اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

هر شهروند یک رسانه محسوب می‌شود

پژوهشگر حوزه ارتباطات گفت: امروز از عصر ارتباطات به عصر شبکه‌ها رسیده‌ایم و هر شهروند خود یک سردبیر خبر به حساب می‌آید، رسانه از مرحله اطلاعات دادن به مرحله اقناع‌سازی رسیده است.

هر شهروند  یک رسانه محسوب می‌شود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا دهمین جلسه آموزش کارشناسان شهرداری مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران با تدریس کمیل خجسته پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات و فرهاد اسماعیلی استاد گویندگی و تدوین دانشگاه رسانه فارس برگزار  شد.

در ابتدای جلسه خجسته گفت: در دهه ۹۰ میلادی برندگان قدرت تولید‌کنندگان اطلاعات بودند در آن سال‌ها CNN با شعار خبر قابل اعتماد توانست تعداد زیادی مخاطب را با خود همراه سازد، با آمدن فناوری‌های اینترنت و اتصال سرورها به یکدیگر، نت ورک یا شبکه شکل گرفت و یک جامعه شبکه‌ای جدید که تاکنون سابقه نداشته است به وجود آمد، در این جامعه جدید آدم‌ها شروع به تولید محتوا و اطلاعات می‌کنند و وبلاگ‌نویسی رونق گرفت از همین زمان بود که شهروند خبرنگاری شروع شد، با پیدایش و گسترش خبرگزاری‌ها کارخانه تولید مطلب که به صورت انبوه تولید محتوا می‌کرد، شکل گرفت.

وی ادامه داد: با عوض شدن پلتفرم و بالا رفتن قدرت شبکه‌های اجتماعی شهروند خبرنگاری نیز بسیار بیشتر شده که در این پدیده شهروند خبرنگار تنها تولیدکننده متوا نیست بلکه خود یک سردبیر به شمار می‌رود و در این عصر سرعت انتشار اخبار بسیار بالا است، امروزه ما وارد عصر شبکه شده‌ایم که دیگر با تولید محتوا روبرو نیستیم و روابط‌عمومی کار خود را در تولید محتوا محدود کند شکست خورده است باید غیر از تولید به ارتباط هم بسیار تأثیر‌گذار است.

خجسته ادامه داد: رسانه می‌تواند با انتشار اخبار کنش ایجاد کند، برای ایجاد همراهی مخاطب و توجه او به خبر می‌توانیم با داستان‌گویی او را با خود همراه کنیم، از عصر اطلاعات به عصر شبکه رسیده‌ایم و در این عصر باید قدرت ویرایشگری و کنار هم قرار دادن اطلاعات را داشته باشیم.

روایت قوی تر و ایجاد حس برگ برنده جلب توجه مخاطب

پژوهشگر حوزه ارتباطات گفت: در عصر شبکه‌ها در میان انبوه اطلاعاتی که مردم دارند باید اطلاعات مورد نظر را برجسته‌سازی کنیم تا  درست دیده شود. در شبکه‌های اجتماعی این کار با هشتک‌سازی، استفاده از اینفلوئنسرها ( چهره‌های  موثر در شبکه‌های اجتماعی) و کمپین‌سازی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: عصر شبکه‌های اجتماعی مفهومی به نام هوش مصنوعی را تولید می‌کند، رسانه‌ها در ابتدای عصر اطلاعات تلاش می‌کردند که اخبار را به مخاطب بدهند ولی درعصر حاضر به مرحله اقناع و آگاه سازی مخاطب رسیده‌اند، امروزه بیشتر، رسانه برای تأثیرگذاری بیشتر بر روی احساس مخاطبان مثل (ناامیدی،ترس،خوشحالی و...) کار می‌کنند.

خجسته گفت: در ارائه اخبار کسی برنده است که روایت قوی تری داشته باشد و بتواند در مخاطب ایجاد حس کند و همراهی او را داشته باشد و مخاطب را قانع کند، در حوزه شهری شما باید بتوانید با ارائه مدیریت عملیات بین شهر،مردم و شهردار مسئله ایجاد شده را به نقطه همدلی مبدل کنید ، سازمانی موفق است که بتواند به مسئله ایجاد شده حمله کند و آنرا حل کند.

خرده فرهنگ‌ها تعیین‌کننده رفتار مردم

اسماعیلی گفت: امروز اتفاقی جلب توجه می‌کند که متفاوت و خاص باشد و ارزش دیدن و شنیدن داشته با شد  هر اتفاقی خبر نیست، نحوه چگونگی انتقال یک خبر بسیار مهم است، در روابط‌عمومی باید اخبار را به گونه‌ای تنظیم کنیم که شأن سازمان ما حفظ شود برای انتشار هر خبر به عوابق آن هم فکر کنیم و آینده‌پژوهی برای هر خبر داشته باشیم.

وی ادامه داد: در شهر این رابطه‌های انسانی و کشمکش‌ها است که شهر را می‌سازد و به زندگی رنگ می‌دهد،  زمانی که کوچه از مردم گرفته شد بسیاری از فرهنگ‌ها با آن از بین رفت، برای شناخت مخاطب باید تصویر روشنی از خرده فرهنگ‌های آنها داشته باشیم، مخاطب را از نظر تحصیلی و خرده فرهنگی بشناسیم و متوجه باشیم که خرده فرهنگ همیشه بر تحصیلات مخاطب غلبه دارد و اولویت تعیین‌کننده است.

ستاد دانشگاه گفت: بیشتر افراد جامعه را اکثریت خاموش می‌گویند که سریع تحت تأثیر قرار می‌گیرند همیشه ما با اکثریت خاموش سرو کار داریم که حافظه تاریخی ندارند، در جامعه سه نوع اقلیت داریم به نام‌های اقلیت فعال، اقلیت هوشیار و اقلیت رهبر، اقلیت فعال کسانی هستند که زود شناخته می‌شوند و عمق ندارند و بیشتر مخالف هستند، اقلیت هوشیار کسانی هستند که اتاق فکر را تشکیل دهند و نقش محرک اقلیت فعال را دارند، اقلیت رهبر کسانی که در سایه هستند و کمتر دیده می‌شوند.

وی گفت: در محله برای اینکه کاری راه بیفتد و جریان‌سازی انجام شود باید اقلیت هوشیار و فعال را شناسایی کرده و با آنها اعتماد‌سازی کرده و به زبان مشترکی دست پیدا کنیم اگر می‌خواهیم تغییری بدهیم فضای محله را برای آن تغییر آماده کنیم.

اسماعیلی گفت: از لحظه تولد تا مرگ همه مردم در کنار شهرداری هستند و همه تمدن‌ها به شهرداری نیاز دارند، شهرداری باید زیست شهری را فراهم کند، باید به مردم چگونه صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن را یاد بدهیم تا بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند و به زبان مشترکی برسند، آداب و رسوم می‌تواند پیوند‌دهنده افراد به یکدیگر باشد تا روابط انسانی در شهر ترمیم شود و در کنار آن شهر هم ترمیم شود.

پایان پیام/ ت 111

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول