اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

معاون رییس جمهور: سند راهبردی ساختار بودجه کشور در حال تنظیم است

معاون اقتصادی رییس‌جمهور گفت: سند راهبردی برای ساختار بودجه دولت تنظیم شده که تا پایان امسال ساختار جدید بودجه دولت به تصویب شورای عالی هماهنگی سران اقتصادی قوا به تصویب خواهد رسید.

معاون رییس جمهور: سند راهبردی ساختار بودجه کشور در حال تنظیم است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محسن رضایی در نشست هم اندیشی معاونین اقتصادی استانداران سراسر کشور در مشهد، اظهار کرد: چند عامل داخلی و خارجی در ایجاد تورم نقش دارد، خوشبختانه در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کسری بودجه آشکار را نداشته ایم.

وی تصریح کرد: عدم تحقق بودجه با کسری بودجه متفاوت است، کسری بودجه مربوط به ساختار بودجه دولت است که این موضوع در شورای عالی هماهنگی سران اقتصادی قوا در حال بررسی است.

معاون اقتصادی رییس‌جمهور مساله دوم در ایجاد تورم را فروش دلارهای نفتی دانست و گفت: باید وزارت نفت دلارهای نقتی را به بانکهای غیربانک مرکزی بفروشد، بعد ریال را به دولت بدهد، اما طی ۵۰ سال گذشته در کشورمان به صورت اشتباه دلارهای نفتی به بانک مرکزی فروخته و پول قدرتمند وارد جامعه شده که حجم این پول چند برابر گشته است.

رضایی عامل سوم در ایجاد تورم را نقدینگی ذکر و بیان کرد: نقدینگی مربوط به ساختار ورفتار نظام بانکی کشور است که هر سه موضوع، کسری بودجه دولت، فروش دلارهای نفتی و نقدینگی در دست اصلاح است.

وی با بیان اینکه عوامل تورم زا روی نرخ ارز تاثیر می گذارد، افزود: تورم و ارز ارتباط دو سویه دارند، در صورتی که نرخ تورم افزایش یابد، نرخ ارز رشد پیدا می کند و در صورتی که بتوان تورم را کنترل کرد، نرخ ارز نیز کاهش می یابد.

معاون اقتصادی رییس‌جمهور ادامه داد: زمانی که نرخ ارز افزایش می یابد، هزینه های تولید گران می شود، چون بالای ۴۰ درصد واردات کالا در کشور متعلق به کالاهای واسطه ای و مواد اولیه است، لذا افزایش هزینه تولید روی تورم تاثیر می گذارد و نرخ آن را بالا می برد، لذا در صورتی که نرخ ارز افزایش یابد، هزینه تولید افزایش یافته و منجر به رشد نرخ تورم می شود.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول