اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

44 سال افتخار|‌ آرزویی که بر دل بولتون‌ها ماند و می‌ماند

در حالی ایران 44 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیرد که جان بولتون سیاستمدار راستگرا و جنگ‌طلب آمریکایی زمانی مدعی شده بود تا قبل از چهل سالگی انقلاب، تروریست‌های گروهک منافقین بر ایران حکومت خواهند کرد.

44 سال افتخار|‌ آرزویی که بر دل بولتون‌ها ماند و می‌ماند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جان بولتون سیاستمدار راستگرا و جنگ‌طلب آمریکایی که نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل در دولت جورج بوش پسر و بعدها مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت دونالد ترامپ را در کارنامه خود دارد، از جمله مقام‌های آمریکایی است که سالهاست از گروهک تروریستی منافقین که تا سال ۲۰۱۲ در فهرست تروریستی آمریکا قرار داشت، حمایت و در گردهمایی‌های آن شرکت می‌کند.

مواضع تند او علیه «مماشات» با کشورهایی که هژمونی آمریکا را به چالش می‌کشند در طول سال‌ها حضورش در دنیای سیاست، باعث اختلاف‌نظر وی با حتی جمهوری‌خواهان تندرو و حضور کوتاهش در سمت‌هایی شده که به او برای اعمال سیاست‌هایش میدان می‌داده‌اند. 

بولتون در ۱۶ ماه تصدی پست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل بارها دروغ وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق را تکرار کرد و به رغم پیدا نشدن تسلیحات ادعایی در عراق، همچنان از حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا به این کشور دفاع کرده است. او که بالاترین سمت خود را در دولت ترامپ به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید تجربه کرد، مخالف مذاکره وی با کره شمالی بود و حمله پیشگیرانه به این کشور را راه‌‌حل مسئله هسته‌ای پیونگ‌یانگ خوانده است. این سیاستمدار جنگ‌طلب آمریکایی همچنین مواضع تندی علیه روسیه دارد و در ماه‌های اخیر خواستار ترور ولادیمیر پوتین و براندازی دولت روسیه از طریق کودتا شده است. 

جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در بخشی از کتابی به‌ نام «کاوشی در تاریخ: خاطراتی از کاخ سفید» که از دوران حضورش در کاخ سفید منتشر کرده، درباره ماجرای عزل جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در نقل قولی از انتقادهای ترامپ از بولتون نوشت: «جان دیوانه بود. او همواره تلاش می‌کند با همه بجنگد. او می‌خواست همزمان با چین، روسیه، ونزوئلا، کره شمالی و ایران وارد جنگ شود».

خود بولتون چندی پیش اذعان کرد که به طراحی کودتا در کشورهای خارجی کمک کرده و به عنوان نمونه به ونزوئلا و تلاش برای سرنگونی نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور این کشور اشاره کرد. 

وعده بولتون به تروریست‌ها برای حکومت بر ایران

بولتون برای ایران هم نقشه‌های خام زیادی را در سر می‌پروراند. او همواره با این ادعا که ایران به دنبال دستیابی به تسلیحات اتمی است، خواستار از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران بوده و قبل از تصدی سمت در دولت ترامپ در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز تحت عنوان «برای توقف بمب ایران، ایران را بمباران کنید» پیشنهاد حمله به مراکز هسته‌ای ایران را مطرح کرده بود. او روش دیگر ممانعت از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را تغییر نظام در ایران می‌داند و معتقد است که ترامپ در زمینه فشار بر ایران کوتاهی کرد. 

بولتون که از حامیان سرسخت خروج آمریکا از برجام بود، بیش از یک دهه را صرف درخواست از آمریکا برای کمک به سرنگونی حکومت ایران و واگذاری قدرت به گروهک ترویستی منافقین کرده و در سال ۲۰۱۷ به آن‌ها وعده داد قبل از سال ۲۰۱۹ بر ایران حکومت خواهند کرد.

جان بولتون ژوئیه سال ۲۰۱۷ در نشست سالانه گروهک تروریستی منافقین در پاریس ضمن استقبال از لفاظی‌های خصمانه ترامپ علیه ایران گفت که نتیجه بازنگری سیاست ایران در دولت ترامپ باید این باشد که انقلاب اسلامی تا دو سال دیگر به ۴۰ سالگی خود نرسد. او گفت: «و آنچه بسیاری از ما در ایالات متحده در حال تلاش برای آن هستیم، باید تحقق این باشد که انقلاب ۱۹۷۹ آیت‌الله خمینی تا چهلمین سالگرد خود دوام نخواهد داشت». 

این سیاستمدار تندوری آمریکایی در ادامه در اشاره به اظهارات ضد ایرانی ترامپ که تازه روی کار آمده بود، مدعی ضعیف شدن کنترل جمهوری اسلامی ایران شد و افزود به همین دلیل است که شرایط تغییریافته در آمریکا بسیار مهم است. این دیپلمات جنگ‌طلب آمریکایی گفت که سیاست اعلام شده آمریکا باید «سرنگونی رژیم ملاها در تهران باشد».

بولتون در ادامه گزافه‌گویی ضد ایرانی‌اش مدعی شد «از آنجا که رفتار و اهداف رژیم تغییر نخواهد کرد، بنابراین تنها راه‌حل تغییر خود رژیم است و به همین دلیل قبل از سال ۲۰۱۹ ما (افراد حاضر در اینجا) در تهران جشن خواهیم گرفت». 

 

 

او سپس برنامه هسته‌ای، موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران را چالش‌های ناشی از جمهوری اسلامی ایران خواند و مدعی شد اگر اجازه داده شود که هلال قدرت ایران از عراق، سوریه و لبنان شکل بگیرد، مبنایی برای درگیری بزرگ بعد در خاورمیانه خواهد شد. 

دو سال بعد از طرح این ادعاها از سوی بولتون، در تاریخ ۱۱ فوریه ۲۰۱۹ (۲۲ بهمن ۹۷) پس از آن که میلیون‌ها ایرانی در راهپیمایی ۲۲ بهمن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شرکت کردند، بولتون که حالا در دولت ترامپ و تحت فشار موسوم به حداکثری رویای خود را بر باد رفته می‌دید، در توییتی به عقده‌گشایی پرداخت و مدعی ۴۰ سال شکست شد و افزود «حالا به رژیم ایران بستگی دارد که رفتارش را تغییر دهد و در نهایت به مردم ایران بستگی دارد که جهت کشورشان را مشخص کنند. ایالات متحده از اراده مردم ایران حمایت خواهد کرد و پشت آن‌ها خواهد ایستاد تا صدایشان شنیده شود». 

ایران استوار در جشن ۴۴ سالگی انقلاب

بولتون بعد از خروج از قدرت که بسیاری در داخل آمریکا تندروی‌هایش و حتی جلو زدنش از ترامپ را عامل برکناری‌اش می‌دانستند، باز هم در تریبون‌های مختلف مواضع خصمانه‌اش علیه ایران را تکرار کرد و در پاسخ به این سوال که اگر اکنون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا بود، چه کارهایی در برابر برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌داد، گفت: «برای یاری رساندن به گروه‌های مشروع اپوزیسیون ایرانی تلاش می‌کردم. به این فکر می‌کردم که سیاست رسمی آمریکا باید این باشد که رژیم ایران سرنگون شود. چون این رژیم برای صلح و امنیت منطقه و مردم ایران یک تهدید است».

در اغتشاشات اخیر هم او درست چند روز پس از آنکه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا مدعی آزاد کردن ایران شد، در مصاحبه‌ای گفت که اپوزیسیون‌های ایران که در خیابان‌ها اعتراض می‌کنند، در حال مسلح شدن هستند.

بولتون در این مصاحبه ضمن ابراز امیدواری برای تغییر نظام در ایران افزود: «اگر به انتخابات ۱۳۸۸ نگاه کنید، می‌بینید که سرکوب‌هایی در آن جا صورت گرفت که هم‌اکنون سرکوب‌ها تا حد زیادی گسترده‌تر شده و شدت گرفته، اما تفاوت این است که اپوزیسیون ایران با سلاح‌هایی که از پایگاه‌های بسیج به دست می‌آورند و سلاح‌هایی که از کردستان عراق وارد ایران می‌شود، در حال مسلح شدن هستند...من تصاویری از نیروهای کرد در حال آموزش در خارج از ایران و در حال آموزش در عراق دیده‌ام».

اما رویاهای بولتون و تروریست‌های تحت حمایتش هم مانند برنامه اخیر سیاست‌گذاران در آمریکا و رژیم صهیونیستی برای اغتشاش در ایران و تجزیه آن محقق نشد و ایرانی‌ها سربلندتر از همیشه چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب خود را جشن می‌گیرند.

اخیراً حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران گفت: بر ما پوشیده نیست نیت کاخ سفید همواره در ۴۳ سال گذشته این بوده که برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش کنند. این نیت قلبی آن‌هاست. بارها در مذاکرات هسته‌ای هم این موضوع به صراحت به طرف آمریکایی گفته شده که رفتار شما رفتار صادقانه و مبتنی بر حل مشکل نیست. بلکه شما همواره اهداف پنهانی را برای پیگیری منافع خود در منطقه دنبال می‌کنید و به فکر ملت‌ها در منطقه نیستید. برای ما کاملا روشن است که در دو دهه گذشته آمریکایی‌ها در عراق، افغانستان و برخی کشورها چه اقدامی را انجام دادند. آن‌ها این نیت را داشتند از مدت‌ها پیش گفته‌ بودند که آمریکا پلان بی را دنبال می‌کند. آنچه را که ملت عزیز ما در روزهای گذشته شاهد بودند، همه پلان بی بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند دنبال کنند و بحمدلله در این مسیر با بصیرت ملت و هدایت مقام معظم رهبری شکست خوردند.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول