اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

باباخانی: 6000 هیأتی توانمند می‌شوند/ می‌خواهیم هیأت‌ها وارد خدمات اجتماعی شوند

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی از برگزاری دوره معرفت و مهارت‌افزایی برای 1500 مجموعه شامل 6 هزار نفر در مدت 2 سال خبرداد و گفت: این دوره از اواخر بهمن‌ماه در پهنه جنوب کشور آغاز می‌شود.

باباخانی: 6000 هیأتی توانمند می‌شوند/ می‌خواهیم هیأت‌ها وارد خدمات اجتماعی شوند

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، نشست خبری اولین دوره معرفت و مهارت‌افزایی هیأت‌ها و تشکل‌های دینی با عنوان «ماه» صبح امروز شنبه هشتم بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی، حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حجت‌الاسلام مهدی متقی‌فر مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

مخاطب دوره توانمندسازی هیأت‌ها چه کسانی هستند؟

حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در این مراسم اظهار داشت: مخاطب دوره معرفت و مهارت‌افزایی، هیأت و تشکل‌های دینی هستند که برنامه‌های رسانه‌ای، فرهنگی و اجتماعی فراتر از برگزاری مراسم رسمی دارند و در سطح استان و شهرستان خود مؤثر هستند یعنی یک مجموعه صرفاً مناسکی نیستند.

وی با اشاره به اینکه در مهرواره هوای نو به دنبال آن بودیم تا هیأت‌ها از صرفاً مراسمی بودن خارج شوند و در متن زندگی مردم وارد شوند، گفت: این مجموعه‌ها به واسطه اینکه وارد موضوعات تخصصی می‌شوند، نیازمند دریافت کمک و حمایت‌های فرمی و محتوایی هستند که در این دوره توانمندسازی به دنبال تحقق این امر هستیم.

دوره مجازی و حضوری در ۱۰ پهنه از کشور برگزار می‌شود

باباخانی با بیان اینکه این دوره تمرکززدایی می‌شود و تنها در تهران نخواهد بود و کشور به ۱۰ پهنه تقسیم‌بندی شده است، گفت: این دوره در این پهنه‌ها با محوریت یک استان برگزار می‌شود و اساتید انتخاب شده به افراد آموزش خواهند داد.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی گفت: این دوره به دو صورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود که در ابتدای آغاز دوره، اردوی دو یا چند روزه‌ای به صورت حضوری برگزار می‌شود که در هر پهنه یک استان محور فعالیت‌ها است. این دوره از اواخر بهمن‌ماه در پهنه جنوب کشور شامل استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر و فارس با محوریت شهر شیراز برگزار می‌شود و ان شاء الله در مدت ۶ ماه، بخش اول این دوره به پایان خواهد رسید.

دوره برای ۱۵۰۰ هیأت و تشکل دینی برگزار می‌شود

وی افزود: بعد از برگزاری دوره اردویی حضوری، بسته‌های محتوایی آموزشی برای افراد ارسال می‌شود تا آموزش‌ها به صورت مجازی دنبال شود و سپس آزمون از افراد اخذ می‌شود تا برگزیدگان مشخص شوند. هماهنگی صورت گرفته است تا در پایان دوره از سوی دانشگاه سوره و مرکز آموزش کاربردی سازمان تبلیغات اسلامی به افراد شرکت‌کننده مدرک ارائه شود.

باباخانی گفت: این دوره در چهار رده برای هیأت‌ها و تشکل‌های دینی شامل دوره ویژه مدیران، مسئولان رسانه، مسئولان بخش تربیتی و مسئول بخش بانوان تدارک دیده شده است. پیش‌بینی می‌شود در این دوره ۱۵۰۰ هیأت و تشکل‌ دینی شامل ۶ هزار نفر شرکت کنند.

بنا داریم سنت‌ها را به روز کنیم

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با اشاره به محتوای پیش‌بینی شده برای این دوره گفت: محتوای این دوره در دو بخش نظری و تخصصی پیش‌بینی شده است که در بخش نظری مباحث مرتبط با انقلاب اسلامی و در بخش تخصصی نیز مباحثی مرتبط با حوزه فعالیت هرفرد تدارک دیده شده است.

وی گفت: ما در بخش هیأت‌ها و تشکل‌های دینی سنت غنی داریم که در مواجهه با دنیای مدرن نیازمند بازتعریف است. البته نو شدن به معنای تغییر سنت نیست بلکه به روز شدن مدنظر است که باید به راهکاری در این زمینه برسیم تا هم پای در سنت داشته باشیم و هم از روش‌های نوین استفاده کنیم.

۱۴۰۰ هیأت و تشکل دینی تاکنون ثبت‌نام کردند

باباخانی گفت: افراد برای ثبت‌نام در این دوره باید به سایت roshdheyat.ir مراجعه کرده و یا عدد ۸ را به شماره ۱۰۰۰۴۶۱۵ ارسال کنند. تاکنون ۱۴۰۰ هیأت و تشکل دینی در این دوره ثبت نام کردند که پیش‌بینی می‌کنیم به ۵ یا ۶ هزار مجموعه برسد که سپس ثبت‌نام کننده‌ها ارزیابی می‌شوند تا در نهایت وارد دوره شوند.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با اشاره به اینکه محتوا و اساتید این دوره انگیزه‌ای برای شرکت مجموعه‌ها شده است، گفت: از سوی دیگر حمایت‌های مادی و معنوی سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ورزش و جوانان و همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از این پس برای این مجموعه‌ها خواهد بود و برای این دوره نیز مدرک رسمی به شرکت‌کنندگان اهدا می‌شود.

هر نفر باید ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کند

وی گفت: برای ارزیابی مجموعه‌های فرهنگی ابتدا شورای ارزیابی در استان‌ها تشکیل شده است که در ابتدا اثرگذاری آن‌ها و همچنین فراتر از مراسم بودن مدنظر است. نهادهایی که در عرصه تربیت نوجوانان فعال هستند، اولویت دارند. برای ثبت‌نام علاوه بر روش‌های مطرح شده مراجعه حضوری به ۴۰۰ دفتر شهرستانی نیز امکان‌پذیر است.

باباخانی ادامه داد: این دوره برای هر نفر یک میلیون تومان هزینه دارد که هزینه دریافتی از هر نفر ۱۰۰ هزار تومان است اما اگر فعال فرهنگی یا رسانه‌ای بخواهد در این دوره شرکت کند باید ۷۰۰ هزار تومان بپردازد زیرا اولویت شرکت در این دوره با تشکل‌هاست که اثرگذاری بیشتری در کارهای اجتماعی دارند.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: سازمان ما در طول سال حمایت‌های مادری و معنوی از مجموعه‌ها دارد که اولویت ما مجموعه‌های شرکت‌کننده در این دوره‌ها خواهد بود. از سوی دیگر بنیاد دعبل خزاعی نیز که برنامه‌های حقوقی، آموزشی و پزشکی دارد، به این مجموعه به عنوان عضو طلایی نیز خدمات می‌دهد.

ابزارهای لازم در جنگ تمدنی را در اختیار هیأت‌ها و تشکل‌های دینی می‌گذاریم

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این نشست با بیان اینکه این دوره برای ۱۵۰۰ هیأت و تشکل‌های دینی در ۴ لایه مدیران، مسئولان رسانه، مسئولان تربیتی و مسئولات خواهران تدارک دیده شده است، گفت: هدف این دوره راهبری هیأت‌ها و تشکل‌های دینی برای بهره‌مندی از ابزارهای لازم در جنگ تمدنی است و ما مبانی امامین انقلاب را در اختیار آنان خواهیم گذاشت.

وی افزود: افزایش سطح مهارتی، ایجاد زمینه تقویت مهارت‌های مجموعه‌ها، کمک به ارتقای روش آن‌ها، تقویت کمی و کیفی مجموعه‌هایی که وظیفه خود را فراتر از برگزاری مراسم می‌دانند، پرداختن به سنت‌های ایرانی اسلامی، آشنایی با رویکردهای لیبرالیسم، آشنایی با مباحث فلسفی، آشنایی با روش‌های غرب برای ضربه زدن به سنت‌ها مانند تضعیف خانواده و حذف سبک زندگی ایرانی اسلامی و ... از اهداف این دوره است.

این دوره ۲ سال طول خواهد کشید

علامتی با بیان اینکه این دوره ۲ ساله خواهد بود که در گام‌های مختلف دسته‌بندی می‌شود تصریح کرد: استفاده از تشکل‌هایی که جوانان و نوجوانان را پرچمدار خود قرار دادند، مدنظر ماست که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش نوجوانان تمرکز خواهد داشت. رویکرد ما تصدی‌گری نیست بلکه به دنبال تولی‌گری هستیم و از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه مجموعه‌هایی که کنشگران اصلی آنان نوجوانان هستند باید به مبانی ناب اسلامی آشنا شوند تا بتوانند در مشیر و رهیافت کار ارزشمند خود با تجهیزات لازم به مقابله با دشمن بپردازند، گفت: در این دوره حتماً تشکل‌های شرکت خواهند کرد که ظرفیت نسبی مبارزه در این جنگ تمدنی را داشته باشند. قطعاً از کمیت‌های دهان پُرکن پرهیز خواهیم کرد و به روش‌های علمی خواهیم پرداخت.

تمام ظرفیت‌های کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان به میدان می‌آید

وی گفت: این برنامه در مجموع ۴۰ اردوی دو روزه یا چند روزه خواهد داشت که بخش نخست آن در ۶ ماه به پایان می‌رسد و در نهایت بعد آموزشی و تئوری آغاز می‌شود، گفت: بنا داریم در این دوره برای تربیت نسل آینده کشور گام‌هایی را برداریم که اگر صحیح تربیت شوند، آینده انقلاب اسلامی بیمه خواهد شد.

علامتی با اشاره به اینکه تمام ظرفیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعم از تولید فیلم و انیمیشن، تولید و انتشار کتاب، هزار مجموعه فرهنگی و هنری، ظرفیت قصه‌گویی برای تبیین به میدان خواهد آمد تصریح کرد: رویکرد اصلی ما در این طرح کار برای نوجوانان است و مربیان کانون در رشته‌های ادبی، هنری و فرهنگی به میدان خواهند آمد.

توانمندسازی ۴ هزار سازمان مردم نهاد هم در دستور کار است

حجت‌الاسلام مهدی متقی‌فر مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز در بخش دیگر این نشست با اشاره به اینکه در معاونت جوانان، نسبت به هویت جوانان و مشارکت‌های اجتماعی جوانان و حوزه‌های مختلف مانند ازدواج و تحکیم خانواده مأموریت‌هایی داریم، گفت: نقش حلقه‌های میانی در برطرف کردن مسئله‌ها و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگ‌سازی نقش مهم و بسزایی است. ما ۴ هزار سازمان مردم نهاد داریم که در سراسر کشور فعال است که این دوره بی‌بدیل در گذشته برای توانمندسازی آنان هم خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این دوره به توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد در حوزه تمدن‌سازی انجام خواهد شد، گفت: تمام مسئله‌ها برای حل شدن نیازمند دخالت گروه‌های مردمی است که اگر غیر از این فکر و برنامه‌ریزی شود، قطعاً به نتیجه نخواهد رسید.

تشکل‌های دینی مجوز سمن دریافت می‌کنند

متقی‌فر گفت: یکی از همکاری‌های وزارت ورزش در برگزاری این دوره به مظنور کاهش هزینه‌هاست. برگزاری این دوره برای هر فرد هزینه بسیار بالایی دارد که با کشارکت وزارت ورزش و سازمان هیأت و تشکل‌های دینی این هزینه تأمین می‌شود تا هر فرد هزینه کمتری پرداخت کند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در پایان این نشست خاطرنشان کرد: توافق شده است که تشکل‌های دینی حاضر در این نشست که فعالیت‌های مرتبط با ماموریت‌های معاونت جوانان دارند، مجوز سمن دریافت کنند تا از حمایت‌های این عرصه نیز استفاده کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول