالیت بخش‌های مولد و تخصیص برق و گاز آن به سایر حوزه‌ها تلقی شود و از همین حالا باید برای سال‌ آینده و سنوات پیش رو، اقدامات لازم انجام بگیرد تا این اتفاقات تلخ تکرار نشود.

شافعی افزود: بخش خصوصی درخواست رعایت قوانین مصوب کشور را دارد و این مطالبه‌ای به حق است چون طبق ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌ و کار، در زمان کمبود انرژی، قطع برق و گاز واحدهای تولیدی نباید در اولویت قرار بگیرد و در صورت ایجاد ضرورت برای اتخاذ چنین تدبیری، می‌بایست نحوه جبران خسارت این قطعی‌ها و کمبودها برای واحدهای تولیدی و صنعتی پیش‌بینی و سپس پرداخت شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول