اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

‌بحرینی: برنامه دفاعی موشکی ایران هیچ ارتباطی با متن و روح قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد

سفیر و نماینده ایران در ژنو با بیان اینکه برنامه دفاعی موشکی ایران هیچ ارتباطی با متن و روح قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد، گفت: موشک‌های ما برای حمل سلاح‌ هسته‌ای طراحی نشده‌ است.ما سلاح هسته‌ای نداریم که نیاز به موشکی داشته باشد که آنها را حمل کند.

‌بحرینی: برنامه دفاعی موشکی ایران هیچ ارتباطی با متن و روح قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی بحرینی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در ژنو طی سخنانی در کنفرانس خلع سلاح، ضمن تشریح فضای حاکم بر امنیت در سطوح منطقه‌ای و جهانی، اعلام کرد که با اتکای هر چه بیشتر کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای و خطر فزاینده امکان استفاده از این سلاح‌های کشتار جمعی، اولویت اصلی جامعه جهانی باید خلع سلاح هسته‌ای باشد و تصریح کرد که تا زمانی که این سلاح‌ها وجود دارد همواره خطر استفاده از آنها علیه بشریت وجود دارد و لازم است کنفرانس خلع سلاح تمرکز خود را بر مذاکره برای تحقق این هدف جهانی قرار دهد. 

بحرینی در این نشست که به ریاست سفیر مصر در ژنو برگزار می‌شد و دبیرکل کنفرانس خلع سلاح نیز در آن حضور داشت، گفت: چند دهه بن بست در کنفرانس خلع سلاح برای مذاکره در خصوص سندی الزام آور جهت خلع سلاح هسته‌ای ناشی از فقدان اراده سیاسی کشورهای دارنده این سلاح‌ها و تلاش آنها برای حفظ زرادخانه‌های هسته‌ای خود است که لازم است جامعه جهانی بر این بن بست فائق آید. 

سفیر ایران در ژنو ضمن اشاره به ایده ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای که توسط ایران در سال ۱۹۷۴ به سازمان ملل ارائه شد تأکید کرد که تنها مانع شکل گیری چنین منطقه‌ای رژیم صهیونیستی است که با برنامه‌های نظامی هسته‌ای خارج از نظارت بین المللی تحت حمایت آمریکا و متحدان غربی خود، تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه و جهان ایجاد کرده است. 

بحرینی در پاسخ با اتهامات مطروحه در خصوص مشارکت ایران در جنگ اوکراین اظهار داشت: بسیار مایه تاسف است که برخی برای پیگیری اغراض سیاسی خود اتهامات بی اساس به ایران می‌زنند.

وی عنوان کرد که از ابتدای درگیری در اوکراین موضع جمهوری اسلامی ایران در این خصوص روشن و ثابت بوده و بارها در سطوح مختلف آن را اعلام کرده است. ایران همواره تاکید کرده است که تمامی اعضای ملل متحد باید به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی همچون حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، حاکمیت، استقلال و یکپارچگی سرزمینی احترام بگذارند.

سفیر ایران در این نشست خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه تلاشی برای یافتن راه حل مسالمت آمیز برای این بحران حمایت می‌کند و اتهامات و ادعاهای بی پایه مطروحه در خصوص انتقال پهپاد برای استفاده در جنگ در اوکراین را رد می‌کند. 

بحرینی همچنین در این نشست ضمن رد ادعاهای مطروحه توسط کشورهای غربی در مورد برنامه موشکی ایران و قطعنامه ۲۲۳۱ اظهار داشت: برنامه دفاعی موشکی ایران هیچ ارتباطی با متن و روح قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد، چرا که موشک‌های ما برای حمل سلاح‌های هسته‌ای طراحی نشده‌، از این رو که اساسا ما سلاح هسته‌ای نداریم که نیاز به موشکی وجود داشته باشد که آنها را حمل کند.

بحرینی این ادعاهای بی اساس را ناشی از رویکرد فریبکارانه کشورهای غربی برای قلب واقعیت و فرار از تعهداتشان خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قربانی سلاح‌های کشتار جمعی که همچنان از زخم‌های سلاح‌های شیمیایی رژیم صدام که کشورهای غربی به ویژه آلمان در اختیارش قرار دادند رنج می‌برد، تأکید می‌کند که تنها تضمین علیه استفاده یا تهدید به استفاده از چنین تسلیحاتی نابودی کامل و غیر قابل بازگشت آنها توسط کشورهای دارنده این تسلیحات است.

وی ضمن تأکید بر عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد هدف دنیای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی و اشاره به ایده ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه، که ابتدا از سوی ایران مطرح شده است، آمریکا و متحدان غربی‌اش را به خاطر حمایت و تجهیز رژیم صهیونیستی به سلاح‌های هسته‌ای و ناکام گذاشتن هر ابتکاری جهت تحقق ایده مذکور، مقصر دانست و برنامه تسلیحلاتی رژیم صهیونیستی و تاسیسات هسته‌ای خارج از پادمان این رژیم را مانع اصلی تحقق چنین منطقه‌ای در خاورمیانه ذکر کرد. 

لازم به ذکر است که کنفرانس خلع سلاح متشکل از ۶۵ عضو سازمان ملل است که وظیفه مذاکره و تدوین اسناد و معاهدات بین‌المللی در زمینه خلع سلاح و کنترل تسلیحات بویژه سلاح‌های کشتار جمعی را بر عهده دارد. طی دو دهه گذشته به دلیل مخالفت کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای با پذیرش هرگونه تعهدی برای خلع سلاح هسته‌ای عملاٌ این نهاد مهم  با بن بست مواجه شده است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول