اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

عراق از ریزش دلار تا افزایش 6 میلیارد بشکه‌ای ذخایر نفتی

تداوم روند کاهشی قیمت دلار در بازار عراق، تاکید مسئولین عراقی بر فراهم بودن منابع ذخیره ارزشی و افزایش شش میلیارد بشکه‌ای ذخایر نفتی این کشور از جمله تازه‌ترین تحولات اقتصادی این کشور است.

عراق از ریزش دلار تا افزایش 6 میلیارد بشکه‌ای ذخایر نفتی

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری دولتی عراق(واع)، عزل و نصب‌های جدید در نهادهای مالی عراق طی دو روز گذشته موجب فروریختن قیمت دلار در بازار ارز این کشور شده است.

نرخ دلار امروز سه شنبه نیز در بورس داخلی عراق کاهش یافت و قیمت فروش هر ۱۰۰ دلار، ۱۵۸ هزار دینار و قیمت خرید هر ۱۰۰ دلار به ۱۵۷ هزار دینار رسیده است.

بانک مرکزی عراق طی دو ماه اخیر تلاش داشته است تا نرخ دلار را در برابر دینار عراق تعدیل کند. در حال حاضر قیمت خرید دلار از وزارت دارایی این کشور به ۱۴۵۰ دینار رسیده است. در مورد قیمت فروش آن به بانک‌ها به ازای هر دلار (۱۴۶۰) دینار و قیمت فروش به شهروند (۱۴۷۰) دینار در هر دلار تعیین شده است.

اقدام برای برکناری رئیس بانک مرکزی عراق با مجموعه‌ای از تصمیمات نخست وزیر این کشور از جمله بازنشسته کردن سالم جواد الجلابی، رئیس کل بانک تجارت عراق  و تعیین بلال الحمدانی برای اداره این بانک دولتی همراه شد که پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ تاسیس شده است.

علی العلاق، رئیس جدید بانک مرکزی عراق یکی از شخصیت‌های سیاسی است که پیش از این سمت‌های بسیاری از جمله معاون رئیس بانک مرکزی عراق و رئیس هیئت مدیره این بانک بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰، برعهده داشت؛ علاوه بر اینکه ریاست شورای مشترک مبارزه با فساد در کشور بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ سمت‌های دیگر را هم عهده‌دار بوده است.

برکناری رئیس کل بانک مرکزی از سمت خود در حالی صورت می‌گیرد که ارز عراق طی دو ماه گذشته شاهد کاهش نزدیک به ۱۰ درصدی ارزش خود در بازارهای موازی بوده است.

از نوامبر( آبان ماه گذشته) تا کنون نرخ دلار در برابر دینار عراق شاهد افزایش قابل توجهی در بازارهای موازی (سیاه) بوده است، به نحوی که طی روزهای شنبه  و یکشنبه این هفته از مرز ۱۶۶۰ دینار در برابر یک دلار فراتر رفته است، در شرایطی که دولت عراق آن را از طریق حراج ارز در بانک مرکزی به قیمت ۱۴۶۰ دینار به دلار می‌فروشد.

دولت عراق همچنین در روزهای اخیر با صدور  هفت بخشنامه تلاش کرده است که با همکاری بخش خصوصی مانع از افزایش قیمت کالاها و تورم به علت افزایش قیمت ارز در بازار آزاد شود.

*مشکلی در منابع دلاری نیست/ لزوم خرید از بسترالکترونیکی

إحسان شمران الیاسری، مشاور بانک مرکزی عراق نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق نشست دیروز نخست وزیر این کشور با جمعی از تجار و نمایندگان بانک مرکزی در موضوع قیمت دلار را مهم خواند و گفت موضوع افزایش قیمت دلار در بازار سیاه برعهده بانک مرکزی این کشور نیست.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی تمام مراحل مربوط به سیاست پولی را به اتمام رسانده است و اکنون بحث بر سر نهادهای دولتی مرتبط با بازرگانان در خصوص عملیات واردات و صادرات است، تصریح کرد: اقدام برای اصلاح نظام مالیاتی مهم است؛ به ویژه  که نخست وزیر در خصوص اجازه ندادن به فساد در مراکز فروش و رویه‌های مالیاتی تاکید کرد.

الیاسری با بیان اینکه بانک مرکزی مشکل منابع دلاری ندارد، بلکه مشکل تامین دلار را دارد، تاکید کرد: بستر الکترونیکی یک گزینه ملی برای ساماندهی فرآیند تجارت خارجی و ساماندهی اطلاعات است.

الیاسری  با اشاره به اینکه این بستر ملزم می‌کند، که تاجری که دلار می‌خرد همان کسی است که کالا را به نام خود می‌آورد، تصریح کرد: عراق کشوری است که ضوابط و کنترل‌های بین‌المللی را رعایت می‌کند.

تاکید مسئولان عراق بر کاهش فوری نرخ ارز
«محسن المندلاوی» معاون اول رئیس پارلمان عراق هم در نشست شب گذشته خود با نخست وزیر و رئیس پارلمان و تنی چند از سیاستمداران بر اهمیت سرعت پایان بحران افزایش دلار و ساماندهی امور در بازارهای داخلی و در امان ماندن سریع شهروندان از پیامدهای افزایش ناگهانی نرخ ارز تاکید کرد.

منابع امنیتی عراق هم روز دوشنبه اعلام کردند که به دنبال اعلام  اداره اطلاعات و امنیت بغداد  درباره حضور جمعی از  دلالان ارزی در خیابان الکفاح که در حال ایجاد اخلال در بازار ارز و زیر پا گذاشتن دستورات بانک مرکزی هستند، نیروهای امنیتی این اداره  چهار  متهم را در حین فروش غیر قانونی ارز دستگیر کردند.

ظرفیت برخورداری عراق از اقتصاد قوی

این در حالی است که «طیف سامی» وزیر دارایی عراق هم دیروز پس از جلسه اضطراری مسئولین وزارتخانه متبوع خود در بیانیه‌ای تاکید کرد که عراق از ملزومات یک اقتصاد قوی برخوردار است و وزارت دارایی این کشور به‌طور پیوسته در حال حرکت به سوی اجرای بهینه اهداف اقتصادی در مرحله بعدی است.

وی برنامه‌های این وزارتخانه را افزایش فرصت‌ها برای جذب سرمایه گذاری، پیشبرد پروژه‌های زیربنایی و اصلاح مسیر سیاست‌های مالی با توجه به چالش‌های اقتصادی فعلی معرفی کرد.

سامی  همچنین گفت که کشورش قراردادهای دوجانبه بین عراق و موسسات مالی بین المللی مختلف را به منظور تحکیم یک سیستم مالی و اقتصادی متعادل و پایدار حمایت می‌کند، فعال ساخته است.

*اضافه شدن 6 میلیارد بشکه نفت به ذخیره هیدروکربنی عراق

«حیان عبدالغنی» معاون نخست وزیر در امور انرژی و وزیر نفت عراق هم روز دوشنبه بر اهمیت بخش اکتشاف نفت در افزایش ذخایر نفتی ثروت هیدروکربنی عراق تاکید کرد.

وی بر اهمیت تداوم اکتشاف نفت به منظور افزوده شدن به ذخایر ثابت عراق که موقعیت این کشور را در حفظ و افزایش تولید نفت و گاز ارتقا می‌بخشد، گفت: این تلاش‌ها در چند سال گذشته منجر به اضافه شدن  شش میلیارد بشکه نفت خام و ۳۲ میلیارد فوت مکعب گاز به ذخیره ملی ثروث هیدروکربن‌ها شده است.

 قائم مقام وزارت نفت عراق در نوامبر گذشته از فراخوان این کشور از شرکت‌های جهانی برای سرمایه‌گذاری در میدان‌های گازی منصوریه و عکاظ خبر داد و گفت که حجم ذخایر گازی عراق ۱۳۲ هزار میلیارد فوت مکعب است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول