اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: حمله به سفارت آذربایجان سازماندهی شده و تروریستی نبوده و با انگیزه شخصی بوده است

وزیر امور خارجه گفت: یافته‌های همکاران ما در بخش قضایی و امنیتی تا این لحظه نشان می‌دهد حمله امروز به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران سازماندهی شده و تروریستی نبوده و اقدامی با انگیزه شخصی بوده است.

امیرعبداللهیان: حمله به سفارت آذربایجان سازماندهی شده و تروریستی نبوده و با انگیزه شخصی بوده است

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امشب (جمعه) هفتم بهمن ماه با حضور در بیمارستان شهدای تجریش از دو مجروح حمله مسلحانه امروز به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران عیادت کرد و از نزدیک در جریان وضعیت آنها قرار گرفت، در جمع خبرنگاران و با حضور سفیر آذربایجان در تهران و «علمداری» رئیس بیمارستان شهدای تجریش درباره این حمله و اقدامات انجام شده در این زمینه و قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته برای مجروحان این حادثه گفت: از ابتدای این حادثه و اطلاع از وضعیت، آقای دکتر رئیسی دستورات اکیدی را صادر کردند برای رسیدگی به وضعیت، پیگیری قضایی و حقوقی و برای برخورد جدی با یکایک افرادی که احیانا در این مسیر یا قصوری داشته‌اند و یا نیازمند این است که پیگیری‌های امنیتی، قضایی و انتظامی برای برخورد با مهاجم انجام شود.

وی افزود: از گزارش‌هایی که از وزیر کشور، وزیر اطلاعات و سازمان اطلاعات خارجی وزارت و دوستان در اطلاعات سپاه و فرماندهی کل فراجا دریافت کردم خوشبختانه مهاجم در همان دقایق اولیه توسط عوامل نیروی انتظامی فراجا دستگیر شد و از ظهر امروز بازجویی‌ها انجام شده و ادامه یافته است.

* توافق با همتای آذربایجانی

امیرعبداللهیان اضافه کرد: امروز با آقای «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفت‌وگوی مفصل تلفنی داشتم و در این گفت‌وگو توافق ما بر این شد که سفیر امشب به تهران بازگردد و از نزدیک تیم همکاران من در وزارت خارجه، مدیرکل اوراسیا و مدیرکل تشریفات و همه همکاران کمک و تلاش کنند که دو طرف بتوانیم از این مرحله به خوبی عبور کنیم، بدون اینکه بهانه‌ای به دست دشمنان مناسبات خوب دو کشور داده شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: همچنین سرویس‌های امنیتی ما امروز عصر با هم گفت‌وگو داشتند و آخرین وضعیت و یافته‌ها از فرد مهاجم و انگیزه وی را به مقامات جمهوری آذربایجان منعکس کردند.

* ضارب صرفا انگیزه شخصی داشته

امیرعبداللهیان ادامه داد: یافته‌های همکاران ما در بخش قضایی و امنیتی تا این لحظه نشان می‌دهد ضارب صرفا انگیزه شخصی داشته است. انگیزه شخصی آن به وضعیتی برمی‌گردد که برای همسرش پیش آمده است. راجع به اینکه آیا همسرش در آذربایجان به سر می‌برد و ماه‌هاست این فرد نتوانسته با همسرش تماس بگیرد یا وضعیت دیگری دارد، بخش‌های ذیربط ما در حال پیگیری موضوع هستند.

وی عنوان کرد: نحوه عملیات از نظر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی ما تایید کننده این است که این یک عملیات سازماندهی شده و تروریستی نبوده و اقدامی با انگیزه شخصی بوده است.

* مشابه این وضعیت در سال‌های گذشته برای دیپلمات‌های ما در لندن، عراق و پکن پیش آمده 

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه همچنین اضافه کرد: آنچه مهم است این است که مشابه این وضعیت در سال‌های گذشته برای دیپلمات‌های ما در لندن، عراق و پکن پیش آمده است. هنوز خیلی دور نیست وضعیت مشابهی که برای دیپلمات عالیرتبه روسی در یک کشور همسایه ما رخ داد. از طریق دستگاه‌های ذیربط امنیتی و دستگاه قضایی براساس دستور رئیس جمهور و براساس مسؤولیتی که جمهوری اسلامی ایران نسبت به تامین امنیت اشخاص و اماکن دیپلماتیک در کشور دارد، اقدامات لازم و تدابیر مقتضی اندیشیده شده است.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: به برادرم آقای جیحون بایراموف تأکید کردم که باید در تماس با یکدیگر و مشور‌ت‌هایی که داریم مانع از این شویم که این اقدام تلخ و شوک آور که برای دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان و کارکنان سفارتشان در تهران و خانواده‌های آنها شرایط روحی سختی را ایجاد کرده است، بر وضعیت دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان در تهران و بر وضعیت مناسبات تاثیر سویی را بر جای بگذارد.

وی همچنین گفت: علاوه بر سطوح سیاسی و دیپلماتیک و همچنین امنیتی، در حوزه دیپلماسی پارلمانی نیز آقای نیکزاد نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که ریاست گروه دوستی پارلمانی دو کشور را برعهده دارد و همچنین آقای جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم از طریق تماس با مقامات ذیربط پارلمانی و دیپلماتیک سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و هم از طریق تماس‌های تلفنی که برقرار کردند تلاش کردند مراتب تسلیت جمهوری اسلامی ایران را به نحو مقتضی منعکس کنند.  

* تسلیت به مقامات عالی جمهوری آذربایجان و ملت آذربایجان و خانواده دیپلمات آذربایجانی

وی همچنین بیان کرد: ما از این مکان و از بیمارستان شهدای تجریش و در شرایطی که امروز آقای سفیر جمهوری آذربایجان هم همانند دولت و ملت عزیز جمهوری آذربایجان ساعات سخت و دردآوری را پشت سر گذاشتند مراتب تسلیت عمیق خودمان را به مقامات عالی جمهوری آذربایجان و ملت عزیز آذربایجان و به ویژه به خانواده محترم این دیپلمات عزیزی که توسط ضارب مورد حمله قرار گرفت اعلام می‌کنیم و از خدای متعال برای این دیپلمات مسلمان که در راستای توسعه مناسبات دو کشور تلاش می‌کرد، دبیر اول سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، علو درجات را طلب می‌کنیم و امیدواریم خدای متعال بر قلب و روح و روان یکایک بازماندگان این دیپلمات عزیز آرامش را حاکم کند.

وزیر خارجه همچنین افزود: امیدوارم با تلاش‌های تیم پزشکی و اینکه یکی از دیپلمات‌ها در اتاق عمل و تحت عمل جراحی است، حال  عمومی آنها نیز براساس اظهارات دکتر علمداری خوب است، هر چه زودتر این مرحله را پشت سر بگذارند.

*  مناسبات دو کشور در وضعیت طبیعی خودش قرار دارد

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره شایعه تخلیه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران نیز عنوان کرد: سفارت و اقامتگاه دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان در یک مجموعه به هم پیوسته قرار دارد. اتفاقی که امروز رخ داده است خانواده‌ها را هم تحت تاثیر قرار داده است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه مناسبات دو کشور در وضعیت طبیعی خودش قرار دارد، اظهار داشت: اما برای انتقال پیکر دیپلماتی که فوت شدند و همچنین بازگرداندن آرامش روانی به محیط کارکنان سفارت ما در تهران از طریق همکارانمان با آقای سفیر و خود من با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در تماس هستیم و امیدواریم بهترین و مناسب‌ترین تصمیم اتخاذ شود. 

* شرح حال دو مصدوم از زبان رئیس بیمارستان شهدای تجریش

به گزارش فارس، «شهرام علمداری» رئیس بیمارستان شهدای تجریش هم درباره وضعیت دو مجروح این حادثه در جمع خبرنگاران عنوان کرد: از همه اساتید برجسته جراحی، ارتوپدی، بیهوشی، جراحی فک و صورت در بیمارستان حاضر شدند و حتی متخصصانی که در بیمارستان ما حضور نداشتند، به جای انتقال مصدومان به بیمارستان‌های دیگر، از بیمارستان‌های دیگر تهران به این بیمارستان منتقل کردیم که بهترین سرویس و بهترین سرویس فوق تخصصی را به بیمارانمان که عزیز ما نیز هستند ارائه کنیم.

وی افزود: مصدوم اول که در حال حاضر در بخش است، جراحی ارتوپدی انجام شده و حالش کاملا خوب است و دومین مصدوم نیز گلوله از کتف وی خارج شده و جراحی آن به خوبی انجام شده و در حال حاضر جراحی فک و صورت او در حال انجام است. چون ضایعه فک آن زیاد بود و یک مقداری سوختگی داشت، جراحی قدری طول کشید. ولی به خوبی به پیش می‌رود و امیدوارم ان‌شاءالله بعد از عمل شرایط بسیار خوبی را داشته باشد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان در پی حمله مسلحانه یک فرد مهاجم به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که منجر به کشته شدن یکی از دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان در تهران و مجروح شدن دو نفر دیگر شد، با جیحون بایراموف در این رابطه تلفنی گفت‌وگو کرد و ضمن محکوم کردن حمله مسلحانه امروز به سفارت جمهوری آذربایجان، پیشنهاد کرد برای روشن شدن ابعاد مختلف حادثه، نهادهای امنیتی دو کشور در همکاری نزدیک با یکدیگر، موضوع را پیگیری و بررسی کنند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این ضمن محکوم کردن اقدام مسلحانه در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، از دستگیری ضارب خبر داد و گفت که نتیجه بررسی‌های اولیه، حاکی از انگیزه‌های شخصی در ورای این اقدام است و از رسانه‌ها خواست از گمانه زنی بپرهیزند.

پایان پیام/ ت 354

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول