اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

فارس من| مدیر شبکه آی فیلم: فصل دوم سریال «آقای گرفتار» مروج فرهنگ فرزندآوری است

مدیر شبکه آی فیلم گفت: مفاهیم و مولفه‌های مهمی در فصل دوم مجموعه آقای گرفتار -که هم‌اکنون در حال پخش است مطرح می‌شود- و پایان بندی آن هم با فرزندآوری به سرانجام می‌رسد. یعنی فصل دوم «آقای گرفتار» نه تنها ضد جمعیت نیست، بلکه مروج فرهنگ فرزندآوری است.

فارس من| مدیر شبکه آی فیلم: فصل دوم سریال «آقای گرفتار» مروج فرهنگ فرزندآوری است

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، کاربران سامانه تعاملی فارس من، روزهای گذشته در دو پویش با ثبت درخواست توقف پخش سریال «آقای گرفتار» از شبکه آی فیلم، ضمن اشاره به مواردی از جمله مطابق بودن این سریال با سیاست‌های کنترل جمعیت دهه 70 و ضد جمعیتی بودن آن ممانعت از پخش این سریال را مطالبه کرده بودند.

مجموعه تلویزیونی «آقای گرفتار» از روز ۱۸ دی‌ماه ۱۴۰۱، هرشب از شبکه آی فیلم پخش شده و تاکنون 16 قسمت از آن روی آنتن رفته است. نخستین فصل سریال آقای «گرفتار» به کارگردانی و تهیه کنندگی حسن اکلیلی محصول سال ۱۳۷۰ در ژانر طنز، اجتماعی و خانوادگی تولید شده است که برای اولین بار در 20 قسمت از شبکه یک سیما پخش شد. فصل دوم این سریال نیز در سال‌های ۱۳۸۴–۱۳۸۳، به کارگردانی اکبر منصورفلاح و تهیه‌کنندگی حسن اکلیلی ساخته شد. همچنین خبرهای ضد و نقیضی از ساخت فصل سوم این سریال نیز پس از گذشت دو دهه از پخش فصل دوم آن به گوش می‌رسد.

*فصل دوم آقای گرفتار حامی مسئله جمعیت در کشور

در همین خصوص مرتضی شمسی مدیر شبکه آی فیلم در گفتگو با خبرنگار فارس، نسبت به بازپخش مجموعه تلویزیونی «آقای گرفتار» و موضوعات مطرح شده درباره آن گفت: برای کسب فهم لازم در خصوص محتوای یک سریال، لازم است که مخاطبان به تحلیل محتوای آن اثر بپردازند. شاید اگر محتوای اصلی این مجموعه از سوی مخاطبان به طور کامل بررسی می‌شد، چنین پویشی به ثبت نمی‌رسید. سریال آقای گرفتار دو فصل دارد؛ فصل اول آن در سال 1370 با رویکردی نزدیک به محتوای پویش کنونی تولید و پخش شده است. اما فصل دوم - که هم‌اکنون در حال پخش است - در سال 1384 رویکردی کاملا برعکس محتوای فصل اول را ارائه می‌دهد و حامی مسئله جمعیت در کشور است.

شمسی ادامه داد: هنگامی که بحث پخش سریال آقای گرفتار در شبکه مطرح شد، هر دو فصل آن را تماشا کردیم و در نهایت تصمیم شورای شبکه بر این شد که فصل اول این سریال پخش نشود و صرفا فصل دوم آن روی آنتن برود. در واقع برخلاف رویه شبکه، فصل اول مجموعه «آقای گرفتار» پخش نشد. در حالیکه تمام قضاوت دوستان برای جلوگیری از پخش این سریال معطوف به فصل اول آن است. ضمنا اگر قرار است نمایش یک خانواده پرجمعیت در تلویزیون بدون هیچگونه مشکلی صورت بگیرد، نسبتی با واقعیت بیرونی ندارد و تصویری کاریکاتوری برای مخاطب عرضه می‌کند.   

*لزوم نمایش و احیای گمشده‌های فرهنگ 

مدیر شبکه آی فیلم در خصوص علت انتخاب فصل دوم آقای گرفتار افزود: در فصل دوم «آقای گرفتار» 5 مولفه را به خوبی نمایش می‌دهد و در حقیقت ایفای نقش‌های پدری، مادری، برادری، خواهری و نقش فرزندی را مشاهده می‌کنیم. یعنی تمامی مولفه‌هایی که در خانواده‌های بزرگ تجلی می‌یابد و گمشده خانواده‌های امروزی است به نمایش درمی‌آید. نمایش این مولفه‌ها مبتنی بر واقعیت و جزو ارزش‌های خانواده‌های بزرگ است. در حقیقت اگر هم بخواهیم تبلیغی برای افزایش جمعیت انجام بدهیم، باید گمشده‌های آن فرهنگ را نمایش داده و احیا کنیم.

او در پایان گفت: از آنجا که در مجموعه آقای گرفتار شاهد نمایش گمشده‌های فرهنگ خود و زیبایی‌های مرتبط با آن هستیم، لذا نقد یک سریال و تشکیل پویش برای آن اثر باید بر مبنای تحلیل محتوای آن انجام شود، نه اینکه با قضاوت‌های احساسی و بر مبنای فصل اول یک مجموعه، فصل دوم آن را مورد نقد قرار دهیم. در حالیکه طبق آنچه گفته شد، مفاهیم و مولفه‌های مهمی در فصل دوم مجموعه آقای گرفتار -که هم‌اکنون در حال پخش است مطرح می‌شود- و پایان بندی آن هم با فرزندآوری به سرانجام می‌رسد. یعنی فصل دوم «آقای گرفتار» نه تنها ضد جمعیت نیست، بلکه مروج فرهنگ فرزندآوری است و مصادیق توجه به یک خانواده پرجمعیت و فرهنگ فرزندآوری به نمایش درمی‌آید.

گفتنی است درخواست عدم پخش سریال آقای گرفتار در دو پویش «درخواست توقف پخش سریال آقای گرفتار از آی‌فیلم» و «پخش سریال آقای گرفتار را متوقف کنید» تاکنون به امضای بیش از 5 هزار نفر از کاربران سامانه فارس من به ثبت رسیده است. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول