اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تصویب مصونیت سیاسی و برخی امتیازات برای رئیس‌جمهور سابق ترکمنستان

طبق قانون جدید ترکمنستان، رئیس جمهور سابق و خانواده وی از مصونیت سیاسی و برخی دیگر از مزایا برخودار خواهند بود.

تصویب مصونیت سیاسی و برخی امتیازات برای رئیس‌جمهور سابق ترکمنستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه ای خبرگزاری فارس، دولت ترکمنستان اخیرا قانونی را وضع کرده که به رئیس جمهور سابق «قربانقلی بردی محمداف» و اعضای خانواده اش حق مصونیت سیاسی و برخی مزایای دیگر را می دهد.

«سردار بردی محمداف»، رئیس جمهور فعلی کشور، قانونی را امضا کرد که بر اساس آن رهبر ملی (آرکاداگ) ترکمنستان و اعضای خانواده وی حق مصونیت سیاسی دارند، همچنین این قانون در مورد اموال و دارایی های وی که متعلق به اعضای خانواده است نیز اعمال می شود.

در 21 ژانویه، نشست مشترک پارلمان - ملی ترکمنستان برگزار شد که در آن تصمیم گرفته شد تا وضعیت رهبر ملی برای قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهور سابق، تضمین و پایدار  شود. وی ریاست هیئت عالی نمایندگی قدرت خلق - مصلحتی (شورای خلق) را بر عهده داشت.

در ماده 5 قانون جدید آمده است: رهبر ملی ترکمنستان عضو دائمی نهاد خلق مصلحتی ترکمنستان است. قانون همچنین حمایت دولت از رهبر ملی و اعضای خانواده وی، فراهم کردن شرایط برای اجرای فعالیت ها، حمایت از حقوق و آزادی های وی، تامین جان، شرافت و حیثیت وی را پیش بینی می‌کند.

 همچنین ارائه خدمات رسمی، مسکن، خدمات اجتماعی، حمل و نقل، ارتباطی، پزشکی، آسایشگاهی و غیره به رهبر ملی ترکمنستان داده شده و نیز حمایت های مادی توسط نهادهای دولتی مجاز اعلام شده است.

در صورت مداخله در فعالیت های مشروع رهبر ملی، تحقیر وی، اقدامات خلاف عرف و خدشه دار کردن حیثیت رئیس جمهور سابق ترکمنستان پیگرد قانونی دارد.

تامین مالی هزینه های پیش بینی شده آنطور که در قانون آمده است به هزینه بودجه دولتی ترکمنستان انجام می شود.

قربانقلی بردی محمداف به عنوان رهبر ملی این حق را دارد که مسئولان را در مورد مسائل مهم نظام دولتی، سیاست داخلی و خارجی و امنیت کشور، برنامه‌های توسعه اقتصادی-اجتماعی مورد مواخذه قرار دهد و در صورت نیاز اقدامات عملی علیه آنان اتخاذ کند.

لازم به ذکر است که پارلمان ترکمنستان در اول ژانویه 2021 از تک مجلسی به دو مجلسی تبدیل شد. مجلس ملی متشکل از 125 نماینده است که برای مدت پنج سال انتخاب می شوند.

قربانقلی بردی محمداف در ماه مارس سال گذشته از سمت ریاست جمهوری ترکمنستان کنار رفت. در همان ماه، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار شد که سردار بردی محمداف، پسر قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهور سابق، پیروز شد. 19 مارس مراسم تحلیف وی بود.

پایان پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول