اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

جزئیات جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم‌/ سرمایه‌گذاری 2.7 میلیارد دلاری روسیه در 2 طرح نفتی ایران‌

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی گفت:‌ از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون میزان طرح‌های مصوب و معتبر سرمایه‌گذاری خارجی 4.8 میلیارد دلار و طرح‌های موقت 743 میلیون دلار بوده و در مجموع عدد سرمایه‌گذاری خارجی ‌5.95 میلیارد دلار ‌‌است.

جزئیات جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم‌/ سرمایه‌گذاری 2.7 میلیارد دلاری روسیه در 2 طرح نفتی ایران‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی فکری امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: قبلا اعداد و ارقام سرمایه‌گذاری خارجی متفاوت اعلام می‌شد اما عمده آن در حد تفاهم‌نامه و مصوب بود و در عمل رقم‌های ناچیزی در کشور سرمایه‌گذاری می‌شد که ما در این دولت طرح‌ها را پالایش کردیم و به طرح‌های مصوب و معتبر و همچنین طرح‌های موقت تقسیم‌بندی کردیم.

وی افزود: بر این اساس از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون گرچه 8.9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مصوب خارجی داشتیم، اما میزان طرح‌های مصوب و معتبر 4.8 میلیارد دلار و طرح‌های موقت 743 میلیون دلار بوده است که در مجموع عدد سرمایه‌گذاری خارجی ‌5.95 میلیارد دلار ‌‌است.

* سرمایه‌گذاری 2.7 میلیارد دلاری روسیه در 2 طرح نفتی ایران‌

وی همچنین گفت: با کشورهای مختلف از جمله مجارستان، عراق، چین کمیسیون‌های مشترک اقتصادی برگزار می‌کنیم. سه کمیسیون مشترک دیگر نیز با کشورهای آلمان، ایتالیا و بوسنی در حال رایزنی هستیم که البته هنوز به نتیجه نرسیده است، اما وزارت اقتصاد از طریق سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در 50 کمیسیون مشترک با کشورهای دیگر مشارکت دارد.

به گفته فکری، در دولت سیزدهم بزرگترین کشور سرمایه‌گذار‌ خارجی معتبر در ایران روسیه بوده است که به ارزش 2.7 میلیارد دلار در دو طرح نفتی، سرمایه‌گذاری آورده‌اند. البته همه این رقم هنوز وارد کشور نشده ولی طرح‌ها شروع شده و به تدریج در قالب تجهیزات و دانش فنی وارد می‌شود. 

وی در مورد اینکه سرمایه‌گذاران خارجی با توجه به تحریم‌ها چگونه سرمایه‌ها را وارد کشور می‌کنند، گفت: بخشی از سرمایه‌گذاری خارجی از طریق خط تولید، تجهیزات و ماشین‌آلات و بخشی نیز از طریق نقدی و یا با کمک صرافی‌ها وارد کشور می‌شود و مقدار اندکی از طریق بانک‌ها منتقل می‌شود.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی افزود: در گذشته سیاست دولت به سمت کشورهای اروپایی بود و بیشتر سفرهای رؤسای سازمان سرمایه‌گذاری به کشورهای اروپایی بود اما در این دولت رویکرد تغییر کرده و سفرهای ما برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به کشورهای همسایه همانند عراق، ترکیه، افغانستان، هند، چین و روسیه صورت می‌گیرد و ما تلاش داریم با کشورهای همسایه و همسود روابط تجاری گسترش دهیم. 

به گفته فکری، در یک‌سال و نیم گذشته روسیه مقام اول، امارات دوم، ترکیه سوم، چین چهارم و افغانستان رتبه پنجم در سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را برای خود کسب کرده‌اند.

* میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به سال آخر دولت قبل 2.5 برابر شد‌

وی این را هم گفت: میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در یک سال دولت سیزدهم نسبت به سال آخر دولت قبل 2.5 برابر شده است و حجم سرمایه‌گذاری خارجی که در ایران آغاز شده به 5.95 میلیارد دلار می‌رسد.

فکری ادامه داد: در دولت کنونی 338 طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش 10.2 میلیارد دلار مصوب شده که 463 میلیارد دلار در قالب افزایش سرمایه و 36 طرح مصوب و همچنین 294 طرح مصوب و معتبر بوده که حجم سرمایه طرح‌های مصوب و معتبر به 5.95 میلیارد دلار می‌رسد. از این بین 44 طرح نیز به دلیل عدم پیگیری طرف‌های خارجی ابطال شده است.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی خارجی همچنین گفت: برخی از طرح‌های کوچک سرمایه‌گذاری خارجی در حد 200 میلیون دلار توسط اتباع افغانستان در صنعت و معدن کشور انجام می‌شود، یا یک سرمایه‌گذار پاکستانی در سیستان و بلوچستان به کارخانه تولید کیسه برنج راه‌اندازی کرده که محصولات خود را به کشور پاکستان صادر می‌کند و همچنین طرح‌های دیگر مانند بسته‌بندی، سورتینگ میوه، تولید شیشه و طرح‌های دیگر نیز با سرمایه‌های در حد 200 هزار دلار هم با کمک سرمایه‌گذاران داخلی انجام می‌شود.

به گفته فکری، چینی‌ها در این مدت 250 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در ایران انجام داده‌اند که البته از این رقم راضی نیستیم و عمده سرمایه‌گذاری چینی‌ها در بخش حمل و نقل،‌ لجستیک و در مرزها انجام می‌شود. همچنین یک طرح دیگر به وسیله سرمایه‌گذاران چینی در اسلام‌آباد غرب به ارزش 10 میلیون یورو در صنعت فرومنگنز سیلیس است که شرکت‌های چینی این مواد را به صورت خام وارد می‌کردند اما با ایجاد کارخانه‌ای در ایران آن را فرآوری کرده و برای صنایع خود به چین صادر می‌کنند.

* اصلاح اساسنامه سازمان سرمایه‌گذاری خارجی

فکری همچنین در مورد اصلاح اساسنامه سازمان سرمایه‌گذاری خارجی گفت: از مهمترین اهداف اصلاح اساسنامه، کاستن از بروکراسی اداری و راحت کردن سرمایه‌گذاران خارجی است و سیاست‌های تشویقی درقانون سرمایه‌گذاری خارجی شامل تضمین ایران از سرمایه‌های ورودی خارجی به ایران دنبال می‌شود که هر وقت سرمایه‌گذار خارجی خواست می‌تواند سرمایه خود را خارج کند.

وی همچنین اظهار داشت: از دیگر مشوق‌ها برای سرمایه‌گذاری خارجی این است که سود عملیاتی سرمایه‌گذاران خارجی از محل تولید را تضمین می‌کنیم و همچنین محصولات سرمایه‌گذاران خارجی از ممنوعیت‌هایی که برای صادرات کالاهای داخلی اعمال می‌شود، معاف است.

فکری یکی دیگر از مشوق‌‌ها برای سرمایه‌گذاران را اقامت سه یا پنج ساله عنوان کرد و گفت: هر سرمایه‌گذار خارجی به ازای هر 300 هزار دلار می‌تواند یک خودروی خارجی به صورت گذر موقت به کشور وارد کند و حداکثر تا سه خودرو می‌تواند وارد کشور کند. 

فکری در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و مناطق مرزی به صورت مشترک با ایران گفت:‌ مذاکراتی با کشورهای همسایه همانند عراق، ارمنستان و افغانستان و پاکستان داشته‌ایم، ولی هنوز در عمل به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم،‌ اما شهرک‌های سرمایه‌گذاری با کمک‌های کشورهای همسایه به امنیت مرزها کمک می‌کند.

* رایزنی با عراق برای احداث‌ راه‌آهن شلمچه-بصره

وی همچنین در مورد اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره گفت: در بخش ایرانی این خط تکمیل است و حدود 29 کیلومتر در خاک عراق مانده است که ما می‌توانیم پیگیری کنیم. در سفر دو هفته قبل در عراق در این زمینه صحبت شد و اتصال این راه‌آهن می‌تواند نقش مهمی در روابط اقتصادی این دو کشور داشته باشد.

وی همچنین در مورد اتصال راه‌آهن رشت - آستارا در قالب کریدور شمال - جنوب گفت: این پروژه با همکاری روسیه در دستورکار قرار دارد و کمیته همکاری مشترکی در این زمینه  شکل گرفته و شرایط سرمایه‌گذاری طرفین مدنظر قرار می‌گیرد.

* در دولت سیزدهم 25 طرح سرمایه‌گذاری به ارزش 185 میلیون دلار ‌با چینی‌ها داشته‌ایم 

فکری همچنین در مورد سرمایه‌گذاری چین گفت: تاکنون 25 طرح به ارزش 185 میلیون دلار در دولت سیزدهم با چینی‌ها داشته‌ایم و تا امروز در 21 طرح صنعتی، 2 طرح معدنی، یک طرح خدمات و یک طرح کشاورزی از طریق سرمایه‌گذاری چین انجام می‌شود.

وی همچنین در زمینه رتبه ریسک اعتباری گفت: این رتبه که براساس کشورهای OESD است سازمان همکاری اقتصادی برای توسعه همان رتبه 7 جزو پرریسک‌ها است، اما مهم این است که دولت چه سیاست‌هایی برای تشویق سرمایه‌گذاران خارجی اعلام می‌کند و اصل سرمایه و سود آن را برای سرمایه‌گذاران خارجی تضمین می‌کند. از طرفی، عمده شرکای خارجی ما عضو کشورهای OESD نیستند.

پایان پیام/ ت 388

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول