اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

گوش شنوای وزیر علوم در دورهمی با نخبگان/ از خواسته نخبه مادر تا پیشنهاد وزیر درباره ازدواج

وزیر علوم در جلسه‌ای با استعدادهای برتر کشور شنوای انتقادات، گلایه‌ها و صحبت‌های آن‌ها شد و گفت: تصور کنید شما وزیر علوم هستید، راهکار بدهید ما هم استفاده می‌کنیم.

گوش شنوای وزیر علوم در دورهمی با نخبگان/ از خواسته نخبه مادر تا پیشنهاد وزیر درباره ازدواج

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، نشست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با جمعی از نخبگان عصر امروز شنبه اول بهمن‌ماه در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد.

در این جلسه محمدعلی زلفی گل وزیر علوم و معاونان وی حضور داشتند.

در این جلسه استعدادهای برتر کشور صحبت‌های خود که شامل سپاسگزاری، انتقاد و گلایه بود با وزیر علوم و معاونانش مطرح کردند.

* خواسته مادران دانشجو از وزیر علوم

خانمی که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته روانشناسی دانشگاه تهران و دارای سه فرزند بود، گفت: برای اینکه بتوانم یک ساعت به این جلسه بیایم زحمت زیادی را متحمل شده ام تا فرزندانم را به کسی بسپرم، این یک نمونه از مشکلات من به عنوان یک مادر دانشجو است حالا شما ببینید ما هر روز با چه مسائلی رو به رو هستیم.

وی با بیان اینکه ما مادران دانشجو نمی‌خواهیم تسهیلات آموزشی اضافه بر آنچه به دیگران می‌دهند در اختیارمان قرار گیرد، گفت: تسهیلات باید به صورتی باشد که مانع از پیشرفت علمی نباشد، می توان جلساتی با حضور مادران دانشجو شکل دهیم تا اینگونه به ما کمک شود. ما می‌خواهیم در شرایط برابر با دیگران درس بخوانیم، برای ارائه تسهیلات به مادران اسناد بالادستی نیاز است اما اینکه کارگروهی شکل بگیرد که هیچکدام از اعضای آن مادر نیستند درست نیست.

* شما وزیر علوم باشید و راهکار بدهید

وزیر علوم خطاب به این فرد گفت: شما وزیر علوم باشید و به ما راهکار بدهید، نگرش‌ها و پیشنهادات متفاوت است، یکی مجرد است و می‌گوید چرا به متاهلان تسهیلات و امتیاز بیشتری می‌دهید یکی متاهل است و امتیاز بیشتر می‌خواهد.

خانم مادر دانشجو گفت: ما نمی‌گوییم که از نظر آموزشی امتیازی به ما بدهید، ما می‌خواهیم در شرایط برابر با دیگران درس بخوانیم اما می‌توان فضای مناسبی در دانشگاه تعبیه کرد که من بتوانم فرزندانم را بسپرم و با خیال راحت به پیشرفت علمی برسم.

معاون وزیر علوم از این خانم و خانم دیگری که او هم مادر سه فرزند بود خواست تا در کارگروه‌های مربوط به این موضوع شرکت کنند.

* پیشنهاد وزیر به نخبگان: حتما ازدواج کنید

وزیر علوم نیز گفت: به جوانان می‌گویم حتما ازدواج کنید شک نداشته باشید که خداوند بزرگ کمک می‌کند.

* چرا مسوولان خودشان دور هم میشینند و برای ما تصمیم گیری می‌کنند؟

همچنین فرد دیگری از استعدادهای برتر کشور با ابراز گلایه از طولانی بودن مراحل جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها، گفت: تشکرها سر جای خودش ما دور هم جمع شدیم که انتقادات را بگوییم.، می‌خواهم بگویم گاهی آیین نامه‌ها مانع از پیشرفت افراد می‌شود، یک جوان که با کلی نقشه می‌خواست در ایران بماند می‌گوید از ایران می روم و برنمی‌گردم.

وی افزود: شما جایزه شهید چمران برای بحث پسادکتری گذاشتید اما بدون اینکه از یک نفر دانشجو نظر بخواهید، خودتان دور هم مینشینید و برنامه‌ریزی می‌کنید.می گویند باید خودمان از صنعت ۵۰ درصد حمایت مالی بیاوریم اما بدتر سنگ اندازی شده است، کدام صنعت به ما در این شرایط اقتصادی حمایت مالی می دهد؟

* گلایه نخبگان در زمینه مراحل جذب درست است

وزیر علوم در پاسخ به این فرد در زمینه طولانی بودن مراحل جذب، گفت: گلایه نخبگان درست است، ما به تازگی ابلاغ کردیم که دانشگاه مکلف است به سرعت جذب را انجام دهد تا سایر استعلام‌های رسمی انجام شود، به دنبال این هستیم که مجوز بگیریم که حکم پیمانی مشروط افراد بلافاصله صادر شود. آیین نامه جدیدی داریم که پیش بینی شده نمایندگانی از وزارتخانه ها در کارگروه‌ها حضور داشته باشند؛ در این صورت دانشگاه‌ها نخبگان را می‌پذیرند و امتیازاتی به دانشگاه‌ها در این زمینه داده ایم.

وی افزود: ما کاملا به مشکلات شما عزیزان استادیاران جوان آگاهی داریم، اما مشکلاتی هم برای ما هست؛ نیاز است که نوع نگاه ها به بحث علم و فناوری تغییر کند، همه چیز هم دست ما نیست اما جاهایی که می شود را پیگیری می کنیم. دانشگاه ها می توانند در بحث مسکن کمک کنند، خانه های سازمانی برای استادیاران جوان بسازند.

* مادر سه فرزند دستمریزاد دارد

در ادامه دانشجوی نخبه کشور از اینکه به افراد متاهل و بچه‌دار تسهیلات بیشتری ارائه می‌شود، گلایه کرد که وزیر علوم گفت: قانونی به عنوان قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده از سوی مجلس مصوب شده که وزارتخانه ها را مکلف کرده که در این زمینه اقداماتی داشته باشند. من از شما سوال میپرسم اگر دو نفر در شرایط برابر باشند به نظر شما کسی که متاهل است اولویت دارد یا فرد مجرد؟

همچنین کلانتری معاون فرهنگی وزیر علوم نیز در این باره گفت: مادری که سه فرزند را بزرگ کرده قطعا توانایی بالایی دارد و حقش است که از برخی تسهیلات استفاده کند، این مادر دارای توانمندی است و توانایی ویژه ای دارند که من به آنها دستمریزاد می‌گویم.

* ابراز تاسف از انزوای رشته ریاضی

یکی از استعدادهای کشور گفت: من وقتی آمار داوطلبان کنکور را می‌بینم واقعا غصه میخورم که تعداد داوطلبان رشته ریاضی در این حد پایین است، چرا رشته ریاضی به اینجا رسید؟ واقعا تاسف بار است.

پایان پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول