اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یک منبع کُرد مدعی شد؛ توافق گروهک‌های تروریستی کرد با اربیل برای توقف حملات

یک عضو ارشد حزب اتحاد میهنی کردستان عراق مدعی شد که گروهک‌های تروریستی کُرد در توافق با اقلیم کردستان حملات خود در مرز ایران را متوقف کرده‌اند.

یک منبع کُرد مدعی شد؛ توافق گروهک‌های تروریستی کرد با اربیل برای توقف حملات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «غیاث السورچی» عضو ارشد حزب اتحاد میهنی کردستان عراق، امروز (پنج شنبه) مدعی شد که گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب کُرد در نزدیکی مرز ایران، حملات خود را متوقف کرده‌اند.

او به وبگاه خبری بغداد الیوم گفت که چندین سال است که میان اقلیم کردستان و گروهک‌های تروریستی کرد مذاکرات در جریان است و اخیرا این مذاکرات منجر به توافق برای توقف فعالیت‌های نظامی از سوی این گروهک‌ها و برقراری آرامش در مرز شده است.

غیاث السورچی همچنین مدعی شد که به دلیل توقف حملات تروریست‌های کُرد، طرف ایرانی نیز از دو ماه پیش تاکنون حمله‌ای به مواضع این گروهک‌ها در خاک عراق نکرده است.

این عضو ارشد حزب اتحاد میهنی همچنین ادعا کرد که گروهک‌های تروریستی کرد، از این پس به کار سیاسی و دیپلماتیک خواهند پرداخت.

پیش از این نیز در تاریخ چهارم دی ماه، «ترکی جدعان» عضو ارشد ائتلاف «دوله القانون» در عراق، گفته بود: «دولت بغداد با نگرانی تشدید مشکلاتی که این احزاب و جریان‌های مسلح مستقر در منطقه کردستان باعث آن هستند، زیر نظر دارد؛ گروه‌هایی که خاک عراق را به میدان جنگ مسلحانه با برخی از کشورهای همسایه مبدل کرده‌اند.»

ترکی جدعان در ادامه با بیان اینکه «این احزاب و جریان‌ها عملا فرایندهای امنیتی عراق را تحت الشعاع قرار می‌دهند،» خبر داد: «بغداد پیامی محرمانه و غیرعلنی برای برخی از این احزاب فرستاده مبنی بر اینکه در قبال آنچه رخ می‌دهد ساکت نخواهد ماند و حق حفظ حاکمیت [خود را] خواهد داشت.»

به گفته جدعان، در پیامی که دولت عراق برای این گروه‌ها ارسال کرده است، از این گروهک‌ها خواسته شده مقرهای خود را تخلیه و فعالیت‌های خود را به خارج از مرزهای عراق منتقل کنند.

پس از هشدار و حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع گروهک‌های کُرد تجزیه‌طلب در منطقه کردستان عراق، شورای امنیت ملی عراق تدابیری را جهت امن‌سازی مرزها با ایران و ترکیه و جلوگیری از استقرار گروهک‌های کُرد در این مناطق اتخاذ کرد است.

شورای امنیت ملی عراق در جلسه‌ای که سوم آذرماه سال جاری به منظور بررسی این مسئله تشکیل داد، اعلام کرد که نیروهای مرزبانی خود را به مرز ایران و ترکیه اعزام می‌کند و این نیروها در کنار پیشمرگه مناطق مرزی را رصد خواهند کرد.

توقف فعالیت‌ گروهک‌های کُرد در مرز ترکیه

روز گذشته نیز منابع نظامی و محلی کرد در شمال عراق به شبکه روداو گفتند که به دلیل کاهش محسوس فعالیت گروهک پ.ک.ک  در مناطق مرزی با ترکیه، ارتش ترکیه نیز اقدام به تخلیه و خروج از ۱۲ پایگاه نظامی خود به خصوص در استان دهوک کرده است.

به گفته این منابع ارتش ترکیه از ماهها پیش به این سو میزان فعالیت خود را در این مناطق به شکل قابل توجهی کاهش داده‌ است.

«کاروان خوشناو» سخنگوی نیروهای مرزبانی عراق نیز هفته گذشته گفته بود که مناطق مرزی با ترکیه به نسبت گذشته آرام شده است و چه بسا که این مسأله به دلیل سردی هوا باشد.

به گفته این مقام عراقی، نیروهای مرزبانی از پهپادها برای پایش منطقه و پیگیری آخرین تحولات کمک می‌گیرند و همچنین قرار است تجهیزات بیشتری نیز به مرزها ارسال شود.

پایان پیام / 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول