اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«یوروفایتر» انگلیس، گزینه ترکیه برای جایگزینی با «اف-16»

همزمان با تکاپوی یونان در تقویت ناوگان هوایی، منابع خبری از مذاکرات ترکیه با انگلیس جهت خرید جنگنده «یوروفایتر» خبر دادند.

«یوروفایتر» انگلیس، گزینه ترکیه برای جایگزینی با «اف-16»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری روز دوشنبه گزارش کردند که ترکیه با لحاظ کردن توقف خرید جنگنده «اف-۱۶» از آمریکا، برای خرید جنگنده‌ پیبشرفته وارد مذاکره شده است.

به گزارش وبگاه «دیفنس پست» به نقل از منابع  نظامی، ترکیه قصد دارد بسته بزرگی از تسلیحات و تجهیزات نظامی را از انگلیس خریداری کند. این کشور این احتمال را می‌دهد که خرید جنگنده‌های اف-۱۶ بلاک از آمریکا متوقف شود.

بنا بر این گزارش ، این فروش احتمالی در دیدار اخیر «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه و «بن والاس» همتای انگلیسی او مورد بحث قرار گرفته است.

خرید‌های احتمالی ترکیه شامل جنگنده‌های«یورفایتر تایفون»،هواپیماهای ترابری نظامی «سی-۱۳۰ هرکولس» و ناوچه‌های «تایپ-۲۳» است. ترکیه همچنین خواهان خرید موتورهای جدید برای تانک‌های رزمی «ام-۶۰ »خود است.  

یکی از ا مقام‌های مطلع ترکیه در این زمینه اظهار داشت: «در حال ارزیابی گزینه‌های خود هستیم، اما در مراحل مذاکرات نهایی قرار نداریم.»  

این گزارش حاکیست، ترکیه در آستانه امضای قراردادی ۲۰ میلیارد دلاری با آمریکا برای خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ بلاک و ارتقای ناوگان  جنگنده‌های اف-۱۶ خود است، اما قانونگذاران آمریکایی متعهد شده‌اند که به دلیل مخالفت آشکار آنکارا با تصمیم سوئد و فنلاند برای پیوستن به  ائتلاف ناتو، این فروش احتمالی را مسدود کنند.

این در حالی است که یک نشریه آمریکایی روز دوشنبه نوشت، ترکیه به تدریج با این واقعیت کنار می‌آید که نیروی هوایی یونان می‌تواند به زودی ناوگان جنگنده پیشرفته‌تر را به کار گیرد.

نشریه «فوربز» در این زمینه نوشت، ژنرال «عابدین اونال» فرمانده بازنشسته نیروی هوایی ترکیه معتقد است که  اگر پروژه ترکیه در  نوسازی جنگنده‌های «اف-۱۶» شکست بخورد و یونان پروژه‌های خود را محقق کند، طرف یونانی از نظر هواپیماهای جنگی در سال ۲۰۲۵ دست بالاتر را خواهد داشت. در حالیکه در شاخص جهانی قدرت آتش ۲۰۲۳، ترکیه در هر رده، از جمله نیروی هوایی از یونان قدرتمندتر است، اما آتن می‌تواند با خرید جنگنده‌های جدید مزیت کیفی آشکاری به دست آورد(جزئیات بیشتر).

این دو کشور همسایه در زمینه اکتشافات انرژی، نظامی شدن برخی جزایر در دریای اژه و موضع پناهجویان اختلاف دارند.دولت ترکیه، یونان را به استقرار تسلیحات در جزایر دریای اژه که وضعیت غیرنظامی طبق معاهده لوزان را نقض می‌کند، متهم کرده است. علاوه بر این، آنکارا و آتن نمی‌تواننددرباره تعیین حدود مناطق دریایی به توافق برسند و ترکیه، یونان را به نقض حقوق اقلیت اتباع ترکیه‌ای متهم می‌کند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول