اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اهداف پیدا و پنهان سفر ناگهانی نتانیاهو به اردن

سردبیر روزنامه رأی الیوم با انتشار یادداشتی، به بررسی اهداف پیدا و پنهان سفر ناگهانی روز گذشته نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به امان و دیدار او با شاه اردن پس از گذشت پنج سال در فضایی پر از تنش پرداخت.

اهداف پیدا و پنهان سفر ناگهانی نتانیاهو به اردن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، روز گذشته در نخستین سفر خارجی خود به اردن سفر کرد و با عبدالله دوم، شاه این کشور در امان دیدار و گفت‌وگو کرد. در حالی که انتظار می‌رفت نخستین سفر او به مقصد امارات یا آمریکا باشد.

سردبیر روزنامه رأی الیوم با انتشار یادداشتی به اهداف و انگیزه‌های اصلی این سفر اشاره کرد و این سوال را طرح کرد که چرا نتانیاهو به عنوان نخستین سفر خارجی، امان را به عنوان مقصد انتخاب کرد نه آمریکا یا امارات. اهداف سری او از این سفر چه بود؟

وی در مقدمه این یادداشت نوشت: « ما باور نداریم که سفر ناگهانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی  به امان و دیدار او با عبدالله دوم، برای افکار عمومی اردن که این روزها به دلیل تعرض‌های "ایتمار بن گویر" وزیر امنیت قومی   اسرائیل به مسجد الاقصی، تشدید اعدام کودکان و جوانان فلسطینی به ضرب گلوله سربازان اسرائیلی و اهانت به "غسان المجالی" سفیر اردن از سوی یک سرجوخه در نیروهای امنیتی اسرائیل و ممانعت از ورود او به مسجدالاقصی و ادای نماز، در حال غلیان و خروش است، خوشایند بوده باشد».

در ادامه این یادداشت تصریح کرد: «بنا بر اظهارات و ابراز امیدواری‌های رسمی و علنی نتانیاهو، انتظار داشتیم که نخستن سفر خارجی او، به مقصد امارات صورت گیرد، سفر او به امان، جایی که پنج سال است به آن سفر نکرده بود و نیز دیدار با پادشاه اردن غافلگیر شدیم. به ویژه که روابط دو طرف به دلیل مخالفت شاه با معامله قرن، پایبندی او به قیمومیت هاشمی، استقبال نتانیاهو از نگهبان قاتل سفارت اسرائیل که با خونسردی شهروندان اردنی را کشته بود، به عنوان یک قهرمان و انتشار تصاویر این استقبال در روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل دچار تنش بود. اقدامی که شاه اردن را تحریک کرد و اکنون نیز، ما نمی‌دانیم که آیا این دیدار به آشتی شخصی بین این دو نفر منجر شد یا خیر. آیا صفحه جدیدی در همکاری بین آنها باز شد تا امان با تل‌آویو در پروژه‌های همکاری سیاسی و نظامی مشترک زیر چتر آمریکا شرکت کند؟».
به اعتقاد عطوان، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به منظور کسب مشروعیت و شکستن حالت انزوایی که در داخل و خارج فلسطین اشغالی در حال تجربه است، به امان سفر کرد. به ویژه که صدها هزار معترض صهیونیست در فلسطین اشغالی در رد کابینه نژادپرست، راست‌گرا و فاشیست و مردود او در سطح بین المللی، به خیابان‌ها می‌آیند.به میدان ها می‌آیند.

نویسنده در ادامه این سوال را طرح می‌کند که چرا در چنین شرایطی، پادشاه اردن به «راه نجات» نشان می‌دهد؟ در ازای آن چه چیزی دریافت می‌کند؟ اعزام صدها هزار نفر از ساکنان کرانه باختری به اردن به عنوان تجسمی از توطئه میهن جایگزین، ریشه‌کن کردن قیمومیت هاشمی، ایجاد ده‌ها شهرک جدید و تشدید اعدام جوانان فلسطینی که علیه جنایات اشغالگر قیام می‌کنند؟ آیا می‌توان به این مرد دروغگوی فرصت طلب اعتماد کرد که به هیچ عهدی احترام نمی‌گذارد و هیچ توافقی را اجرا نمی‌کند و شعار کابینه‌اش مرگ بر عرب‌ها و یهودی‌سازی کامل مسجد الاقصی است؟

عطوان در ادامه می‌نویسد: «اطلاعات به دست آمده درباره این سفر نشان می‌دهد که اهداف ناچیز و ضعیفی در پشت آن قرار دارد زیرا در سایه سانسور شدید و پنهان کاری بسیار صورت گرفت و اخبار مربوط به آن، مانند صاعقه‌ای بر سر مردم اردن و نخبگان سیاسی آنها فرود آمد، به ویژه که برخی نمایندگان در پارلمان اردن خواهان اخراج سفیر اسرائیل، بازکردن مرزها برای جهاد و تسهیل قاچاق سلاح برای مقاومت فلسطین در کرانه باختری به ویژه برای "عرین الاسود" ، "کتائب جنین"، کتائب "بلاطه" و کتائب "القسام" هستند». 

در ادامه این یادداشت آمده است: «سوالی که اکنون با قدرت خود را نشان می‌دهد این است که آیا این سفر یکی از "ثمرات" نشست شش جانبه روز سه‌شنبه پیش در ابوظبی است؟ آیا این سفر مقدمه‌ای برای سفر نتانیاهو به پایتخت امارات خواهد بود که تاکنون چندین بار به تعویق افتاده است؟ مهمتر از همه، آیا این امر نشان‌دهنده موافقت اردن با شرکت در اجلاس نقب دوم که قرار است در مارس آینده در مغرب برگزار شود، است؟».

عطوان در ادامه می‌نویسد: «نتانیاهو برای حمله به ایران برنامه‌ریزی می‌کند و بر آن اصرار دارد زیرا بر این باور است که، این جنگ موجب برون رفت رژیم اشغالگر از بحران‌هایش می‌شود.سفر چند روز پیش جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا به قدس اشغالی، مقدمه سفر نتانیاهو به واشنگتن، به منظور تدارک برای چنین تجاوزی پس از شکست مذاکرات هسته‌ای وین و حمایت پهپادی ایران از روسیه در جنگ اوکراین صورت گرفت».

نویسنده در ادامه این سوال را طرح می‌کند که «آیا نتانیاهو می‌خواهد اردن را در این تجاوز دخالت دهد و 16 پایگاه آمریکایی موجود در این کشور را برای این هدف، به کار گیرد تا دیواری در برابر هرگونه پاسخ موشکی تلافی جویانه ایران به این تجاوز باشد و از رسیدن این موشک‌ها به شهرهای فلسطین اشغالی جلوگیری کند؟

سردبیر روزنامه رأی الیوم نوشت که امیدوار بوده، این سفر نخست‌وزیر نژادپرست رژیم صهیونیستی که در رأس یک دولت فاشیست قرار دارد و اکثریت مردم اردن از آن متنفرند صورت نگیرد زیرا این سفر را تحریک آشکار برادرانش از هر قوم و نژادی در اردن می‌داند که به صورت بی‌سابقه‌ای برای شهادت تا پیروزی و کمک به نیمه دیگر خود در فلسطین اشغالی آماده می‌شدند.

وی در ادامه نوشت: «ما این سوالات را مطرح می‌کنیم و منتظر پاسخ‌های آشکار و صریح هستیم. اگرچه به دلیل تجربه موارد مشابه در گذشته، متقاعد شده‌ایم که شانس آمدن پاسخ این سوالات بسیار محدود است».

عطوان در خاتمه این یادداشت تصریح کرد: «حل بحرانهای اقتصادی و معیشتی اردن با گشودن در به روی نتانیاهو یا اعتماد به وعده‌های دروغین ثابت شده او و خارج کردن او از بحران‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به صورت رایگان میسر نمی‌شود بلکه با ایستادن در کنار مقاومت فلسطین و باقی ماندن در سنگر آنها، حاصل می‌شود. حتی اگر این سفر نتانیاهو با دیکته‌های آمریکایی صورت گرفته باشد. زیرا آمریکای امروز پس از ورود به جنگ اوکراین، آمریکای سابق نیست. آمریکا بر لبه پرتگاه شکست قرار دارد اگر نگوییم در قلب آن قرار دارد. آمریکایی که امت عربی را نابود کرد و سفارتش را به قدس اشغالی انتقال داد و از شهرک‌سازی اسرائیل حمایت کرد و دشمن عربها و مسلمانان است».

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول