اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

به دنبال اخراج نظامیان فرانسه از بورکینافاسو؛ پاریس سفیر خود را فراخواند

به دنبال مهلت یک ماهه دولت نظامی بورکینافاسو به فرانسه برای خارج کردن نیروهایش از این کشور آفریقایی، پاریس اعلام کرد سفیر خود را از اواگادوگو فرامی‌خواند.

به دنبال اخراج نظامیان فرانسه از بورکینافاسو؛ پاریس سفیر خود را فراخواند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک روز بعد از موافقت فرانسه با خارج کردن نیروهایش از بورکینافاسو به دنبال درخواست دولت نظامی این کشور مستعمره سابق فرانسه در منطقه ساحل آفریقا، پاریس پنجشنبه (۲۶ ژانویه، شش بهمن) اعلام کرد سفیر خود را از این کشور فرامی‌خواند. 

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: در چارچوب جدیدترین تحولات در بورکینافاسو، تصمیم گرفته‌ایم سفیر خود در پاریس را برای رایزنی درباره وضعیت و چشم‌اندازهای روابط دوجانبه فرابخوانیم. 

بورکینافاسو دوشنبه اعلام کرد به فرانسه مهلت یک ماهه داده تا نیروهای خود متشکل از حدود ۴۰۰ سرباز مستقر در این کشور را خارج کند و چهارشنبه پاریس با این درخواست موافقت کرد. این جدیدترین کاهش حضور نظامی فرانسه در آفریقاست بعد از آن که مالی در همسایگی بورکینافاسو هم از نیروهای فرانسه خواست این کشور را ترک کنند.

تصمیم بورکینافاسو درباره نیروهای فرانسوی نشانه وخامت بیشتر روابط بین فرانسه و مستعمره سابق خود پس از کودتای نظامی سپتامبر ۲۰۲۲ است. برخی از تنش‌ها به این دلیل است که حضور نظامی فرانسه در بورکینافاسو امنیت را در این کشور  واقع در غرب آفریقا بهبود نداده است.

طبق گزارش‌ها، صدها نفر جمعه (۳۰ دی) در «اواگادوگو» پایتخت بورکینافاسو علیه فرانسه تظاهرات کردند و شعارهایی علیه این کشور سر دادند و و از ارتش فرانسه خواستند  این کشور را ترک کند. 

در این تظاهرات پوسترهای بزرگ روسای‌جمهور مالی و گینه و همچنین «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه حمل ‌شد و تظاهرکنندگان خروج سفیر فرانسه در این کشور را خواستار شدند.

 در اکتبر گذشته نیز تظاهرکنندگان ضد فرانسوی مقابل سفارت فرانسه در اوگادوگو تجمع کردند و مرکز فرهنگی فرانسه مورد حمله قرار گرفت. تظاهرات دیگری مقابل سفارت فرانسه در ماه بعد انجام شد.

فرانسه متهم به دخالت در این کشور آفریقایی است. وزارت امور خارجه فرانسه چندی قبل دست داشتن پاریس در رخدادهای اخیر بورکینافاسو و کودتای جدید که علیه رهبر نظامی کودتاچی سابق این کشور اتفاق افتاد را رد کرد.

پیشتر ژنرال «ابراهیم ترائوره» یک افسر ارشد ارتش بورکینافاسو با قرائت بیانیه‌ای از تلویزیون این کشور اعلام کرد فرمانده ارتش را عزل و دولت نظامی حاکم را منحل کرده و قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورده است.  بورکینافاسو در غرب آفریقاست و ۶۰ درصد مردم این کشور مسلمان هستند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول