اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

ائتلاف ناتو هم وارد ماجرای «لاچین» شد

ائتلاف ناتو با صدور بیانیه‌ای مدعی توصیه به باکو و ایروان و رسیدگی به مسائل بشردوستانه در مورد «لاچین» شد.

ائتلاف ناتو هم وارد ماجرای «لاچین» شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، به دنبال سفر اخیر یک مقام ارشد ناتو به ارمنستان و جمهوری آذربایجان، این ائتلاف بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش شماره شنبه وبگاه «حتق» به نقل از وبگاه ناتو،  «خاویر کولومینا» نماینده ویژه دبیرکل ناتو در قفقاز و آسیای مرکزی، به قفقاز جنوبی سفر و از ارمنستان و جمهوری آذربایجان بازدید کرد.

بر اساس این گزارش، کولومینا در این دیدارها بر اهمیت تردد آزاد افراد و وسایل نقلیه در جاده «لاچین» تاکید کرد. ناتو در بیانیه خود اعلام  کرد که سفر کولومینا به منطقه بخشی از رایزنی‌های سیاسی منظم او با این دو کشور مهم شریک ناتو بوده است.

وی در ارمنستان با «نیکول پاشینیان» نخست وزیر، «آرارات میرزویان» وزیر خارجه و «سورن پاپیکیان» وزیر دفاع و سایر مقامات ارمنستان دیدار کرد. نماینده ناتو در جمهوری آذربایجان با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه و سایر مقامات جمهوری آذربایجان دیدار کرد.

 در بیانیه ناتو آمده است که کولومینا در مورد همکاری ناتو با ارمنستان و جمهوری آذربایجان و کمک‌های هر دو کشور به امنیت اروپا گفت وگو کرد.

 کولومینا بر لزوم رسیدگی به مسائل بشردوستانه و اهمیت از سرگیری گفت‌وگوها و تلاش برای عادی سازی روابط بین ایروان و باکو تاکید کرده است.

ناتو به ویژه با جمهور آذربایجان همکاری گسترده‌ای دارد و هرساله با هدف ارتقا سطح کیفی نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان، دوره آموزشی نظامی برای این کشور برگزار می‌کند(جزئیات بیشتر).

جاده مهم لاچین مدتی است که توسط عوامل جمهوری آذربایجان مسدود شده و زندگی صد و بیست هزار نفر ساکن این منطقه را در وضعیت مخاطره آمیزی قرار داده است.

«روبن واردانیان» مقام ارشد منطقه قره باغ کوهستانی در این باره گفت، قطع برق در این منطقه در حال حاضر به مدت چهار ساعت در روز ادامه دارد، اکثر مدارس تعطیل شده‌اند و از زمان شروع بحران، مشاغل قادر به فعالیت عادی نیستند و ۳۴۰۰ نفر شغل خود را از دست داده‌اند.

دید‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که انسداد طولانی‌مدت جاده می‌تواند به «عواقب وخیم انسانی» منجر شود. هرچه اختلال در کالاها و خدمات ضروری طولانی تر باشد، خطر برای غیرنظامیان بیشتر خواهد بود.

پارلمان اروپا نیز چند روز قبل قطعنامه‌ای را تصویب و  در آن انسداد جاده‌ها را محکوم کرد و از جمهوری آذربایجان خواست که  به سرعت آن را باز کند(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول