اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

مهمترین علت سوء تغذیه کودکان

رئیس هجدهمین کنگره تغدیه کودکان و نوجوانان گفت: مطالعات نشان داده مادرانی که سواد دارند میزان سوءتغذیه در اعضای خانواده کمتر است و دریافت نکردن مواد غذایی مفید و مصرف زیاد غذاهای آماده نیز باعث کمبودهای مفید ریز مغذی در بدن کودکان می‌شود.

مهمترین علت سوء تغذیه کودکان

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، علی اکبر سیاری رئیس هجدهمین کنگره تغدیه کودکان و نوجوانان با اشاره به برگزاری هجدهمین کنگره تغدیه کودکان و نوجوانان در روزهای ۱۰ الی ۱۲ اسفند ماه، اظهار داشت: سوء تغذیه باعث کمبود ریز مغذیها مانند آهن و روی، مواد پروتیینی و قندی در کودکان شده و منجر به بروز بیماری‌هایی متابولیک می‌شود.

وی بیان داشت: مطالعات نشان داده مادرانی که سواد دارند میزان سوءتغذیه در اعضای خانواده کمتر است و دریافت نکردن مواد غذایی مفید و مصرف زیاد غذاهای آماده نیز باعث کمبودهای مفید ریز مغذی در بدن کودکان می‌شود.

رئیس هجدهمین کنگره تغدیه کودکان و نوجوانان تصریح کرد:تغذیه سالم و نیازهای تغذیه‌ای در شیرخواران و کودکان نوپا بسیار مهم بوده زیرا سوءتغذیه یکی از مشکلات سلامت  هست که باعث می‌شود کودک رشد مناسبی پیدا نکند و دچار بیماری شود.

سیاری با اشاره به چاقی که یکی از ۷۶ درصد علت مرگ زودرس در دنیا محسوب می‌شود، گفت:چاقی ناشی از بیش خواری و کم تحرکی ایجاد می‌شود  و دوران شیوع بیماری کرونا نیز کودکان را چاق تر کرده است.

رئیس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران گفت: بیشترین سو تغذیه کودکان در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان  وجود دارد و چاقی نیز در گیلان شایع تر است.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم تغذیه کودکان را کنترل کنیم باید تحرک بدنی افزایش یابد. یکی از اقدامات انجام در این راستا، آن است که با همکاری وزارت بهداشت کلینیک سبز در هر استانی ایجاد کنیم، کودکان چاق مورد بررسی قرار گیرند و تحت نظر تیم پزشکی درمان شوند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان کرد: نرم افزاری را نیز  طراحی کردیم؛ مردم از فضای مجازی استفاده کرده و وضعیت قد  و وزن خود را ثبت کنند تا در صورت چاقی،  دستورالعمل‌ها لازم را برای کاهش وزن دریافت کنند‌.

وی ادامه داد: بحث تغذیه کودکان در بیمارستان ها مهم است،با همکاری وزارت بهداشت دستورالعملی در این زمینه تهیه شده که  در بیمارستانها  اجرا می‌شود.‌

سیاری اظهار داشت: کودکانی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند و اگر به مدت پنج روز از راه دهان به آنها غذا داده نشود دچار سوءتغذیه می‌شوند و بچه‌هایی که دچار بیماری‌های سلیاک، کلیه ، سرطان هستند، باید تغذیه مناسب داشته باشند.

در ادامه، ناصر کلانتری دبیر اجرایی هجدهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان گفت: چاقی و اضافه وزن کودکان موضوع مهمی است، باید شیوه زندگی انها تغییر کند و افراد تغذیه مناسب داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تغذیه از دوران نوزادی اهمیت زیادی دارد، افزود: مواد غذایی مانند فرنی منعی برای مصرف کودکان زیر یکسال ندارد اما صرفا شیر گاو نباید به وی خورانده شود.

کلانتری تصریح کرد: تغدیه با شیرمادر تا ۲ سالگی برای کودک ضروری است و شیر خشک جایگزین مناسبی برای وی نیست،  مادران باید به این موضوع توجه داشته باشند تا کودک را از مزایای شیر مادر محروم نکنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول