اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

از آبرسانی تا مشاغل اجتماع محور، خدمت جهادگران بسیج سازندگی در محرومیت زدایی

رئیس سازمان بسیج سازندگی فارس گفت: بسیج سازندگی استان فارس با هدف محرومیت‌زدایی با تشکیل 4 قرارگاه مختلف توانسته اقدامات مختلفی از آبرسانی تا تامین مسکن محرومین و ایجاد زیرساخت‌های اشتغال را انجام دهد.

از آبرسانی تا مشاغل اجتماع محور، خدمت جهادگران بسیج سازندگی در محرومیت زدایی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، اسماعیل قزل سفلی بیان داشت: همگانی شدن گفتمان جهادی و بستر سازی برای گسترش و مشارکت حضور مردم و خصوصا جوانان و نوجوانان داوطلب در فعالیت های جهادی و خدمت رسانی راهی موثر در راستای تحقق عدالت و پیشرفت و مهمترین رسالت بسیج سازندگی و جریان جهادی است و در سند 10 ساله اعتلای بسیج که مورد تایید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می باشد بدان اشاره شده است. 

وی افزود: بسیج سازندگی استان فارس برای رسیدن به این اهداف خود با تشکیل 4 قرارگاه مختلف توانسته اقدامات مختلفی را انجام دهد قرارگاه سازندگی و محرومیت زدایی که یکی از این قرارگاه هاست که در مناطق روستایی و حاشیه شهرها فعالیت میکند و اولویت اصلی اقدامات در روستا مربوط به آب آشامیدنی، آب کشاورزی، راه روستایی، مسکن محرومین و زیر ساخت های اشتغال است و در حاشیه شهر نیز اقدامات مربوط به هر آن چیزی است که باعث کاهش آسیب های اجتماعی در حوزه کالبدی و زیر ساختی شود که از نمونه این موارد می توان به بهسازی معابر، تجهیز کارگاه های اشتغال، ایجاد فضای سبز، سالن ورزشی، زمین چمن مصنوعی و ... اشاره کرد. 

اولویت های محرومیت زایی عمرانی بسیج سازندگی  

قزل‌سفلی گفت: این قرارگاه در سال جاری توانسته عملیات اجرایی آبرسانی به 372 روستا را در قالب طرح بسیج (جهاد) آبرسانی آغاز نماید که تا آذرماه 110 روستا از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند و امیدواریم مشکل آب مابقی روستا ها نیز در آینده نزدیک مرتفع شود.  

قزل سفلی محور دیگر فعالیت‌های عمرانی را در بحث احداث مسکن مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) عنوان کرد و گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که با کمیته امداد صورت گرفته است، بنا است قریب به 1200 واحد مسکونی در مرحله اول در استان فارس با حمایت و مشارکت کمیته امداد و بنیاد مسکن استان توسط جهادگران احداث شود که در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی .... برخوردار بوده و قرار است تا روز 14 اسفند 1401 بمناسبت سالروز تاسیس کمیته امداد تعداد 300 واحد مسکونی تحویل مددجویان عزیز گردد.

وی افزود: در تفاهم نامه با اداره کل بهزیستی نیز با مشارکت قرارگاه محرومیت زدایی سپاه(کوثر) قرار است احداث و مرمت 240 مسکن مددجویان بهزیستی آغاز شود. البته برخی از ساخت مسکن ها توسط خودگروه های جهادی و به صورت مشارکتی انجام می شود که شامل بهسازی و مرمت منزل نیازمندان است که تعداد این نمونه از اقدامات ساخت مسکن ها در سال جاری تاکنون به ... عدد می رسد. 

وی به دیگر اقدامات شاخص قرارگاه سازندگی و محرومیت زدایی اشاره کرد و بیان داشت: در سال 1401 در بحث آسفالت راه دسترسی روستایی و بین مزارع انجام شده است و همچنین در بحث کشاورزی نیز طرح از آبخیز تا جالیز به صورت مشترک توسط جهاد کشاورزی؛ منابع طبیعی و بسیج سازندگی استان در حال برنامه ریزی است که با حمایت و مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) عملیات اجرایی آن از اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.

قزل‌سفلی گفت: امسال با این همت و تلاش گروه های جهادی، خیرین و اقشار مختلف بسیج همچنین تامین 309339 بسته های معیشتی و 106759 بسته های پروتئینی، تهیه و توزیع 1065 لوازم گرمایشی و سرمایشی، اهداء 421 جهیزیه، خدمات آموزشی و اهداء 18153 لوازم التحریر به دانش آموزان و ... از دیگر اقدامات جهادگران استان فارس در قرارگاه مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه است. 

تسهیل گری توانمند سازی 

قزل سفلی یکی دیگر از قرارگاه های مهم بسیج سازندگی را قرارگاه اقتصاد مقاومتی خواند و اظهار داشت: الگوی حرکتی بسیج در اقتصاد مقاومتی مبتنی بر نقش آفرینی مردمی است لذا طبق ابلاغیه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، سازمان بسیج مستضعفین قرارگاه اقتصاد مقاومتی را ذیل بسیج سازندگی سامان داده تا بسترهای لازم برای نقش آفرینی مردم در حوزه اقتصاد و کمک به اقتصاد درون زا فراهم شود.  

وی افزود: این قرارگاه نیز حوزه فعالیت خود را مربوط به مناطق روستایی و محله های حاشیه ای شهرها قرار داده و به دنبال مهیا کردن فرصت های شغلی است که راهبرد این قرارگاه برای تحقق این مساله توانمند سازی، حمایت های تسهیلاتی، صدور مجوز، تجاری سازی و بازار رسانی است.

وی با اشاره به اینکه این فرصت های شغلی در قالب مشاغل خرد و خانگی، عرصه های 14 گانه اقتصاد مقاومتی، صنایع تبدیلی، صنایع دستی و حوزه دانش بنیان مهیا می شود؛ افزود: هم اکنون بیش از 1773 صندوق های قرض الحسنه اشتغال زای مردم یار بسیج در سطح استان راه اندازی شده و الگوی موفق در اشتغال زایی، کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی است که با تسهیلات این صندوق ها و تسهیلات تبصره 16 در 3 فصل ابتدایی سال جاری 3060 فرصت شغلی در عرصه های مختلف از جمله فرش دستباف و صنایع وابسته، صنایع دستی، مشاغل خرد و خانگی، کشاورزی و دامداری، صنایع تبدیلی و ... ایجاد شده است.

جانشین قراگاه محرومیت زدایی سپاه فجر استان فارس؛ اقدام عمرانی در حوزه بهداشتی ، ساخت و بهسازی اماکن مذهبی، فرهنگی، آموزشی، مهیا کردن زیرساخت های اشتغال و ... را از دیگر اقدامات قرارگاه سازندگی و محرومیت زدایی عنوان کرد. 

بهبود عملکردی گروه های جهادی با راه اندازی قرارگاه عملیات جهادی  

رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به اینکه در استان فارس بیش از 4 هزار گروه جهادی در سامانه اطلس ثبت شده اند، افزود: برای ساماندهی، تدوین مسیر مشخص گروه‌های جهادی در عرصه‌های خدمت رسانی و محرومیت زدایی و کمک به سیاست گذاری و برنامه ریزی برای حرکت جهادی، توانمند سازی، ایجاد وحدت و همدلی بین گروه‌های جهادی و بررسی و کمک به رفع مشکلات پیشروی این گروه‌ها قرارگاه عملیات جهادی راه اندازی شده است.  

وی با بیان اینکه اولین رزمایش جهادی در سال جاری با مشارکت 409 گروه جهادی در ایام نوروز تحت عنوان بهار خدمت اجرا شد، افزود: در ادامه نیز دو رزمایش بزرگ با عنوان‌های جهادگران فاطمی 1 و 2 در اردیبهشت ماه همزمان با آغاز هفته‌ بسیج سازندگی و در آذرماه همزمان با هفته بسیج برگزار شد که مجموعا بیش از 47 هزار جهادگر مشغول خدمت رسانی به ولی نعمتان انقلاب اسلامی شدند. 

وی افزود: با برگزاری این 3 رزمایش که مورد استقبال گسترده گروه‌های جهادی و آحاد مردم قرار گرفت و با توجه به جمع بندی‌هایی که صورت گرفته مقرر شد تا رزمایش‌های خدمت‌رسانی را با محوریت گروه‌های جهادی و به صورت تخصصی و مسئله محور نیز اجرا شود و رزمایش های قشری مانند، جهاد تخصصی دامپزشکی، پویش سلیمان خدمت در حوزه سلامت، هنرمندان جهادگر، عهد خدمت دانشجویی و ... نیز برگزار شد. 

قزل‌سفلی ادامه داد: خوشبختانه در طول این رزمایش ها 5 هزار برنامه و اردوی جهادی با مشارکت جهادگران خواهر و برادر برپا شد و خدمات مختلف در حوزه بهداشت و درمان، عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، آموزشی و تحصیلی و ... ارائه شد. 

از کمک مومنانه تا خدمت مومنانه 

قزل سفلی ادامه داد: در ایامی که ویروس کرونا به نوعی زندگی همه مردم را تحت تاثیر قرار داده بود بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه یک رزمایش گسترده برای مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا در جامعه شکل بگیرد، باعث اقدامات خودجوش مردم برای مقابله با کرونا و کمک به نیازمندان شد و در واقع یک مسابقه خدمت رسانی بوجود آمد و رزمایشی با شعار کمک مومنانه شکل گرفت.

وی افزود: لذا در استان فارس هم دبیری قرارگاه مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه استان بر عهده بسیج سازندگی فارس قرار گرفت و این قرارگاه در طول این سالها همچنان این نهضت خدمت مومنانه را ادامه داده و بیش از 19 خدمت مختلف به نیازمندان و محرومین ارائه می کند. 

قزل‌سفلی در آخر گفت: خوشبختانه این قرارگاه در سال جاری توانسته با کمک گروه های جهادی، خیرین و اقشار مختلف بسیج اقدام و با رویکرد خدمت مومنانه به جای کمک مومنانه فعالیت کند. اجرای طرح نذر رهایی یکی از این نمونه هاست که باعث شد این قرارگاه در آزاد سازی 650 زندانی مالی جرائم غیر عمد مشارکت داشته باشد همچنین با اجرای برنامه های متعدد نذر خون نیز باعث اهداء خون 47199 جهادگر به بیماران نیازمند شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول