اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

ظرفیت تولید سالانه گاز لبنان 8 میلیارد دلار/ اکتشاف، راه حل بحران انرژی

پایگاه خبری المنار لبنان در یادداشتی تاکید کرد که راه مقابله با تحریم‌های آمریکا و بحران انرژی، اکتشاف میادین عظیم نفت و گاز این کشور در دریای مدیترانه است.

ظرفیت تولید سالانه گاز لبنان 8 میلیارد دلار/ اکتشاف، راه حل بحران انرژی

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس پایگاه خبری المنار در یادداشتی به قلم «احمد شعیتو» با عنوان «پیامدهای حیاتی بحران‌های انرژی در لبنان، تسریع در پیدا کردن راه‌حل‌ها را می‌طلبد»، به مشکلات اساسی اقتصاد این روزهای مردم لبنان و راه حل آن پرداخت.

در این یادداشت آمده است: در شرایط کنونی دو موضوع اصلی که در واقع دو رکنا عملا تاثیرگذار بر واقعیت مادی و اجتماعی شهروندان در لبنان به شمار می‌رود، یکی قیمت دلار و دیگری منابع انرژی در این کشور است.

نویسنده افزود: نرخ دلار به دلیل ارتباط مستقیم با قیمت‌ها، کالاها و قدرت خرید، پیچیدگی‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. در مورد انرژی هم، عدم دسترسی یا هزینه بالای آن به طور مستقیم بر کار بخش‌های حیاتی لبنان تأثیر می‌گذارد.

در این یادداشت آورده شده است: از آنجایی که منابع انرژی در اقتصاد کشورها بسیار حیاتی است، آمریکا در یکی از راه‌های اعمال محاصره علیه مخالفان خود در جهان، از طریق همین منبع انرژی بر آنها فشار می‌رود، به نحوی که منابع انرژی عامل اصلی مداخلات و جنگ‌های آمریکا و غرب در منطقه است.

همین موضوع درباره لبنان به عنوان یکی از مخالفان آمریکا صدق می کند. آمریکا تصور می‌کند  با تضعیف ابزارهای دستیابی لبنان به منابع انرژی مانند سوخت، گاز و برق، راه زیادی را در مضیقه قرار دادن این کشور پیموده است.

بنابراین، جدای از آنچه در مورد نقش آمریکا در رابطه با بحران دلار برای لبنانی‌ها مطرح می‌شود، این کشور نقش عمده‌ای در جلوگیری از رسیدن برق و گاز به لبنان یا پذیرش کمک‌های دیگر کشورها در این زمینه و  اعمال سایر فشارهای سیاسی ایفا می‌کند.

اما اقدام دو سال پیش حزب الله در رساندن گازوئیل ایران به لبنان و همچنین بزرگ‌ترین دستاورد این کشور در ترسیم مرزهای دریایی با رژیم اشغالگر صهیونیستی در اواخر سال گذشته میلادی که به منظور تثبیت حق لبنان در نفت و گاز انجام شد و ورود لبنان به مرحله حفاری و اکتشاف، تحولی قابل توجه بود.

نویسنده تاکید کرد: لبنان با وجود صرف میلیاردها دلار در بخش برق، چندین دهه است که از یک بحران عمیق انرژی رنج می‌برد و بررسی دلایل این بحران، تحریم‌ها و میزان اعتبار و اثربخشی عملکردها، سیاست‌های دولت فعلی در این پرونده است.

از جمله نشانه‌های بحران انرژی در لبنان یکی بالارفتن نجومی قیمت سوخت‌هاست که بر حمل و نقل، میزان بهره‌مندی از برق، کارخانه‌ها و قیمت کالاها تاثیرگذاشته است و دومی کمبود دلار و دشواری تامین مالی منابع انرژی وارداتی برای تولید برق است.

 در حال حاضر دولت لبنان قول‌هایی مبنی بر شروع طرح بهبود وضعیت برق در این  کشور داده است و اخیراً اختلافات بر سر پرونده برق به ویژه پیش پرداخت‌ها برای واردات سوخت بالا گرفت تا اینکه دولت در خصوص آن تشکیل جلسه داد و مصوباتی در این خصوص داشت و انتظار می‌رود همزمان با عرضه برق به شهروندان لبنانی تا چند ساعت در روز در حالی که در حال حاضر به تقریبا صفر رسیده است)تعرفه جدیدی هم برای آن از اول فوریه اعمال شود.

المنار افزود: از سوی دیگر حزب الله می‌داند که تلاش برای کاهش بحران انرژی از انواع و منابع مختلف آن یکی از راه‌های مقاومت و رویارویی با تحریم‌های آمریکاست، از این رو درصدد طرح‌های زیادی برآمد که از دریافت گازوئیل از ایران تا ایستادن پای مطالبات کارگران برق  و تا پرداختن به نقشی که وزرا در دولت‌های اخیر در لبنان می‌بایست در این خصوص ایفا کنند، شامل می‌شود.

به باور نویسنده، سخنان دبیر کل حزب الله در سخنرانی اخیر خود درباره موضوع نفت و گاز آنجا که از ضرورت استفاده از نقاط قوت لبنان صحبت کرد، برجسته و روشن بود. سید حسن نصرالله در این خصوص بر دو موضوع تاکید کرد، یکی اینکه انتظارات، درباره موجودیت مقادیر زیاد گاز در دریای لبنان منطقی است و دیگر اینکه تکمیل پیشرفت در پرونده حفاری و استخراج ضرورت دارد.

در ادامه یادداشت آمده است: دبیر کل حزب الله پیش از این بارها در مورد اهمیت  پرونده میادین نفت و گاز لبنان در نجات این کشور صحبت کرده  و مقاومت هم با ورود مستقیم در پرونده ترسیم مرزهای دریایی آمادگی خود را برای دفاع از این ثروت لبنان در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی به منصه ظهور گذاشت و همین قضیه در دستیابی لبنانی ها به حقوق نفت و گاز خود در دریای مدیترانه در برابر اشغالگری‌های اسرائیل بسیار تاثیرگذار بود.

المنار همچنین به مطلبی از روزنامه الاخبار لبنان اشاره کرد که آورده است: برآوردهای امیدوارکننده ای از ثروت لبنان در دریا وجود دارد و سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود به آن پرداخت.  وی مواضع خود را بر اساس اعداد و برآوردهای اولیه از ثروتی که متعلق به حزب الله و دیگران است، بنا می‌کند.

نویسنده افزود: عملاً داده‌های بررسی‌های دو بعدی و سه بعدی انجام شده در بازه‌های زمانی جداگانه برای منطقه انحصاری اقتصادی به مساحت ۲۲ هزار و ۷۳۰ کیلومتر مربع، وجود ۲۵ تریلیون فوت مکعب گاز را تنها در بخش جنوب غربی دریای لبنان نشان می‌دهد.

شرکت اسپکتروم که مسئولیت بررسی بلوک‌های لبنان را بر عهده دارد، ذخایر گاز فراساحلی این کشور را بین ۱۲ تا ۲۵ تریلیون فوت مکعب یا حدود ۲۰ تریلیون فوت مکعب با میانگین ظرفیت تولید سالانه حدود ۸.۲ میلیارد دلار و برای نفت حدود ۴.۵ میلیارد دلار در صورت شروع استخراج بدون محاسبه قیمت‌های فعلی بلکه بر اساس نرخ متوسط ​​قیمت جهانی، برآورد کرده است.

 برآوردهای اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده نیز در مورد ارزش ذخایر گاز در لبنان برای دوره بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۹ بالغ بر ۱۶۴ میلیارد دلار بوده است و در مورد نفت لبنان هم انتظار می‌رود به نسبت‌های مختلف در بلوک‌ها وجود داشته باشد که ۹۰ میلیارد دلار برآورد شده است. در مجموع برای مدت مشابه، میزان ذخایر نفت هم بین ۴۴۰ تا ۶۷۵ میلیون بشکه متغیر است.

المنار آورده است: بنابراین اگر لبنان یک راه حل ریشه‌ای برای بحران انرژی خود نیابد در حالی که این قضیه  سنگ‌بنای بحران اقتصادی و اجتماعی است، به دلیل تأثیر آن بر بخش‌های مختلف حیاتی، زیان‌های انباشته‌ای بر اقتصاد و جامعه خود متحمل می‌شود و اگر بحران پولی حل نشود یا از شدت آن کاسته نشود و مسئولان گام‌های شجاعانه‌ای برای کاهش شدت بحران برندارند، دستاوردهای مثبت نیز ضعیف می‌شود.

در پایان یادداشت آمده است: اگر برای اکتشاف ثروت لبنان تعلل شود در حالی که آمریکا نیز دست از محاصره این کشور برنداشته، هزینه بالای سوخت برای مدتی طولانی بار سنگینی بر دوش شهروندان خواهد بود...  در هر حال مهمترین راه حل این است که لبنان از طریق اقدامات جدی و مدیریت صحیح درآمدهای مالی، منابع نفت و گاز خود را استخراج کند.

در حال حاضر ظرفیت تولید برق لبنان به دلیل کمبود سوخت و از کار افتادن کار نیروگاه‌ها به صفر رسیده است. با این حال دولت لبنان دیروز تصویب کرده است که با پرداخت پول یکی از سه کشتی حامل سوخت که در ساحل این کشور لنگر انداخته سوخت آن تخلیه و به برخی نیروگاه‌ها برسد تا به مدت شش ماه دستکم روزی چهار ساعت برق برای شهروندان تامین شود.

 از همین رو مردم لبنان معمولا با خرید اشتراک مولدهای برق با مشکل کمبود برق کنار می‌آیند. در حالی که گفته می‌شود شرکت‌های دارای مولدهای برق نیز، در هر محله تبدیل به چیزی شبیه مافیا شده اند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول