اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

تشدید فشار آمریکا بر مردم لبنان با ایجاد تنگنای معیشتی ‌

کاهش روزانه ارزش پوند لبنان و قطعی برق در سایه تحریم‌های آمریکا به مشکل معمول این روزها در لبنان تبدیل شده است.

تشدید فشار آمریکا بر مردم لبنان با ایجاد تنگنای معیشتی ‌

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، وخامت اوضاع اقتصادی لبنان، کاهش روزانه ارزش پوند لبنان در برابر دلار و قطع دائمی برق در سایه تحریم‌های آمریکا به مشکل معمول این روزها در لبنان تبدیل شده است.

پوند لبنان امروز بزرگترین سقوط خود را در تاریخ این کشور ثبت کرده و ارزش یک دلار در بازار لبنان به ۶۰ هزار پوند لبنان رسیده است.

همزمان با افزایش نرخ ارز، اداره کل نفت وابسته به وزارت نیروی لبنان جدول جدید قیمت سوخت را منتشر کرد.

قیمت سوخت‌ها در بازار امروز لبنان به شرح زیر اعلام  شده است: یک گالن بنزین (معادل ۲۰ لیتر) اکتان ۹۵: یک میلیون و ۳۹ هزار پوند، یک گالن بنزین اکتان ۹۸، یک میلیون و ۶۴ هزار پوند، یک گالن گازوئیل، یک میلیون و ۸۹ هزار پوند و یک کپسول گاز ۶۶۴ هزار لیر اعلام شده است.

در سپتامبر ۲۰۲۲ بانک دو لیبان(بانک مرکزی لبنان) به طور کامل تامین ارز دلار برای واردات سوخت را متوقف کرد و قیمت یک گالن بنزین (معادل 20 لیتر) اکنون کاملاً بر اساس نرخ دلار در بازار سیاه محاسبه می‌شود؛ در حالی که روش قیمت گذاری قبلی بر اساس قیمت دلار در بستر مبادلاتی بود.(قیمت دلاری است که بانک مرکزی برای شرکت‌ها به منظور خرید دلار از طریق آن تعیین می‌کند).

همچنین یارانه بخش زیادی از داروهای بیماری‌های صعب العلاج و شیر خشک نوزادان در لبنان برداشته شده است، در حالی که شرکت‌های دارویی از تحویل دارو و شیر به داروخانه‌ها خودداری می‌کنند و در انتظار تعیین قیمت جدید توسط وزارت بهداشت هستند.

بحران اقتصادی در لبنان از اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شد و در آن زمان نرخ ارز در بازار سیاه از ۱۵۰۰ پوند (نرخ ارز رسمی) به ۲۰۰۰ پوند افزایش یافت. از آن زمان، پوند لبنان به سقوط خود ادامه داد و بیش از ۸۰ درصد لبنانی‌ها زیر خط فقر قرار گرفتند، در حالی که نرخ بیکاری به حدود ۳۰ درصد و تورم ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

رسانه‌های لبنانی همچنین اطلاعاتی را منتشر کردند مبنی بر اینکه بانک مرکزی از فوریه آینده نرخ ارز رسمی را از یک هزار و ۵۰۰ به ۱۵ هزار پوند برای هر دلار افزایش خواهد داد.

مشکل تامین دارو در لبنان

افزایش شدیدتر قیمت دلار در لبنان طی کمتر از یک ماه گذشته قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده و آنها را نگران کرده است.

بی ثباتی بازار ارز پیامدهای زیادی بر قیمت کالاها در لبنان داشته و بسیاری از کالاها و خدمات اساسی زندگی مردم به طور مداوم در حال تغییر و صعودی است . بازار گاز لبنان هم این روزها شاهد هرج و مرج کامل قیمت‌ها است. قیمت پُر کردن یک کپسول گاز از فروشگاهی به فروشگاه دیگر متفاوت است و هیچ جا به قیمت رسمی که در جدول قیمت سوخت درج شده متعهد نیست و قیمت فروخته شده به شهروندان گرانتر از قیمت رسمی است.

ژان حاتم، دبیر سندیکای گاز لبنان  در تماس با العهد گفت که تاجر و فروشنده در لحظه فروش یک کپسول گاز با نرخ دلار همگام هستند و با توجه به قیمت بازار سیاه دلار که اخیراً هر ساعت تغییر دائمی و مداوم داشته است، قیمت کالاها و خدمات هم هر دقیقه عوض می‌شود.

 

حاتم  با بیان اینکه فروشنده گاز کپسولی، گاز را به دلار می‌خرد و به پوند لبنان می‌فروشد،  گفت: بحران نابرابری قیمت‌ها به نرخ ارز مرتبط است، به عنوان مثال جدول وزارت نیرو گاز را ۵۵ هزار پوند قیمت‌گذاری می‌کند و بعد از مدتی دلار ۵۶ هزار پوند می‌شود، آن وقت چه طرفی اختلاف نرخ ارز را متحمل شود؟.

وی  معتقد است که اگر گاز هم به دلار به فروش برسد، همه از وزارتخانه گرفته تا توزیع کننده و مصرف کننده خیالشان راحت می شود.

رئیس سندیکای گاز لبنان می‌گوید: گاز تامین است. ما طرفدار اعتصاب و تحصن نیستیم، اما دیگر طاقت آن را نداریم، از جیب خود پول می‌دهیم تا قیمت یک کپسول گاز بالا نرود.

اعتصاب داروخانه‌ها

این در حالی است که داروخانه‌های لبنان هم از دیروز دست به اعتصاب زدند.

جو سلوم، رئیس اتحادیه داروخانه‌ها در لبنان گفت: آنچه که ما را به تعطیلی کشاند، ناتوانی در ادامه کار با توجه به تعلیق تحویل دارو به داروخانه‌ها طی چهار روز اخیر است.

 

سلوم در یک مصاحبه تلویزیونی تایید کرد که مشکل مربوط به داروهای یارانه‌ای است که به خارج از کشور قاچاق می‌شود و داروهای یارانه‌ای به دلیل کمبود بودجه حمایتی و نوسانات نرخ دلار با کمبود مواجه است.

وی تاکید کرد: بخش بهداشت و درمان و بیمارستان در وضعیت فروپاشی کامل قرار دارد در حالی که دارو در بیمارستان‌ها موجود نیست.

سلوم توضیح داد که داروخانه‌ها طی دیروز و امروز به مدت  چهار ساعت اعتصاب اعلام کردند، زیرا به تعبیر وی شرایط دیگر قابل تحمل نیست.

وی با بیان اینکه باید به این مشکل کمبود دارو پایان داده شود، خواستار تحویل داروها به داروسازان شد و گفت: بیماران سرطانی برای تامین داروهایشان با مشکل مواجهند و راه حل این است که برنامه‌ای برای تامین دارو برای بیماران و بیمارستان‌ها تهیه شود.

افزایش قیمت دلار همچنین دیروز و امروز شماری از شهروندان لبنانی را به خیابان‌ها کشانده و در برخی مناطق راه‌ها مسدود شده بود.

 

اعتراض‌ها به افزایش نرخ دلار در بازار سیاه در برابر پوند لبنان در خیابان‌های لبنان همچنان ادامه دارد و معترضان با بستن تعدادی از جاده‌ها، به افزایش قیمت دلار و وخامت شرایط معیشتی و اقتصادی در این کشور اعتراض کردند.

شورای اجرایی سندیکای اتحادیه‌های بازرگانی العطاء در لبنان هم با صدور بیانیه‌ای خواستار عمل دولت به پیشنهاد سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله در پذیرش کمک سوخت از ایران شد که می تواند جریان برق این کشور را برای مدت بیش از 6 ساعت در روز تامین کرده و بار سنگینی را از دوش تجار و شهروندان بردارد.

این اتحادیه همچنین تسریع در روند انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید این کشور را راه حل بحران اقتصادی لبنان دانست و گفت: دولت جدید باید بانک‌ها را ملزم به آزادسازی سپرده مردم و بازگرداندن آن به صاحبانش شود در حالی که بیش از چهار سال است سپرده آنها را پس نمی‌دهند.

اتحادیه‌های بازرگانی العطاء در لبنان از دولت پیشبرد امور در این کشور خواست مانع افزایش جنون آمیز قیمت دلار کشور متجاوز آمریکا در لبنان شود و افزود: ارزش پول ملی که خود از نمادهای حاکمیت لبنان است در برابر حاکمان فرو می‌ریزد و کسی از آنها را نمی‌بینیم که نگران باشد و برای برون رفت از این بحران کاری کند.
 
در این بیانیه بر لزوم تدوین طرحی سریع با هدف احیای حیات به شریان‌های اقتصاد ملی لبنان با حمایت از کشاورزان و صنایع لبنان و دور زدن فشارهای تهاجمی آمریکا بر لبنان تاکید کرد و گفت: لبنان باید با آنچه که متجاوزان آمریکایی بر سر ما آوردند، مقابله کنند.سیاستمداران ملی گرای و حامی مقاومت در لبنان باید برای این مهم قدرت را در دست گیرند  تا نام آنها در کتاب حافظان شرافت ملی ملت‌ها در تاریخ ثبت شود.

رسانه‌های لبنان: تحریم‌های تازه آمریکا برای تسریع فروپاشی کشور است

در همین حال روزنامه البناء لبنان نوشت: ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان و طارق البیطار، قاضی تحقیق در انفجار بندر بیروت وظیفه  سوق دادن لبنان به سمت فروپاشی را بر اساس طرح وزارت امور خارجه آمریکا برعهده دارند که توسط باربارا لیو، دستیار وزیر خارجه آمریکا، اعلام شد، آن هم با این شعار که فروپاشی ضروری است، زیرا ساختن از نو بهتر است.

این روزنامه افزود: به خیابان‌ها کشاندن مردم حتی اگر به قیمت متلاشی شدن حکومت و دستگاه های امنیتی و افزایش موج مهاجرت از لبنان منجر شود، نقشه‌های از پیش طراحی شده است که باربارا لیو هم از آن سخن می‌گفت. آنها می‌خواهند مردم را در برابر نیروهای امنیتی قرار دهند.

وزارت خزانه داری آمریکا در چهارم بهمن ماه اعلام کرد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه، چند فرد و نهاد را به دلیل  تسهیل فعالیت‌های مالی حزب الله تحریم  می‌کند.

وزارت خزانه داری آمریکا گفت که در کانون این شبکه، یک صرافی لبنانی و حسن مقلد یک کارشناس مالی قرار دارد که به ادعای آن نقشی اساسی در قدرت بخشیدن به حزب الله را دارد.

شرکت لبنانی اطلاعات و مطالعات (LCIS) و شرکت لبنانی انتشارات، رسانه‌ها و تحقیقات و مطالعات (LCPMR) از جمله دو شرکت دیگر متعلق به حسن مقلد هستند که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند.

آمریکا با تصویب قانون موسوم به سزار با وضع تحریم‌ها علیه لبنان و سوریه به دنبال اعمال فشار سیاسی بر آنهاست، اما تاکنون نتوانسته شروط سیاسی خود را بر آنها تحمیل کند.

سید حسن نصرالله در سخنرانی جدید خود در مورد مشکلات کشورهای محور مقاومت  گفت که این مشکلات به این دلیل است که آن‌ها زیر بار دیکته‌ها و زورگویی‌های آمریکا نرفته‌اند.

او ادامه داد: ایالات متحده آمریکا در منطقه نه تنها به دنبال دولت قوی نبوده، بلکه می‌خواهد ملت‌های این منطقه به دنبال یک لقمه نان بدوند.

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین اظهار داشت که 6 سال آینده، برای لبنان سرنوشت ساز است و اگر لبنانی‌ها با این فرمان و مسیر ادامه دهند، کشور به سمت فروپاشی خواهد رفت.

نصرالله گفت: ما خواهان رئیس جمهوری شجاع هستیم که آماده از خودگذشتگی داشته باشد و به تهدیدهای آمریکایی‌ها در صورتی که آن‌ها متوسل به تهدید شوند، اهمیتی ندهد و نمونه های کشورهایی که از تهدیدها آمریکا نمی‌ترسند، زیاد است.

دبیر کل حزب الله همچنین با بیان اینکه هیچ بحثی و مناقشه‌ای درباره وجود منابع عظیم در دریای مدیترانه و اینکه این منابع برای دنیا اولویت دارد، نیست، گفت که «حتما و بدون شک و قاطعانه می‌توان گفت که بر اساس تحقیقات، در خشکی (لبنان) نفت وجود دارد و آنچه باعث توقف همه تلاش های سابق در این کشور شده است، سیاست است.»

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول