اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

خط قرمزهایی که مدام جابجا می‌شوند؛ دیپلمات غربی: به اوکراین جنگنده می‌دهیم

رسانه آمریکایی به نقل از برخی منابع دیپلماتیک خبر داد که کشورهای غربی خودشان را برای ارسال جت‌های جنگنده به اوکراین آماده می‌کنند.

خط قرمزهایی که مدام جابجا می‌شوند؛ دیپلمات غربی: به اوکراین جنگنده می‌دهیم

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ مهدی عباس زاده: وبگاه آمریکایی «پالتیکو» در گزارشی مفصل به اقدام این کشور و آلمان برای ارسال تانک به اوکراین اشاره کرده و در آن روی عبور مداوم غرب از «خط قرمزهایی که خودش ترسیم کرده»، دست گذاشته است.

در ابتدای گزارش آمده است: «با توجه به اینکه (تانک‌های) آبرامز ساخت ایالات متحده و لئوپاردهای ساخت آلمان بعد از ماه‌ها مشاجره میان متحدان غربی به سمت خط مقدم (جنگ اوکراین) می‌روند، طراحان نظامی در کی‌یف توجه خود را به آنچه که آنها به عنوان گام منطقی بعدی در تلاش برای دفع مهاجمان روسی می‌دانند معطوف کرده‌اند: تحویل گرفتن جت‌های جنگنده مدرن».

به نوشته این رسانه، گفت‌وگو با بیش از نیمی از مسئولان نظامی غربی و دیپلمات‌ها تایید می‌کند که درباره دادن جنگنده‌ها به اوکراین در حال حاضر یک بحث داخلی در جریان است و اوکراین با حمایت کشورهای حوزه بالتیک آن را در دستورکار قرار داده‌اند.

دیپلمات یک کشور در شمال اروپا با اشاره به ارسال تانک‌های آمریکایی و آلمانی به اوکراین به وبگاه پالتیکو گفت: «گام طبیعی بعدی (دادن) جت‌های جنگنده خواهد داد».

پالتیکو نوشت: «بحث (بر سر دادن جنگنده به اوکراین) احتمالا حتی از مناقشه درباره تانک‌ها نیز جنجالی‌تر خواهد بود. در اروپا، مقام‌ها و دیپلمات‌های متعددی گفتند که از نظر دولت‌هایشان دیگر این ایده را غیرقابل صحبت کردن و اندیشیدن نمی‌دانند اما ترس از تشدید تنش همچنان بالاست».

دیپلمات کشور شمال اروپا که نام و هویتش منتشر نشده است، به پالتیکو خبر داد، آمریکا به اوکراین اعلام کرده که «در حال حاضر» مخالف ارسال جنگنده است.

این دیپلمات ادامه داد: «در این موضوع یک خط قرمز است اما ما در تابستان درباره هیمارس یک خط قرمز داشتیم و اما از آن عبور کردیم. سپس تانک‌ها (خط قرمز) بود و از آن هم داریم عبور می‌کنیم».

یک «فرستاده ارشد از یک کشور اروپایی» در مصاحبه با پالتیکو روی تغییر مکرر مواضع غربی‌ها درباره حجم کمک‌های نظامی به اوکراین دست گذاشته است. وی گفت: «امروز (ارسال) جنگنده‌ها کاملا غیرقابل تصور است اما ما ظرف دو تا سه هفته (آینده) شاید در این باره گفت‌و‌گو داشته باشیم».

قرار است وزرای دفاع «متحدان اوکراین»، ماه آینده میلادی در پایگاه نظامی آمریکا در «رامشتاین» آلمان نشست برگزار کنند که در آن انتظار می‌رود موضوع حمایت هوایی و هوانوردی یکی از موضوعات کلیدی آن باشد.

«وپکه هکسترا» وزیر دفاع هلند هفته گذشته در جلسه پارلمان اعلام کرد که کابینه این کشور آمادگی این را دارد که در صورت درخواست اوکراین به این کشور جنگنده اف-۱۶ بدهد. وی تصریح کرد: «ما ذهن‌مان باز است و هیچ تابویی وجود ندارد».

 

«راستیسلاو کاچر» وزیر خارجه اسلواکی ماه گذشته میلادی گفته بود که این کشور آمادگی دارد به اوکراین جنگنده‌های «میگ ۲۹» بدهد و در حال رایزنی با دیگر اعضای ناتو و رئیس‌جمهور اوکراین درباره این موضوع است.

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان اما روز چهارشنبه (دیروز) مخالفت خود را با ارسال جنگنده به اوکراین به دلیل جلوگیری از تشدید شدید تنش‌ها اعلام کرد. او گفت: «هیچ جنگنده‌ای به اوکراین تحویل نخواهد شد...این موضوع از همان ابتدا از جمله از سوی رئیس‌جمهور ایالات متحده روشن شده بود».

در گزارش وبگاه آمریکایی «پالتیکو آمده است: «متحدان اروپایی اوکراین یک درگیری را پیش‌بینی می‌کنند که می‌تواند سه تا پنج سال دیگر یا بیشتر طول بکشد و نگرانی‌هایی وجود دارد که غرب به سقف جایی رسیده است که می‌توان بدون برانگیختن واکنش شدید مسکو (حمایت نظامی و تسلیحاتی در اختیار اوکراین) قرار داده شود».

یک دیپلمات ارشد اروپایی دیگر به پالتیکو خبر داد، اوایل سال گذشته میلادی کشورهای غرب روی «سیاست نانوشته» مبنی بر اینکه چه نوع بسته کمک‌های تسلیحاتی در اختیار اوکراین قرار داده نشود، توافق کردند چرا که روی این موضوع نگرانی وجود داشت که «ما شاید باعث برانگیختن پاسخی بزرگ از سوی روسیه بشویم».

به گفته دیپلمات اروپایی، این تفکر پشت توافق مذکور بود که کشورهای غربی باید به تدریج از اوکراین حمایت کند و در هر مرحله پاسخ روسیه را مورد ارزیابی قرار دهد.

وی ادامه داد: «بسیاری از کشورهای غربی فکر می‌کنند که اگر بخواهیم تمام سخت‌افزاری را که در مرحله اول جنگ از ما خواسته‌اند به اوکراین ارائه کنیم، واکنش شدید روسیه از جمله (پاسخ) اتمی وجود خواهد داشت. ممکن است این را فرایند عادت دادن (ولادیمیر پوتین به حمایت‌های نظامی غرب) بنامید».

راهبرد مدنظر کشورهای غربی در قبال کمک نظامی به اوکراین، یک راهبرد آرام و رو به جلو بوده است. غرب از ارسال موشک‌های دوش پرتاب ضد تانک «جاولین» و «استینگر» کار را آغاز کردند و سپس به سمت هیمارس، پدافند پاتریوت، تانک‌ و خودروهای زرهی رفته‌اند».

دیپلمات ارشد اروپایی استنادی پالتیکو در مصاحبه با این رسانه آمریکایی پیشبینی کرد که ارسال جنگنده به اوکراین حتمی است و «تنها مساله این است که چه زمانی» این موضوع محقق خواهد شد.

پالتیکو ادامه داد: «دیپلمات‌های اروپایی اتفاق نظر دارند که غرب ابتدا می‌خواهد همه گزینه‌های دیگر برای پشتیبانی هوایی (به اوکراین) از جمله پهپادهای تهاجمی بیشتر و احتمالا موشک‌های دوربرد را مورد استفاده قرار بدهد...اما همین فرستادگان (دیپلمات‌های اروپایی) به تصمیمات اخیر ایالات متحده اشاره کرده و آنها را به منزله نشانه‌ای از تدارک واشنگتن برای صحبت برای ارسال جنگنده دانستند».

مجلس نمایندگان آمریکا در ماه جولای سال گذشته میلادی ۱۰۰ میلیون دلار برای آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جت‌های جنگنده آمریکایی تصویب کرد و در ماه اکتبر اعلام شد که یک گروه چند ده نفره از خلبانان اوکراینی برای آموزش پرواز با جنگنده‌های غربی انتخاب شدند.

«کالین کال» معاون وزیر دفاع آمریکا چند ماه قبل در گفت‌و‌گو با خبرنگاران درباره احتمال ارسال جنگنده به اوکراین صحبت کرده بود. او گفته بود: «غیرقابل تصور نیست که در ادامه راه هواپیمای غربی بخشی از این معادله بشود».

گمانه‌زنی درباره رایزنی‌ها در میان کشورهای غربی برای ارسال جت‌های جنگنده به اوکراین در شرایطی مطرح شده که «یوری ساک» مشاور وزارت دفاع اوکراین روز چهارشنبه (دیروز) گفت که این کشور پس از تامین تانک‌های رزمی، برای دستیابی  به جنگنده‌های نسل چهارم مانند «اف-۱۶» ساخت  آمریکا تلاش خواهد کرد. وی گفت:«مانع بزرگ بعدی اکنون تامین جنگنده خواهند بود».

نیروی هوایی اوکراین ناوگانی از جنگنده‌های قدیمی دارد که بیش از ۳۱ سال پیش از خط مونتاژ خارج شدند. این هواپیماهای جنگی برای رهگیری و حمله به مواضع روسیه استفاده می‌شوند.

مشاور وزارت دفاع اوکراین افزود: «اگر جنگنده غربی بدست آوریم، مزایای بسیاری در میدان نبرد کسب خواهیم کرد. ما تنها خواستار اف-۱۶ نیستیم، بلکه نیاز به انواع جنگنده‌ نسل چهارم داریم».

یک خلبان اوکراینی نیز گفت که بسیاری از همتایان او در نیروی هوایی در اوقات فراغت  در حال گذراندن کلاس‌های انگلیسی هستند و منتظر دریافت جنگنده‌های غربی همچون «اف-۱۶» هستند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول