اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

امام محله نقطه اتصال تمام ظرفیت‌‌ها و استعدادها در سلوک تشکیلاتی است

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در دومین نشست ملی آرمان عزیز گفت: در نظامات اجتماعی، امام نقطه اتصال تمام ظرفیت و استعدادها است و تا امام نباشد ولایت و سلوک تشکیلاتی صورت نمی‌گیرد.

امام محله نقطه اتصال تمام ظرفیت‌‌ها و استعدادها در سلوک تشکیلاتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز رسانه بنیاد هدایت، حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در دومین روز از نشست ملی «آرمان عزیز ۲» ضمن خیر مقدم به امامان و میدان داران سنگر مسجد و محله گفت: امامان آغاز کننده یک مسیر با عظمت و تمدن ساز و زمینه‌های وعده ظهور حضرت ولی عص(عج) را فراهم می‌کنند.

وی ادامه داد: تحقق اهداف و تمدن عظیم به واسطه میدان‌داری و حضور افرادی است که مجاهدانه می‌ایستند و راهی را باز می‌کنند و خطی را ایجاد می‌کنند تا این هویت با عظمت در تمام نقاط کشور و حتی اقصی نقاط امت اسلامی شکل بگیرد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ضمن اشاره به اهداف بنیاد هدایت و شبکه امامت عنوان کرد: جمله پرتکرار و آشنا که در حوزه شبکه امامت بسیار به گوش می‌خورد این است که اساس شریعت بر پیوندهای اجتماعی است، این پیوندهای اجتماعی در شریعت اسلام به قدری محکم، مهم و استوار است که حتی فردی ترین عبادات و فردی ترین دستورات دین وقتی با پیوندها و نظامات اجتماعی گره زده می‌شود معنای متفاوت پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: تشکیلاتی‌ترین عبادت را می‌توان در نماز جمعه و جماعت تجربه کرد، این عبادت دارای نظامات و سلوک تشکیلاتی است که گاهی اصول و چارچوب‌های نماز را این نظامات جمعی به هم می‌ریزد.

عزت‌زمانی با بیان اهمیت هویت جمعی و اجتماعی عبادات، مطرح کرد: خدای متعال احکام جماعت را بر احکام نماز مقدم می‌کند، باید دید چه سرّی در نماز جماعت و اجتماع وجود دارد که احکامش بر نماز مقدم می‌شود، این نسبت در نماز جمعه نیز دیده می‌شود که سلسله احکام پیرامونی در نماز و مسجد در رابطه با نماز جمعه احکام متفاوتی پیدا می‌کند و دو رکعت نماز جمعه جایگزین نماز ظهر می‌شود و در پیرامون آن نمازهای جماعت تعطیل می‌شوند.

وی یادآور شد: این اتفاقات را در رابطه با مسجد و قبله هم وجود دارد، علت تمرکز همه به یک سمت و سو و استحبابات قبله و احکام آن و دیگر موارد نشان از توجه و دقت خدای متعال به نظام جمعی و هویتی در جهان دارد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر لزوم نظام جمعی و تشکیلاتی، مبنای این نظام را پیوستگی برشمرد و بیان کرد: هویت پیوستگی در نظام اعتقادی شیعه برعهده ولایت است، همان طور که رهبر معظم انقلاب در بخش ولایت کتاب طرح کلی می‌فرمایند اساسا ولایت یعنی پیوستگی، گره خوردن و پیوند یعنی اتصال برقرار کردن.

وی در ادامه اضافه کرد: کارکرد ولایت این است که جامعه برود تمام سرمایه ها، ظرفیت ها، انسان ها و از همه مهم‌تر قلوب و نظامات را به هم گره بزند و کار ولی این است و ولایت یعنی قلب و قطب و تحقق آن بر عهده امام است.

عزت‌زمانی با اشاره به عبارت «مثل الامام مثل الکعبه» مطرح کرد: امام نقطه ثقل و مرکزی همان عبادات که نسبت به کعبه است و همین سنت تشکیلاتی را در نظامات اجتماعی و در این پیوندها با امام داریم، امام نقطه اتصال تمام ظرفیت‌ و استعدادها و پیوندهای اجتماعی باهم است و تا امام نباشد ولایت و سلوک تشکیلاتی صورت نمی‌گیرد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه حقیقت سلوک اجتماعی با پیوند صورت می‌گیرد عنوان کرد: تشکیلات در نظام دینی اساسا عبادت و عرفان و سلوک الی الله است و اگر قرار باشد اسلام یک نقش در محیط پیرامون خودش ایفا کند عظیم ترین و جدی‌ترین نقش ایجاد نظامات تشکیلاتی است.

وی به نقش امام در جامعه اشاره و تصریح کرد: همان‌گونه که از اسم امام برمی آید امام باید پیش‌رو باشد بنابراین در عبادت هم پیش‌رو است و مردم از او تبعیت می‌کنند.

عزت‌زمانی تأکید کرد: آنچه در طراحی فکری ما در بنیاد هدایت و نظام فکری ما در شبکه تعالی امامت شکل می‌گیرد این است که امام بتواند نقش قلب را در جایگاه امام داشته باشد که این یک نسبت مهم است؛ اگر با مبانی و نظامات حکمی، فقهی و حتی عرفانی آن را برقرار نکنیم نمی‌توان جامعه را حرکت داد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: هیچ وقت به امام عنوان مدیر تام به معنای خاص خطاب نمی‌شود و یا حتی عنوان رهبر کلمه دقیقی برای امام نیست، امام هویتی دارد و یک نظام پیوستگی دارد و در بین مردم برای حرکت اجتماعی و سلوک تشکیلاتی امام نقش کلیدی را ایفا می‌کند.

وی ضمن اشاره به ویژگی‌های موجودات در عالم هستی، حب ذات را اولین خصوصیت دانست و بیان کرد: انسان با استفاده از این ویژگی می‌تواند رشد و حرکت اجتماعی پیدا کند و انسان هرچه بیشتر به مردم خدمت کند ارزش خود را بالاتر برده است.

عزت‌زمانی تصریح کرد: تنها مسیر و طریقی که می‌تواند هویتی ایجاد کند پیوند اجتماعی است و تنها راه ایجاد پیوند اجتماعی این است که مردم را به این باور برسانیم که میزانی که به انسان‌ها خدمت می‌کنید به همان اندازه خود را توسعه می‌دهید.

وی با تأکید بر نقش ویژه مسجد در شکل گیری پیوند اجتماعی عنوان کرد: پیوند و گره نظامات اتصال به واسطه عمیق ترین و اصیل ترین نقطه اجتماعی و مسجد در درون هویت اجتماعی باید شکل بگیرد.

پایان پیام/78032

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول