اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

نتیجه دخالت عوامل باکو در «خان‌کندی»؛ گرسنگی و قطع انرژی 120 هزار ارمنی

کریدور لاچین که توسط عوامل جمهوری آذربایجان مسدود شده زندگی صد و بیست هزار نفر ساکن ارمنستانی را در وضعیت مخاطره آمیزی قرار داده است.

نتیجه دخالت عوامل باکو در «خان‌کندی»؛ گرسنگی و قطع انرژی 120 هزار ارمنی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  یک رسانه فرانسوی روز شنبه در گزارشی به وضعیت وخیم انسانی در مسیر مهم «لاچین» که توسط عوامل دولت جمهوری آذربایجان بیش از یک ماه است مسدوود شده، اشاره کرد.

«خبرگزاری فرانسه» در این باره نوشت، کریدور لاچین، جاده حیاتی که قره باغ کوهستانی را به ارمنستان متصل می‌کند توسط معترضان جمهوری آذربایجان مسدود شده و ۱۲۰۰۰۰ ساکن ارمنی آن را در وضعیت مخاطره آمیزی قرار داده است.

بر اساس این گزارش، در ۴۰ روز گذشته، معترضان جمهوری آذربایجانی با در دست داشتن پلاکاردها و پرچم‌ها، کریدور لاچین را مسدود کرده‌اند. آن‌ها شبانه روز علیه بهره برداری از منابع طبیعی در منطقه تظاهرات کرده، دسترسی به قره باغ کوهستانی را مسدود و غذا، دارو و تدارکات را برای ۱۲۰۰۰۰ ساکن ارمنی قطع کرده‌اند.

 

این در حالی است که محاصره، روند شکننده صلح بین دو کشور را که در سه دهه گذشته دو جنگ داشته‌اند، به خطر می‌اندازد. ارمنستان، جمهوری آذربایجان را متهم می‌کند که در پشت این تظاهرات قرار دارد و می‌گوید تظاهرکنندگان اغتشاشگران دولتی هستند و باعث ایجاد بحران انسانی بی سابقه می‌شوند. اما باکو این اتهامات را رد کرده است.

«برای یانا» معلم جوانی که در «خان‌کندی» پایتخت قره باغ کوهستانی ساکن است، با صدایی لرزان می‌گوید: «ما در دو سال گذشته به قطع برق، گاز و آب عادت کرده‌ایم، اما این محاصره و ترس از گرسنگی، زندگی را مختل کرده است.»

وی ادامه داد: «اتصال اینترنت کندتر و کندتر و برق تا حدی قطع می‌شود. ما کاملا احساس انزوا می‌کنیم، انگار در بیابانی گیر کرده ایم که همه آن را فراموش کرده‌اند.»

 

«روبن واردانیان» مقام ارشد منطقه  نیز گفت، قطع برق در این منطقه در حال حاضر به مدت چهار ساعت در روز ادامه دارد، اکثر مدارس تعطیل شده‌اند و از زمان شروع بحران، مشاغل قادر به فعالیت عادی نیستند و ۳۴۰۰ نفر شغل خود را از دست داده‌اند.

دسترسی به گاز در منطقه‌‌ای که دما ممکن است تا  منفی ۱۰ درجه کاهش یابد به موضوع مهم تبدیل شده است. اما تنها خط لوله انتقال گاز از ناحیه‌ تحت کنترل جمهوری آذربایجان عبور می‌کند نیز با قطعی مواجه است. مقامات خان‌کندی، باکو را به قطع عرضه گاز متهم کرده‌اند.

«گغام استپانیان» بازپرس حقوق بشر قره باغ کوهستانی در این زمینه گفت: «بدیهی بود که باکو از این تاکتیک (تامین گاز) برای ارعاب مردم  به ویژه در زمستان استفاده می‌کند.»

استپانیان گفت: «تدارکات ما تمام شده است. برای جلوگیری از فاجعه انسانی، ما به کمک سازمان ملل متحد نیاز داریم.»

«نینا» ۲۲ ساله نیز در خانکندی به دام افتاده است. او گفت که جمهوری آذربایجان از محاصره استفاده می‌کند تا مردم قره باغ را در وضعیت «ترور روانی» قرار دهد. نینا در باره ادعای مقام‌های باکو در زمینه تامین امنیت مردم منطقه نیز گفت: «وقتی رفتار آنها را می‌بینیم، چگونه می‌توانیم به آنها اعتماد کنیم و بخواهیم با آنها زندگی کنیم؟»

این گزارش حاکیست، قفسه‌های فروشگاه‌ها در منطقه خالی است. مقامات محلی شروع به صدور کوپن‌های غذایی کردند تا مردم بتوانند به مواد غذایی اولیه مانند ماکارونی، برنج، شکر و روغن  پخت و پز دسترسی داشته باشند. ساکنان قره باغ کوهستانی سیستم‌های مبادله‌ای را برای مقابله با کمبود راه اندازی کرده‌اند. در روستاها، مردم تلاش می‌کنند تا تخم مرغ و سیب زمینی را با سوخت مبادله کنند.

دید‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که انسداد طولانی‌مدت جاده می‌تواند به «عواقب وخیم انسانی» منجر شود. هرچه اختلال در کالاها و خدمات ضروری طولانی تر باشد، خطر برای غیرنظامیان بیشتر خواهد بود.

پارلمان اروپا نیز چند روز قبل قطعنامه‌ای را تصویب و  در آن انسداد جاده‌ها را محکوم کرد و از جمهوری آذربایجان خواست که  به سرعت آن را باز کند.

 

درخواست برای مداخله سازمان ملل در حالی مطرح شد که واردانیان در مصاحبه‌ای با «فرانس-۲۴» در چهارشنبه گذشته از واکنش دوجانبه اتحادیه اروپا به این بحران انتقاد کرد.

وی گفت: «جمهوری آذربایجان به تازگی  قرارداد بزرگ گازی با اتحادیه اروپا امضا کرده است. بازیگرانی که به فعالیت تجاری خود با جمهوری آذربایجان ادامه می‌دهند، رژیم خودکامه‌ای را می‌پذیرند که تلاش می‌کند پرونده قره باغ دموکراتیک را نابود کند.»

اما باکو همچنان مسدود بودن مسیر را انکار می‌کند. وزارت امور خارجه آذربایجان اخیرا اعلام کرده است: «قره باغ بخشی جدایی ناپذیر از باکو است و حقوق و امنیت جمعیت ارمنی ساکن در این منطقه مطابق با قانون اساسی تضمین خواهد شد.»

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول