اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

اعزام به سوریه در نبود کاروان‌های مجاز/ زیارتی که بیش از 20 میلیون تومان آب می‌‍خورد!

در حالی که سفر زیارتی به سوریه از تهران برقرار نشده، کاروان‌های غیرمجاز برای ایام وفات حضرت زینب سلام الله علیها بسته‌های زیارتی متنوع در نظرگرفته‌اند که برخی از اعزام‌ها بیش از 20 میلیون تومان است.

اعزام به سوریه در نبود کاروان‌های مجاز/ زیارتی که بیش از 20 میلیون تومان آب می‌‍خورد!

به گزارش خبرنگار حج وزیارت خبرگزاری فارس، در حالی که سفر به سوریه از تهران با وجود مذاکرات مسؤولان سازمان حج و زیارت با شرکت‌های هواپیمایی هنوز به نتیجه نرسیده و زائران از ایستگاه پروازی تهران امکان تشرف به حرم حضرت زینب و رقیه سلام‌الله علیهما را ندارند، برخی از افراد و کاروان‌های غیرمجاز همچنان در سفر سوریه فعال هستند.

حرم حضرت زینب (س)

تنوع بسته‌های سفر سوریه با کاروان‌های غیرمجاز

سفر به سوریه از تهران در کاروان‌های غیرمجاز با بسته‌های متنوع عرضه شده؛ به طوری که در کنار بسته‌های زیارتی یک هفته‌ای، سه و چهار شب نیز تدارک دیده شده است و برخی این کاروان‌ها را برای ایام شهادت حضرت زینب سلام‌الله علیها در بسته‌های سه شب و همچنین هفت شب در نظر گرفته‌اند.

البته پروازها به سوریه از تهران در هفته با یکی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی و یکی از شرکت‌های هواپیمایی سوری صورت می‌گیرد و این کاروان‌های غیرمجاز از ظرفیت هر ۲ پرواز استفاده می‌کنند که پروازهای سوری گران‌تر از پروازهای داخلی است.

هزینه بالای سفر سوریه با کاروان‌های غیرمجاز در سایه نبود اعزام‌های رسمی

به گفته حیدری، یکی از مسؤولان کاروان‌های غیرمجاز که در هفته‌های آتی زائر به سوریه اعزام می‌کند، هزینه سفر به سوریه در بسته‌هایی که از ۱۵ تا ۱۸ بهمن تدارک دیده شده، حدود ۱۱ میلیون تومان است و بخش قابل توجهی از این هزینه به پرواز اختصاص دارد. همچنین زائران در این سفر فقط در دمشق حضور دارند.

هم‌اکنون هزینه پرواز به سوریه با پرواز داخلی بیش از ۶ میلیون تومان است. همچنین هزینه سفر سوریه در بسته‌های زیارتی یک هفته‌ای ۱۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که این قیمت نسبت به بسته‌های سفر سوریه زیر نظر سازمان حج و زیارت گران‌تر است. در حالی که مسافت سفر به دمشق از مشهد بیش از تهران است، هزینه سفر سوریه از تهران با کاروان‌های غیرمجاز بالاتر محاسبه می‌شود.

درخواست رئیس سازمان حج و زیارت از وزیر راه؛ پروازهای سوریه را برقرار کنید

یکی از دلایل این امر نبود کاروان‌های مجاز و رسمی است که در نبود این کاروان‌ها، برخی افراد سودجو با هزینه بالاتر اقدام به اعزام زوار می‌کنند. البته سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت هم از وزیر راه و شهرسازی خواسته تا با برقراری پروازها به سوریه، اعزام زائران کشورمان به دمشق از سر گرفته شود.

چرا شرکت‌های هواپیمایی به سوریه نمی‌پرند؟

اما همچنان شرکت‌های هواپیمایی چندان تمایلی به پرواز به دمشق ندارند و دلیل اصلی این امر نیز نگرانی از تحریم‌ها است. مسؤول یکی از شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید: اگر به سوریه پروازی داشته باشیم، احتمال تحریم آن‌ها در اروپا وجود دارد و نمی‌توانند به سایر کشورها پروازی داشته باشند.

این امر در حالی است که هم‌اکنون ۲ شرکت هواپیمایی داخلی در مسیر فرودگاه دمشق فعال هستند و در هفته یک پرواز از مشهد و ۲ پرواز از تهران به دمشق انجام می‌شود که پروازهایی که از تهران صورت می‌گیرد، به دلیل محدودیت‌ها امکان اعزام زائران به حرم حضرت زینب و رقیه سلام الله علیهما را ندارند.

با این وجود، کاروان‌های غیرمجاز که زیر نظر سازمان حج و زیارت فعالیت ندارند، از این فرصت استفاده کرده و با خرید بلیت گروهی و هماهنگی با برخی از نهادها اقدام به راه‌اندازی کاروان و اعزام زائران به سوریه می‌کنند.

به گفته مسؤولان حج و زیارت، پیگیری برای برقراری سفر به سوریه از تهران بیش از ۴ ماه است که انجام می‌شود، اما تاکنون نتیجه مناسبی نداشته و شرکت‌های هواپیمایی همکاری لازم را نمی‌کنند.

اما سؤال اینجاست اگر کاروان‌های غیرمجاز امکان اعزام زائران به عتبات با پروازهای موجود را دارند، چرا سازمان حج و زیارت نمی‌تواند حتی به صورت محدود و حتی در ماه سه کاروان به سوریه اعزام کند؟

البته این کاروان‌های غیرمجاز که مشخص نیست از کجا حمایت می‌شوند، در ایام مناسبتی فعالیت پررنگ‌تر دارند؛  تا جایی که حتی برای ایام وفات حضرت زینب سلام‌الله علیها یکی از این افراد تدارک اعزام سه کاروان ۴۰ نفره را دیده است که یکی از آن‌ها کوتاه مدت است.

زیارتی که بیش از ۲۰ میلیون تومان آب می‌خورد

صادقی، یکی از مدیران کاروان‌های غیرمجاز که ماهانه بیش از ۲ کاروان به سوریه می‌برد، می‌گوید: گاهی به دلیل مشکل در تأمین پرواز، مجبور هستیم که زیارت ترکیبی عراق و سوریه داشته باشیم تا از طریق پروازهای عراقی به سوریه برویم و از دمشق به نجف آمده و بعد به کشور بازگردیم. البته هزینه سفر ترکیبی نسبتاً افزایش می‌یابد و در ماه گذشته هزینه این سفر حدود ۲۳ میلیون تومان بود. برای ماه رجب هم چنین اعزامی‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که قیمت آن با افزایش نرخ دلار بیشتر شده که این قیمت هنوز نهایی نشده است.

به گزارش فارس، هزینه بالای سفرهای زیارتی در حالی است که دولت سیزدهم در نظر داشت سفرهای زیارتی را آسان و ارزان کند. هزینه سفر یک هفته‌ای به سوریه که در حال حاضر فقط از مشهد برقرار است، ۱۵ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان است.

پایان پیام/ ت 300

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول