اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

رشد چشمگیر جذب نخبگان در هیئت علمی دانشگاه‌های کشور/ پیگیری تامین مسکن نخبگان

قائم مقام بنیاد نخبگان از رشد چند برابری جذب نخبگان در هیئت علمی دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: با این روند امیدواریم در سال آینده ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخبه با مساعدت وزارت علوم، عضو هیات علمی دانشگاه‌ها شوند.

رشد چشمگیر جذب نخبگان در هیئت علمی دانشگاه‌های کشور/ پیگیری  تامین مسکن نخبگان

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس و به نقل از بنیاد ملی نخبگان، در نشست «گفت‌وگوی نخبگان»، ناصر باقری مقدم، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به هم‌افزایی و تعامل حداکثری این بنیاد با وزارت علوم، گفت: وزیر علوم به عنوان فردی نخبه، همواره یکی از حامیان نخبگان در کشور بوده است.

وی با اشاره به موضوع جذب نخبگان در هیئت علمی دانشگاه‌ها، افزود: بنیاد ملی نخبگان پیشتر به دلیل کمبود ظرفیت، مجبور بود استانداردهای بسیار بالایی را برای معرفی نخبگان به دانشگاه‌ها در نظر بگیرد اما در دور جدید بعد از تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار نخبگان با ایشان در زمینه تسهیل‌گری در جذب نخبگان در دانشگاه‌ها، با مساعدت وزیر علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی، سهمیه ۲۰ درصدی برای نخبگان به منظور جذب در دانشگاه‌ها در نظر گرفته شد.

باقری مقدم، با تاکید بر اینکه با این سهمیه ظرفیت جذب نخبگان ۲ تا ۳ برابر افزایش یافته است، یادآور شد: با این روند امیدواریم در سال آینده ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخبه با مساعدت وزارت علوم، عضو هیات علمی دانشگاه‌ها شوند.

باقری‌مقدم ادامه داد: یکی از روش‌های ابتکاری برای استخدام نخبگان در دانشگاه این است که فرد نخبه، ۷ پیشنهاد که حداقل 3 پیشنهاد آن برای خارج از کلانشهرها باشد، به بنیاد ملی نخبگان ارائه می‌دهد و بنیاد ملی نخبگان نیز فرد را به وزارتین علوم و بهداشت و همچنین دانشگاه آزاد معرفی می‌کند و آن نهادها مکلف هستند فرد را در یکی از 7 پیشنهاد ارائه‌شده، جانمایی کنند.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: پیش از این نخبگان حتی در صورت معرفی از سوی بنیاد ملی نخبگان، در وزارتین علوم و بهداشت نیز مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند اما در روش جدید این ارزیابی وجود ندارد و فرد معرفی‌شده می‌تواند خارچ از آن بروکراسی، به عضویت هیئت علمی دانشگاه ها در آید.

باقری‌مقدم در ادامه با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان در دور جدید، رویکرد حل مسئله دارد، اظهار داشت: این بنیاد تلاش دارد مسائل موجود در کشور را با استفاده از توانمندی نخبگان و در قالب تیم‌های نخبگانی، حل و فصل کند. به همین منظور طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، ۵۰۰ تیم نخبگانی و دانشگاهی که هر کدام آنها توسط یک استاد خبره راهبری می‌شوند، حول ۵۰۰ مسئله کشور تشکیل شده‌اند تا این تیم‌ها بتوانند داشته‌ها، اندوخته‌ها و ظرفیت‌های خود را برای حل مسائل مدنظر به کار بگیرند. این مسائل از همه استان‌های کشور شناسایی و احصاء شده و هر استان حداقل 3 مسئله دارد.

وی بر لزوم رفع مشکلات نخبگان در بخش مسکن نیز تأکید و آن را یکی از عوامل ماندگاری نخبگان در چرخۀ خدمت‌رسانی به جامعه تلقی و تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل و عوامل پایداری نخبگان، موضوع مسکن است. بنیاد ملی نخبگان برای حل این مسئله اقدامات خوبی را انجام داده است و می‌توان با همکاری وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور در سال آینده، ساخت حداقل 1000 واحد مسکونی برای نخبگان کشور را آغاز کرد. این اقدام گرچه نسبت به جمعیت نخبگانی کشور، عدد بزرگی محسوب نمی‌شود اما می‌تواند آغاز یک حرکت انگیزشی برای نگهداشت نخبگان باشد.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه ازدواج و فرزندآوری یک ارزش محسوب می‌شود، یادآور شد: حمایت از مادران نخبه یکی از اولویت‌های بنیاد ملی نخبگان در سال جاری است که تلاش بر اینست این مهم با تدوین و اجرای شیوه‌نامۀ مخصوص به خود، محقق شود.

در این دیدار، جمعی از نخبگان نیز به بیان دیدگاه و نظرات خود پرداختند که از آن جمله می‌توان به «لزوم برقراری عدالت آموزشی و افزایش ارتباط بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه‌ها برای جذب نخبگان به عنوان هیئت علمی»، «ضرورت ایجاد تغییر در برخی طرح‌های بنیاد ملی نخبگان برای تسهیل شرایط استفاده دانشجویان مستعد»، «ضرورت تسهیل فرآیند نظام وظیفه تخصصی»، «تعریف طرح‌های مشترک جدید میان بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم»، «افزایش کیفی و کمّی تسهیلات بنیاد ملی نخبگان»، «توجه به معیشت نخبگان برای جلوگیری از مهاجرت نخبگانی»، «لزوم چاره‌اندیشی برای بیان آرا و افکار تمامی طیف‌های نخبگانی»، «ضرورت معرفی نخبگان به صنایع بزرگ و شرکت‌های دانش‌بنیان»، «اصلاح آیین‌نامه‌های ارتقا اعضای هیئت علمی»، «تأمین مسکن نخبگان» و «حمایت از مادران نخبه برای ادامه فعالیت‌های علمی»، اشاره کرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول