اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

ادعای پامپئو: هند و پاکستان تا مرز جنگ هسته‌ای پیش رفتند

وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفته هند و پاکستان در سال ۲۰۱۹ تا مرز جنگ هسته‌ای پیش رفته‌اند.

ادعای پامپئو: هند و پاکستان تا مرز جنگ هسته‌ای پیش رفتند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در کتاب جدیدش مدعی شده هند و پاکستان در سال ۲۰۱۹ تا آستانه جنگ هسته‌ای پیش رفته‌اند. 

وزیر خارجه سابق آمریکا نوشته این اتفاق در فوریه ۲۰۱۹ رخ داده، زمانی که هند در پی حمله‌ای به نیروهای این کشور در کشمیر به شبه‌نظامیان در پاکستان حمله کرد. 

پاکستان سپس اعلام کرد که دو جنگنده ارتش هند را سرنگون کرده و خلبان یکی از جنگنده‌ها را به اسارت گرفته است. 

هند و پاکستان هر دو ادعای مالکیت کشمیر را دارند اما تنها بخش‌هایی از آن را تحت کنترل دارند. هند بارها پاکستان را به حمایت از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در کشمیر متهم کرده است. اسلام‌آباد همواره این ادعاها را رد می‌کند. 

این دو همسایه هسته‌ای از زمان استقلال از بریتانیا سه بار وارد جنگ شده‌اند. این جنگ‌ها به استثنای یک مورد بر سر کشمیر بوده است. 

مایک پامیئو در کتاب خاطراتش نوشته است: «فکر نمی‌کنم دنیا به درستی بداند خصومت بین هند و پاکستان در فوریه ۲۰۱۹ تا چه اندازه به جنگ‌افروزی هسته‌ای نزدیک شد.»

او در ادامه نوشته است: «واقعیت این است که خودم هم دقیقاً پاسخ این را نمی‌دانم فقط می‌دانم که خیلی نزدیک بود.»

 پامپئو نوشته هرگز شبی را که برای مذاکره با کره شمالی در خصوص سلاحهای هسته‌ای به هانوی سفر کرده بود فراموش نمی‌کند. در آن شب «هند و پاکستان در ارتباط با مناقشه دیرینه بر سر منطقه‌ کشمیر شروع به تهدید یکدیگر کردند.»

وزیر خارجه سابق آمریکا می‌نویسد در هانوی او را از خواب بیدار کرده‌اند تا با یک «همتای» هندی که اشاره‌ای به نام او نشده گفت‌وگو کند. 

پامپئو سپس می‌نویسد: «او معتقد بود که پاکستانی‌ها سلاح‌های هسته‌ای خودشان را برای حمله آماده کرده‌اند. به من اطلاع داد که هند هم آمادگی به روش خودش را بررسی می‌کند.»

وزیر خارجه سابق آمریکا می‌گوید از مقام هندی خواسته «کاری انجام ندهد» تا مسئله را بررسی کند. پامپئو مدعی شده ابتدا با جان بولتون، مشاور امنیت ملی وقت آمریکا که در آن سفر همراهش بوده مشورت کرده و بعد از آن با رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان تماس گرفته و موضوعی که هندی‌ها گفته‌اند را به او منتقل کرده است. 

رئیس ستاد مشترک ارتش گفته که چیزی که مقام هندی گفته درست نبوده است. وزیر خارجه سابق آمریکا می‌نویسد: «او گفت این صحت ندارد. همان‌طور که انتظار می‌رفت او هم معتقد بود که هندی‌ها داشتند سلاح‌هایشان را آماده استقرار می‌کنند. چند ساعت طول کشید- و با کار خوبی که تیم‌های میدانی‌مان در دهلی نو و اسلام‌آباد انجام دادند- توانستیم هر یک از طرف‌ها را متقاعد کنیم که طرف مقابل برای جنگ هسته‌ای اماده نمی‌شود.»

وزیر خارجه سابق آمریکا مدعی شده کاری که آن شب او «برای جلوگیری از یک رویداد وحشتناک» انجام داده را هیچ کشوری دیگری انجام نمی‌داد. 

یک گروه مستقر در پاکستان به نام «جیش محمد» حمله سال ۲۰۱۹ به سربازان هندی را بر عهده گرفت. هند گفته بود که انتقام خواهد گرفت. 

هند سرانجام روز ۲۶ فوریه ۲۰۱۹ منطقه بالاکوت پاکستان  را هدف حمله هوایی قرار داد. مقام‌های هندی اعلام کردند که در این حمله حدود ۳۵۰ شبه‌نظامی گروه «جیش محمد» کشته‌اند. پاکستان ادعای هند را رد کرد و گفت نیروی هوایی پاکستان با دنبال کردن میراژهای هند مانع دستیابی آنها به اهدافشان شده‌اند و در این حمله کسی کشته نشده است. 

یک روز بعدتر نیروی هوایی پاکستان اعلام کرد که چند هدف در خط کنترل مرزی را هدف حمله قرار داده است. برخی رسانه‌ها ادعا کردند که پاکستان یک جنگنده را ساقط کرده و خلبان آن را به اسارت گرفته است.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول