اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

وجود بیش از ۶۹ هزار نمازخانه در مدارس/ درباره فلسفه نماز کمتر کتاب داریم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از ۶۹ هزار نمازخانه در مدارس کشور داریم، گفت: در حال حاضر بیش از ۴۷ هزار امام جماعت در مدارس داریم.

وجود بیش از ۶۹ هزار نمازخانه در مدارس/ درباره فلسفه نماز کمتر کتاب داریم

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز که امرور با حضور رئیس جمهور در سالن اجتماعات وزارت کشور برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت امیرالمومنین (ع)، اظهار کرد: بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز با شعار «نماز، مدرسه، خانواده و معلمان آینده»، در حال برگزاری است.

وی ضمن تشکر از حجت الاسلام و المسلمین قرائتی که در راه نماز سنگ تمام گذاشته است، گفت: از پیام وزین و بسیار پر مغز و نغز رهبر معظم تشکر می‌کنیم. 

نوری ادامه داد: یادم می‌آید قبل از اجلاس سراسری نماز در مشهد، معاون پرورشی ایلام بودم به نوسازی مدارس زنگ زدم که مدارس ما نمازخانه ندارند، آنها گفتند نمازخانه نقشه‌های تیپ است و نمی توانیم ایجاد کنیم اما در حال حاضر بیش از ۶۹ هزار نمازخانه در مدارس داریم یعنی یکی از برکات اجلاس نماز این است که با پیام رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۱ در مشهد شروع به کار کرد و همچنین در حال حاضر بیش از ۴۷ هزار امام جماعت در مدارس داریم اما با چالش هایی هم مواجه هستیم.

وی متن وصیت نامه شهید دانش‌آموز فرهاد حسینعلی را که درباره نماز بود، قرائت کرد و ادامه داد: آنچه در تحقیقات و پژوهش‌ها درباره نماز نشان می‌دهد این است که اولا نماز امری فطری است؛ به دلیل فطری بودن و‌ به دلیل اینکه کودکان معصوم هستند، اشتیاق به آن بیشتر است لذا گرانیگاه و خاستگاه کار باید در سنین کودکی باشد.

نوری افزود: علی‌رغم تلاش‌هایی که تاکنون انجام شده است، ایرادهایی وجود دارد که باید به آن توجه شود؛ تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد  جامعه ایرانی اعتقاد اکثریتی و بیشینه به وجوب فرضیه نماز دارد اما آگاهی کمینه و حداقلی از فلسفه نماز وجود دارد. آموزش این فلسفه در کودکستان، ابتدایی و دبستان متفاوت است و ما در این روش‌ها فقیر هستیم البته استان‌هایی داریم که کارهای خوبی انجام دادند اما شبکه‌ای وجود ندارد و نیاز است این نیاز فطری و عالی با روش‌های نوین و ابزار، تکنیک‌ها و تاکتیک‌های جدید پاسخ داده شود.

وی تصریح کرد: برای همین است که گفته می شود دانشگاه فرهنگیان مهم است چون معلم اولین کسی است که در اولین نهاد رسمی تعلیم و تربیت با مربی یعنی کودک سروکار دارد لذا نیاز است توجه به این نهاد بیشتر شود چون مواجهه با دانش آموز در بُعد نماز و به طور کلی اعتقادات، یک مواجهه کامل نیست؛ آموزه‌ها کوتاه و معمولا سطحی است که  این موضوع را در جامعه نیز می‌بینیم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در رابطه با فلسفه نماز کمتر کتاب داریم اما در رابطه با احکام نماز کتاب‌های بیشتری داریم و برای کودکان بسیار کمتر داریم لذا لازم است در این موضوع کار کنیم چون گرانیگاه چالش‌های فرهنگی و اجتماعی نماز عموما در دوران کودکی است که اگر در دوران کودکی خوب شکل بگیرد می‌تواند رشد خوبی داشته باشد و  مدرسه کانون این اتفاق است.

وی اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان در سال‌هایی دستخوش حوادثی به دلایل سلیقه‌ای و موارد دیگر شد و علی‌رغم داشتن کتاب‌های خوب، این مورد در دانشگاه فرهنگیان آموزش داده نشده است یعنی معلم برای این کار آماده نشده است؛ در دوره جدید الحمدلله ائتلاف وجود دارد و قرار است چه معلمان جدید و چه معلمانی که در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند توانمندسازی صورت گیرد و این مهارت را بیاموزند.

نوری با بیان اینکه امسال ۷۰ هزار هنرستانی اضافه شدند که به معنی شغل پایدار است، گفت: برای معلمان هم باید دوره توانمندسازی ایجاد کنیم و نباید مانند کتابی باشد که بخوانند و امتحان دهند بلکه باید مهارت داشته باشند تا بتوانند پاسخگو به شبهات دانش آموزان باشند و این خلأ را پر کنند؛ این خلأ در مدرسه با معلم آماده و دارای شایستگی‌های حرفه‌ای علاوه بر شایستگی‌های تخصصی و عمومی پر می‌شود تا بتوانند دانش آموزان را به نماز جذب کنند و دانش آموزان این زمینه را دارند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: شرایط جدید همه ما را متوجه کرد که در آموزش و پرورش باید کاری انجام شود چون فناوری‌های نوین سریع حرکت می‌کنند. برخی این فناوری‌ها را شبکه‌های اجتماعی می‌دانند که البته  شبکه‌های اجتماعی، بچه ها را مدیریت و چارچوب بندی می‌کنند اما فناوری های زیستی هم همینطور است؛ تحقیقی درباره کشور روسیه دیدم که سن بلوغ به دلیل استفاده از تراریخته یک تا ۳ سال پایین آمده است.

وی با بیان اینکه باید نسل‌نگاری کنیم، افزود: باید برای بچه‌ها کاری انجام دهیم، بچه‌ها بی دفاع‌ترین افراد هستند لذا زوال کودکی برای آنها اتفاق می‌افتد و یکی از ابعاد زوال کودکی، در مسائل دینی خواهد بود و از مهمترین آن نماز است لذا لازم است بسیج عمومی داشته باشیم که بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها برای آینده سازان مملکت استفاده کنیم. این بسیج در حوزه مردمی و در حوزه نهادهای حکومتی است؛ رئیس‌جمهور هم به این امر معتقد و باور مند هستند و این را همواره تذکر دادند که ما در رابطه با این موضوع حتما کار کنیم و سرلوحه برنامه های ما باشد.

وزیر آموزش و پرورش از ائمه جمعه و حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی تشکر کرد که همراه آموزش و پرورش هستند  و از همه خواست که به آموزش و پرورش توجه کنند و گفت: همه ائمه جمعه می‌فرمایند که به مدرسه و دانشگاه فرهنگیان می‌روند و با دانش‌‌آموان و دانشجویان صحبت می‌کنند.

وی افزود: دیشب به یکی از استانداران زنگ زدم در مدرسه بود. این برای ما برکت است و معتقدیم که این توجه در حال اتفاق افتادن است؛ اگر می‌خواهیم اقامه نماز باشد باید این به نهاد توجه کنیم چون بستر اجرای احکام نظام، آموزش و پرورش است و بستر اعمال حکمرانی نظام قطعا آموزش و پرورش است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول