اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

رونق گردشگری در مکران نیازمند رفع موانع توسعه آن است

معاون وزیر میراث فرهنگی گفت: با رفع موانع موجود توسعه در مکران، می‌توانیم به رونق سرمایه گذاری در گردشگری این منطقه کمک کنیم که این موضوع، به تامین امنیت منطقه نیز کمک می‌کند.

رونق گردشگری در مکران نیازمند رفع موانع توسعه آن است

باشگاه خبرنگاران توانا| ام‌البین خسروی: پیش‌نشست چهارمین همایش ملی توسعه سواحل مکران با محوریت حکمرانی و تاکید بر دیپلماسی و اقتصاد دریا محور برگزار شد. در این همایش معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، چند تن از معاونان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، برخی اعضای هیات علمی دانشگاه ‌های امام صادق(ع) و شهید بهشتی و نیز کارشناسان و پژوهشگران این حوزه حضور داشتند و درباره موانع چالش‌ها و فرصت‌های توسعه مکران سخن گفتند.

در این نشست معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری درباره عملکرد نیروی دریایی ارتش در حوزه مکران گفت: نیروی دریایی ارتش بی ادعا و موثر وظیفه خود را در مکران انجام داده است، اگر نیروی دریایی امنیت را در حوزه مکران تامین نمی‌کرد امروزه ما نمی‌توانستیم درباره گردشگری صحبت کنیم. نیروی دریایی بیشتر از وظایف خود در سواحل مکران زیر ساخت ایجاد کرده است.

علی اصغر شالبافان گفت: باید بررسی کنیم که مشکلی وجود دارد که با وجود همایش های متعدد و برنامه و پژوهش ها در این دراین حوزه اتفاق در خوری نمی افتد و فرامین رهبر معظم انقلاب محقق نمی شود، دیگران از ظرفیت هایی که نداشته اند استفاده می کنند ولی ما نمی توانیم از ظرفیتی که داریم به خوبی استفاده کنیم، پژوهش های متعددی در تمام حوزه ها صورت گرفته مثل پتروشیمی، دریانوردی و... ولی باید حوزه توسعه ای در سواحل مکران را مشخص کنیم که در کدام بخش قرار است توسعه داده شود ومثل جزیره کیش نباشد که توسعه بدون برنامه اتفاق افتاده. مثلا در یک قسمت نفت و صنایع مرتبط و در جایی دیگر گردشگری و امروزه به علت اینکه الگوی مشخصی نداشته است دچار مشکل شده است.

 

مشوق‌های لازم برای گردشگری مکران باید ایجاد شود

شالبافان افزود: باید ببینیم در مکران ما چه چیزی را می خواهیم و اولویت بندی خود را مشخص کنیم و همگونی و تجانس آن را پیدا کنیم، در حوزه توسعه باید با مشخص باشد کجا چه چیزی را توسعه می دهیم و اگر این مشخص نشود ما اعوجاج در حوزه توسعه خواهیم داشت، برای توسعه باید گفتمان آنرا ایجاد کنیم و درباره اش بحث و بررسی می شود ولی الزاما هر پژوهش توسعه ای قابلیت تبدیل به طرح توسعه را ندارد.

وی گفت: برای ایجاد توسعه گردشگری قبل از هر چیزی باید موانع سرمایه گذاری رفع شود تا انگیزه برای ایجاد زیر ساخت ایجاد شود، با فشار سرمایه گذار است که منابع محدود دولتی را به سمت توسعه زیر ساخت ببرد و این فشار زمانی اتفاق می افتد که بخش خصوصی بخواهد به سمت جایی برود ولی در سواحل مکران این خوواست وجود ندارد، در حال عده زیادی هستند که بخواهند تفرج گاههای ساحلی ایجاد کنند ولی نمی توانند چون موانع قانونی اجازه استفاده از حریم ساحل را نمی دهد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: باید موانع قانونی برای توسعه گردشگری را حذف کنیم بعضی از قوانین قدیمی هستند و امروزه نیاز به بازنگری درآنها وجود دارد، باید قوانین و آ یین نامه هایی متناسب با منطقه تعریف شود و ساختاری باشد که سرمایه گذار بلا تکلیف نباشد، برای توسعه گردشگری باید موانع رفع شود و مشوق های لازم ایجاد شود وامتیاز ویژه ای به آنها داده شود وباید زیر ساخت های لازم برای گردشگری ایجاد شود، باید در حوزه مکران از خود بپرسیم که اولویت ما چه چیزی است و برای آن چه مشوقی را در نظر می‌گیریم.

شالبافان در پایان تصریح کرد: ازنظر اقتصادی گردشگری نه تنها لازم بلکه ضروری است و میتواند به تضمین و تامین امنیت کشور کمک کند.

آمادگی نیروی دریایی ارتش برای کمک توسعه مکران

در این نشست، همچنین مشاور و تنی چند از معاونان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز  سخنرانی کردند. علیرضا حامدی مشاور فرماندهی نیروی دریایی ارتش در این نشست گفت: انتقال فرهنگ وتمدن ایرانیان بیشتر از طریق دریا بوده است، در سواحل مکران ما آمادگی داریم که به سرمایه گذاران و کسانی که می‌خواهند در بحث هتل داری فعالیت کنند، خدمات بدهیم.

علیرضا محمدی معاون لجستیک نیروی دریای ارتش نیز گفت: در بحث گردشگری امنیت و آسایش دو مسئله بسیار مهم است، نسخه هایی که در اتاق های دربسته گرفته می شود به درد استفاده در موقعیت واقعی نمی خورد، نیروی دریایی از سالهای گذشته سعی کرد که شعار ها را به واقعیت تبدیل کند وخانواده این نیرو در این سواحل شروع به زندگی کردند، در این منطقه توسعه پایدار به صورت متوازن ایجاد شود و دولت باید با ایجاد مزیت رقابتی سرمایه گذاران را به این منطقه هدایت کند.

سهراب صادق معاون طرح وبرنامه نیروی دریایی ارتش  نیز در این همایش گفت: درسواحل مکران نیروی دریایی تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم انجام داده است و سعی کرده است که حداقل امکانات برای مردم را ایجاد کند تا همدلی و همکاری در آن منطقه ایجاد شود باید اقدامات اقدامات کوچک و هوشمندانه را درآن منطقه انجام دهیم.

محمد سلطان آبادی معاون منابع انسانی نیروی دریایی نیز گفت: اصل ما در این منطقه توسعه ماندگار است ما نیروهای خود با فرهنگ های مختلف را به این منطقه میفرستیم که هرکدام آنها به نوعی مبلغ این منطقه درمناطق زندگی خود می شوند، هزینه زندگی ر این منطقه بسیار زیاد است برای یک بیماری باید به تهران یا بندر عباس بروند، جاده ها در این منطقه بسیار باریک و همه دوطرفه است و میزان تصادف در این منطقه بالاست.

مکران؛ نیازمند نگاه ویژه

در ادامه، جعفری عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق گفت: باید از خود بپرسیم با توجه به پژوهش هایی که شده است مشکل گردشگری مکران چیست و چرا این منطقه توسعه پیدا نکرده است، در کشور ما به گردشگری به چشم یک حوزه هزینه بر نگاه می شود در صورتیکه باید به چشم حوزه سرمایه گذاری به آن نگاه کرد که می تواند ارزشهای ما را انتقال بدهد

مرتضی رضوانفر عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز گفت: سواحل مکران محل تلاقی چهار تمدن بزرگ است که بر مناطق مختلف از آفریقا تا چین تاثیر گذاشته است، اما واقعیت امروز در مکران این است در این منطقه صف های طولا نی بنزین، صف کپسول گاز، نبود آب لوله کشی، قاچاق، جاده های خطرناک و باریک که یک بانده، مدیران غالبا پروازی و کارگران غیر بومی وجود دارد.

وی ادامه داد: دراین منطقه نمی شود باستان شناسی زیر آب انجام داد چون منطقه نظامی است که همکاری نیروی دریایی به علت داشتن غواص ماهر را برای کاوش زیر آب نیاز است، با ایجاد مناطق گردشگری می شود در این مناطق امنیت را ایجاد کرد.

مرتضی قورچی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این نشست گفت: جهان امروز یک جهان شبکه ای است و شیوه تولید دگرگون شده است. می‌توانیم با ایجاد مناطق آزاد گردشگری ومناطق ویژه اقتصادی، سرمایه‌گذاری از کشورهای دیگر را در این منطقه جذب کنیم و برون سپاری‌های شرکت‌های بزرگ را نیز در این مناطق رونق دهیم.

پایان پیام/ ت 257

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول