اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

خراسان جنوبی پاسوز کشور شد/ گلایه از گازی که اینجا نیست!

به اذعان هم‌استانی ها ما در خراسان جنوبی به جای یک ایران، سرما خوردیم. طبق گفته مسئولان سرما در استان ما سخت‌تر است به دو دلیل، یکی چون در انتهای خط لوله گاز به خراسان رضوی هستیم و از طرفی صرفا یک خط گازی داریم.

خراسان جنوبی پاسوز کشور شد/ گلایه از گازی که اینجا نیست!

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، چند هفته‌ای است که سرما میهمان مردم خراسان جنوبی است. میهمانی که مردم را دچار مشکل کرده است. با اینکه سرما در کشور هم محسوس بود اما ضعف زیرساخت‌ها در خط انتقال گاز به استان و همچنین ایجاد افت فشار در سه استان شرقی، دامن‌گیر خراسان جنوبی شد به طوری که هم بیشترین محدودیت را داشتیم و هم بیشترین سختگیری در مصرف گاز را.

طبق گفته مسئولان سرما در استان ما سخت‌تر است به دو دلیل، اول اینکه در انتهای خط گاز به مشهد هستیم و از طرفی صرفا یک خط گازی داریم. مسئله‌ای که می‌توانست با کمک باقی هم‌میهنانمان خصوصا در خراسان رضوی، مطلوب‌تر پیش برود اما متاسفانه چنین نشد. 

در این گزارش با چند تن از شهروندان هم کلام می‌شویم تا بخشی از ابعاد این مسئله را بیابیم.

گاز برخی اصناف هم قطع شد

قطع گاز اصناف و دستور مسئولان برای کاهش ساعت باز بودن تا ساعت 8 شب مشکلاتی را نیز برای اصناف ایجاد کرد. گویا گاز برخی اصناف قطع و برخی وصل است. هر چند برخی قطعی گاز را فقط به اصناف پرمصرف ارتباط می‌دهند، اما در بررسی چند مغازه در خیابان معلم، غفاری و حتی بازار، به نتیجه مشخصی از روند قطع شدن گاز نرسیدیم اما گلایه عمده اصناف، کاهش مشتری بخاطر سردبودن مغازه‌ها و اعتراض شهروندان به آنان بود.

برخی اصناف در مرکز استان که اقدام به فروش بخاری برقی می‌کردند، از افزایش تقاضا خبر داده و تفاوت قیمت‌ها را نیز متذکر شدند. هرچند خودشان هم با بخاری برقی گرم می‌شدند!

والدین دانش آموزان گلایه دارند

طبق شنیده‌ها گویا برخی مدارس دچار مشکل در گرمایش شده‌اند و این سرمای بی‌سابقه، گریبان دانش‌آموزان را هم گرفته است. یکی از والدین دانش‌آموزان در تماس با ما با بیان اینکه کاش این دو روز سرما را هم تعطیل می کردند وقتی نمی‌توانند فرزندانمان را گرم کنند، گفت: پسرم میگفت شوفاژها سرد بود و گرمایی حس نمی‌شد. 

وی گفت: یکی از اقوام ما که در مشهد زندگی می‌کند، از اینکه ما چنین شرایطی داریم تعجب کرد و می‌گفت در سمت ما که خبری نیست!

به احتمال زیاد موتورخانه‌های مدارس هم خسارت دیده‌اند

یکی از شهروندان که در حرفه مهندسی مشغول است و خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با ما از احتمال ترکیدگی موتورخانه برخی مدارس خبر داد و افزود: ترکیدگی موتورخانه یعنی آسیب کلی به سیستم گرمایشی که آسیب‌های جدی به دنبال دارد به طوری که هزینه‌های زیادی را به مدارس و اموزش و پرورش تحمیل می‌کند.

 وی گفت: بحث استفاده از سوخت جایگزین نیز مشعل مخصوص و ادوات خاص خود را لازم دارد که هم هزینه‌بر است و هم ظاهرا حتی در ادارات نیز پیش‌بینی نشده است.

 این مهندس با بیان اینکه اگر قرار بود مدارس تعطیل شود، گاز نباید قطع می‌شد، افزود: در موتورخانه‌ها و شوفاژها آب جریان دارد و یا کلا نباید قطع شود یا در دمای پایین استفاده شود.

وی افزود: وقتی گاز را یک دفعه قطع می.کنند، طبیعتا بخاطر سرما امکان یخ زدن آب درون لوله‌ها و ترکیدن مخازن آب می‌رود. کاش حداقل قبل از قطع کامل، اطلاعی داده می‌شد تا آب موتورخانه را خالی می‌کردند اما به نظر می‌رسد این اتفاق چندان جدی گرفته نشده است.

ادارات در سرما

در ادامه، با کارمندان چند اداره صحبت کردیم. طبق بررسی خبرنگار ما، یا برخی ادارات ادوات سوخت جایگزین ندارند و در سرما به سر می‌برند و یا برخی که با گازوئیل گرم می شوند، درجه موتورخانه پایین است و سرما در ادارات محسوس است.

یکی از کارمندان شاغل در یکی از ادارات کل استان، با بیان اینکه همه با چند لایه لباس سرکار حاضر می‌شویم، می گوید: واقعا تا ظهر پاهایم قفل می شود و کار کردن در این شرایط خصوصا برای بانوان سخت است. انسان هر چه را می‌تواند تحمل کند اما تبعیض و بی عدالتی را نه.

یکی دیگر از شهروندان نیز با بیان اینکه ما هرچه مسئولان گفتند انجام دادیم و حتی به استناد آمار صرفه‌جویی هم کرده‌ایم، افزود: آیا واقعا این حق ما بود که چنین تجربه تلخی در زمستان داشته باشیم؟ چرا هر چه مشکل هست، گردن ما مردم مظلوم خراسان جنوبی است.

ضرری که به صنعت استان نیز رسید

جدای از این موارد مطرح شده، شاید عمق قطع گاز را می.توانیم در بحث صنعتی‌ها شاهد باشیم. در همین خصوص با یکی از افراد مطلع در این زمینه گفت‌وگو کردیم. مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بیرجند در گفتگو با فارس با اشاره به قطعی گاز واحدهای صنعتی مرکز استان، از روند این ماجرا پرده برداشت.

برات‌زاده گفت: اعلام کرده بودند شما مصرف گاز را کاهش دهید تا قطع نشود اما پس از کش و قوس‌های بسیار، در نهایت روز جمعه گاز شهرک صنعتی قطع شد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۵۰۰ نفر در شهرک صنعتی مشغول به کار هستند و این مسئله باعث می شود معیشت این افراد نیز در خطر باشد اضافه کرد: برخی کارخانه‌ها مثل شرکت های کاشی‌سازی، اگر بخواهند تولیدشان را متوقف و کوره را خاموش کنند، روندی چند روزه دارد و یک مرتبه نمی‌توان دمای کوره را کاهش داد؛ اما با قطع گاز، قطعا این واحدها نیز در تجهیزات خود دچار خسارات سنگینی شده و می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای قطع برق هم به شهرک صنعتی هشدار داده بودند که خدا را شکر هنوز قطع نکرده‌اند گفت: کاش مسئولان کشوری و استانی با صنایع همراهی کنند.

برات زاده در خصوص تامین سوخت جایگزین نیز گفت: بحث سوخت جایگزین هم ادوات خاصی برای جایگزینی می‌خواهد که هزینه‌های سنگینی دارد و هم اینکه برخی واحدهای درخواست‌دهنده برای سوخت جایگزین، مشکلاتی در دریافت گازوئیل دارند چراکه طبق گفته‌ها، فعال اولویت گلخانه ها و مرغداری هاست.

وی افزود: کاش مسئولان کشوری و استانی تمهیداتی برای کمک به واحدهایی که با مشکل مواجه شدند داشته باشند و لااقل در بحث بانکی، مالیات، تامین اجتماعی و... مساعدتی کنند.

لزوم مطالبه گری برای رفع تبعبض

گفتنی است طی این مدت نمایندگان استان نیز اعتراضات متعددی نسبت به آسیب‌های این قطعی گسترده به وزرا داشته.اند.

نماینده مردم قاین در مجلس نیز چند روز پیش در هشداری به وزرا، گفته بود نمی‌شود تبعیض بین استان ما و بقیه استان‌ها را پذیرفت و باید فکری به حال شرایط شود.

در پایان امیدواریم مسئولان مربوطه بتوانند از مرکز، حق مردم مظلوم استان را بگیرند. هرچند این ها فقط گوشه ای از موارد و مشکلاتی است که بیان شد.

پایان پیام/۳۶۳۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول