اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مامور سابق اف.بی.آی در ارتباط با یک میلیاردر روس دستگیر شد

طبق اعلام وزارت دادگستری آمریکا، یک مامور ضداطلاعات سابق دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) به اتهام کمک به یک میلیاردر روس در دور زدن تحریم‌های آمریکا و اتهامات دیگر دستگیر شد.

مامور سابق اف.بی.آی در ارتباط با یک میلیاردر روس دستگیر شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقامات آمریکایی، دستگیری یک مامور سابق اف.بی.آی به اتهام کمک به یک تاجر میلیاردر روس در دور زدن تحریم‌های آمریکا و پول گرفتن از او برای تحقیقات علیه یک رقیب این میلیاردر را اعلام کردند.

به گزارش پایگاه «راشاتودی»، «چارلز مک‌گونیگال»، مامور سابق اف.بی.ای متهم شده به اینکه به «اولگ دریپاسکا»،‌ سرمایه‌دار میلیاردر روس کمک کرده تا تحریم‌های آمریکا را دور بزند و از او پول دریافت کرده تا علیه یکی از رقبایش تحقیقات به راه بیندازد.

در یک بیانیه‌ روز دوشنبه وزارت دادگستری آمریکا آمده است، مک‌گونیگال، از ماموران ضد اطلاعات سابق و مسئول تحقیق در مورد «الیگارش»‌های روسی بوده و روز شنبه در نیویورک دستگیر شده است.

به گزارش راشاتودی، مک‌گونیگال به همراه «سرگئی شستاکوف»، دیپلمات سابق روسیه و شوروی و مترجم شفاهی دادگاه، بازداشت شده است.

مقامات آمریکایی، مک‌گونیگال و شستاکوف را متهم کرده‌اند در سال ۲۰۲۱، زمانی که دریپاسکا تحت تحریم‌های آمریکا قرار داشت، به او «خدمات» ارائه کرده‌اند. همچنین این دو با دریپاسکا زدوبند کرده‌اند در ازای دریافت پول از او، علیه یک تاجر روسی رقیب، تحقیق کنند. ادعا شده که آنها این پول را از طریق «شرکتهای کاغذی» دریافت کرده‌اند.

طبق محتوای چند سند قضایی، مک‌گونیگال به خاطر کار برای دریپاسکا در سال ۲۰۲۱، یک دریافتی اولیه به مبلغ ۵۱۰۰۰ دلار و سه دریافتی ماهانه به ارزش ۴۱۰۰۰ دلار به دست آورده‌ است.

به گزارش راشا تودی، وزارت دادگستری آمریکا ادعا کرد، لابی‌گری مک‌گونیگال و شستاکوف در سال ۲۰۱۹ برای برداشتن تحریم‌ها علیه دریپاسکا، ناموفق بود و شستاکوف خطاب به سوال ماموران اف.بی.آی درباره رابطه‌اش با میلیاردر روس، اظهاراتی نادرست را مطرح کرده است.  

این دو به دسیسه چینی برای نقض تحریم‌های آمریکا و دور زدن آنها، نقض «قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی»، پولشویی و توطئه چینی برای ارتکاب پولشویی متهم شده‌اند. اتهام ایراد اظهارات نادرست نیز علیه شستاکوف مطرح شده است.

قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی آمریکا که متعلق به دوران جنگ سرد است، در سال 2014 توسط «باراک اوباما»، رئیس جمهور اسبق آمریکا مورد استفاده قرار گرفت تا به واشنگتن اجازه تحریم های گسترده علیه روس‌ها را بدهد.

این میلیاردر روس و بنیانگذار شرکت بزرگ تولید آلومینیوم «روسال» ماه سپتامبر در آمریکا متهم به نقض تحریم‌ها شد اما آمریکا پیگیر استرداد او نشد.

همچنین مک‌گونیگال طبق محتوای یک کیفرخواست که روز دوشنبه از سوی دفتر دادستانی آمریکا از مهر و موم خارج شد متهم شده در بازه سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ ، ۲۲۵۰۰۰ دلار پول نقد از یک کارمند یک سرویس اطلاعاتی خارجی دریافت کرده است.

شبکه «ای.بی.سی نیوز» آمریکا گزارش داد، این جاسوس که نامش فاش نشده، یک تبعه آلبانیایی مشغول به کار برای یک شرکت انرژی چینی بوده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول