اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

نشست خبری پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر/ سهرابی: شهرستانی‌ها امسال سنگ تمام گذاشتند

امروز دوشنبه سوم بهمن‌ماه 1401 نشست رسانه‌ای پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور مسولان برگزاری و اهالی رسانه برگزار شد.

نشست خبری پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر/ سهرابی: شهرستانی‌ها امسال سنگ تمام گذاشتند

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، امروز دوشنبه سوم بهمن‌ماه ۱۴۰۱ نشست رسانه‌ای پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور مسولان برگزاری و اهالی رسانه برگزار شد.

این نشست با حضور عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره، سیدمصطفی زراوندیان دبیر بخش تجسم هنر و اصحاب رسانه برگزار شد.

*هنر توانست به عنوان رساترین زبان، تأثیرگذار باشد و اهداف انقلاب را پیش ببرد
عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در ابتدای نشست گفت: انقلاب اسلامی بعد از ۴ دهه فعالیت همچنان محکم و استوار است. این انقلاب که به فرموده امام (ره) انقلابی فرهنگی بود، باعث تجلی مفاهیم و سلوک در عرصه اجتماعی هنر شد. این اتفاق بر هنر تأثیر مستقیم داشت و هنر توانست به عنوان رساترین زبان، تأثیرگذار باشد و اهداف انقلاب را پیش ببرد. جشنواره فجر برآمده از همین تفکر و اندیشه است.

*روح بیانیه گام دوم روح امید و خوش‌بینانه نگریستن به آینده است
سهرابی افزود: جشنواره فجر پانزدهم در آستانه گام دوم انقلاب برگزار می‌شود و روح بیانیه گام دوم روح امید و خوش‌بینانه نگریستن به آینده است. این مهم در جهاد تبیین مؤثر است تا یک موضع و موقعیتی را نمایان کند که بسیار کمک‌رسان است. از همه دعوت می‌کنم به افتتاحیه بیایند و از آثار دیدن کنند که دوستان چه فخری را آفریدند بخصوص بخش استان‌ها و شهرستان‌ها که امسال سنگ تمام گذاشتند.

*۴۵ روز فرصت ارسال اثر داشتیم و بعد از آن، داوری آثار در دو مرحله برگزار شد
سیدعباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره در ادامه این نشست اظهار داشت: پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر طبیعتاً با بازخوردهایی مواجه بوده است. بر این اساس سعی شد از همین بازخوردها، کارش را جلو ببرد. در این جشنواره، با رویکرد هنر متعالی سعی کردیم همه سطوح را مدنظر داشته باشیم تا به موضوعات مختلف پرداخته شود. نزدیک به ۴۵ روز فرصت ارسال اثر داشتیم که بعد از این مرحله، انتخاب و داوری در دو مرحله برگزار شد. بخش طوبای زرین و بخش ویژه قله‌ها از بخش‌های جشنواره پانزدهم هستند.

*بحث «استاد شاگردی» در بخش جنبی «کاریکاتور» و «پوستر»
وی افزود: دو بخش جنبی کاریکاتور بین‌الملل و پوستر داریم که بحث استاد شاگردی در این دو بخش مطرح است. یکی از بخش‌های ویژه ما که قابل توجه است، تجسم هنر است که یکی از گام‌های مؤثر جشنواره تجسمی فجر در راستای تمرکززدایی خواهد بود، چراکه ما باید استعدادهای جوان را در عرصه بین‌الملل داشته باشیم.

* ارسال ۸۶۲۷ اثر از ۳۸۰۱ هنرمند به دبیرخانه جشنواره
میرهاشمی در مورد آمار دقیق شرکت‌کنندگان این دوره گفت: در این دوره از جشنواره ۸۶۲۷ اثر از ۳۸۰۱ هنرمند ارسال شده که از این تعداد، ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند به نمایشگاه آثار جشنواره در بخش‌های مختلف «طوبای زرین» و بخش ویژه «قله‌ها» راه یافته‌اند. همچنین، ۱۴۳۰ اثر در بخش «کیوریتوری کتاب سال کاریکاتور»، ۱۲۵ اثر در بخش نمایشگاهی «کتاب سال کاریکاتور» و ۷۲ اثر در بخش «کیوریتوری نمایشگاهی پوستر» حضور دارند.

*همه‌جا تهران و پایتخت نیست، بخش «تجسم هنر» برای مشارکت حداکثری شهرستان‌ها
در ادامه این برنامه سیدمصطفی زراوندیان دبیر بخش تجسم هنر جشنواره با ابراز خرسندی از میزان حضور و کیفیت آثار ارسالی استان‌ها، گفت: یکی از اهداف تجسم هنر این است که همه‌جا تهران و پایتخت نیست و برای اینکه این هنرمندان بستری داشته باشند، بخش تجسم هنر شکل گرفت. به این منظور، در استان‌ها نگارخانه‌هایی شکل می‌گیرد که بتوانند همزمان با آغاز جشنواره و طوبای زرین در پایتخت، تجسم هنر آغاز به کار کنند تا نگارخانه‌ای به وسعت کشور داشته باشیم که قطعاً سبب جریان‌سازی برای هنرهای تجسمی خواهد بود.

*حضور هنرمندانی از هر 32 استان در این دوره از جشنواره
وی افزود: در دوره دهم، فضایی در اختیار قرار گرفت که برخی نگارخانه‌ها آثار هنرمندان برجسته خود را به نمایش بگذارند اما از دوره چهاردهم تاکنون ۳۲ استان حضور دارند. در آذرماه امسال با تمامی ادارات کل ارشاد استان‌ها مکاتباتی انجام دادیم و درخواست کردیم به ترتیب اولویت سه نفر هنرمندشان را به ما معرفی کنند و همه استان‌ها دعوت را اجابت کردند. هر استان حداقل ۱۲ هنرمند را برای نگارخانه‌های استانی باید تعریف می‌کرد.

*مشارکت 550 هنرمند از استان‌های کشور
وی تصریح کرد: خوشحالیم که در حال حاضر استقبال و حضور، بیش از این میزان شده است و هم اکنون بالغ بر ۵۵۰ هنرمند استانی در بخش تجسم هنر شرکت کرده‌اند که بالغ بر ۱۱ استان همزمان با تهران جشنواره را آغاز می‌کنند. همچنین، بر اساس بودجه‌ای که در اختیار داشتیم، ۱۲ هنرمند را برای حضور اعلام کردیم اما دوستان خودشان همت کردند و تعداد هنرمندان در این بخش افزایش یافت.

*اعضای هیأت داوران از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها هستند
میرهاشمی، دبیرکل جشنواره پانزدهم در پاسخ به پرسشی درباره ناشناخته بودن اعضای هیأت داوری توضیح داد: اکثر اعضای هیأت داوران از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها هستند اما برخی خرده گرفتند که چرا از جوانان استفاده نکردیم که باید بگویم در دوره‌های قبل و این دوره جشنواره از جوانانی که از بهترین‌ها هستند بهره گرفته‌ایم. 

*بودجه این دوره جشنواره تجسمی 11 میلیارد تومان
عبدالرضا سهرابی مدیرکل تجسمی وزارت ارشاد نیز در پاسخ به پرسشی درباره بودجه جشنواره گفت: مبلغ بودجه رقمی حدود ۸ میلیارد در نظر گرفته شد اما با توجه به موضوعاتی که در جلسات شورای سیاستگذاری مطرح شد، این مبلغ به ۱۱ میلیارد تومان افزایش یافت.

مراسم افتتاحیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز جمعه ۷ بهمن ماه در مجموعه صبا فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول