اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

چگونگی سفر کوتاه و اقتصادی به عتبات/ یک شب رایگان در سامرا بمانید+جدول

بسیاری از افراد به دلیل بالا بودن هزینه سفر عتبات، امکان زیارت عراق را ندارند. اما در این گزارش به نحوه سفر اقتصادی و کوتاه مدت به عتبات و تشرف به همه شهرهای زیارتی عراق می‌پردازیم.

چگونگی سفر کوتاه و اقتصادی به عتبات/ یک شب رایگان در سامرا بمانید+جدول

خبرگزاری فارس ـ گروه حج و زیارت ـ مریم سادات آجودانی: در ماه‌های اخیر به دلیل نوسان نرخ ارز و بالا رفتن هزینه سفرهای زیارتی به عتبات، بسیاری از زائران از تشرف به عتبات محروم شده‌اند. در صورتی که می‌توان با ارائه بسته‌های کوتاه مدت و اقتصادی عتبات، این سفر را آسان کرده و آرزوی زیارت را برای مشتاقان محقق کرد.

حرم امام حسین (ع) در کربلا

برای تشرف انفرادی یا گروهی خارج از کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت، اطلاع از نحوه این سفر امری ضروری است که خبرگزاری فارس در گزارش‌هایی به بررسی این موضوع می‌پردازد.

در گزارش‌ قبلی به چگونگی تشرف انفرادی به عتبات و برخی هزینه‌های این سفر معنوی اشاره کردیم (اینجا و اینجا بخوانید) در ادامه به نحوه سفر اقتصادی و زیارت همه شهرهای عراق و به ویژه تشرف به حرم امامین عسکریین علیهم السلام در سامرا و حرم امامین جوادین علیهم السلام در کاظمین می‌پردازیم.

حرم امام علی (ع) در نجف

شهرهای زیارتی عراق را بشناسید

برای تشرف به عتبات داشتن دینار و دلار امری ضروری است. بر همین اساس، قبل از سفر حتما به اندازه کافی دینار یا دلار به همراه داشته باشید. یکی دیگر از موضوعات مهم در تشرف انفرادی به عتبات، آشنایی با شهرهای زیارتی است. در عراق شهرهای زیارتی مختلفی وجود دارد که اصلی‌ترین آنها که کاروان‌ها نیز اقدام به اعزام زائران می‌کنند، نجف، کربلا، کاظمین و سامراست.


حرم سیدمحمد (ع) در بلد

حرم امام علی علیه‌السلام، مسجد کوفه و سهله از مهم‌ترین اماکن زیارتی نجف اشرف است. در کربلا نیز حرم امام حسین و حضرت عباس علیهم‌السلام، در کاظمین حرم امامین جوادین علیهم‌السلام است. حرم امامین عسکریین علیهم‌السلام نیز در سامرا قرار دارد که در مسیر تشرف به این مکان مقدس، حرم سیدمحمد علیه‌السلام در بلد نیز یکی از اماکن زیارتی به شمار می‌رود و بسیاری از زائران حرم سیدمحمد علیه‌السلام را زیارت می‌کنند.

کربلا

بهترین راه زیارت برای سفر به عتبات

برای اینکه در سفری کوتاه همه اعتاب مقدسه عراق را زیارت کنید، بهترین راه، حضور در نجف اشرف به عنوان اولین شهر زیارتی عراق است. همچنین بهترین روش برای سفر هوایی عتبات، تهیه بلیت نجف است که برای سفر زمینی از مرزهای مهران، شلمچه و خسروی هم در این مرزها به نجف ماشین‌هایی وجود دارد که هزینه آنها متناسب با مسافت از مرزها متفاوت است؛ به طوری که متوسط کرایه تاکسی از مرز مهران دربست (۴ نفر) به نجف حدود ۱۰۰ هزار دینار (با احتساب دینار ۳۰ هزار تومانی میلیون تومان) و ون حدود ۱۸ هزار دینار (۵۴۰ هزار تومان) است.

پس از زیارت حرم امام علی علیه‌السلام، بهتر است زائران با اتوبوس یا تاکسی به کربلا رفته و به زیارت حضرت عباس و امام حسین علیهم‌السلام مشرف شوند. کرایه اتوبوس از نجف به کربلا که اقتصادی‌تر از تاکسی و ون است، حدود ۴ هزار دینار (۱۲۰ هزار تومان) است.

کرایه از فرودگاه نجف تا حرم امام علی(ع) ۴ هزار دینار
(۱۲۰ هزار تومان)
کرایه از نجف تا کربلا  ۴ هزار دینار
(۱۲۰ هزار تومان)
از کربلا تا سامرا  ۱۰ هزار دینار
(۳۰۰ هزار تومان)
از سامرا تا کاظمین ۱۰ هزار دینار
(۳۰۰ هزار تومان)
از کاظمین تا فرودگاه بغداد

۱۵ هزار دینار
(۴۵۰ هزار تومان)

کرایه اتوبوس و سفر اقتصادی برای تشرف به اعتاب مقدسه عراق

چگونه در سفر عراق به سامرا و کاظمین برویم؟

پس از رسیدن به کربلا و زیارت، در صورتی افراد فرصت زیادی برای حضور در عراق نداشته باشند، می‌توانند از طریق عتبه حسینیه و عباسیه بلیت سفر به سامرا و کاظمین را به مبلغ ۱۰ هزار دینار (۳۰۰ هزار تومان) را تهیه کرده و یک شب را در کربلا اقامت داشته و پس از آن به سامرا مشرف شوند.

ساعت حرکت اتوبوس‌های حرم‌های مطهر ۶ صبح است و ساعت ۲۳.۳۰ زائران با همان اتوبوس به کربلا بازمی‌گردند. برنامه حرکت عتبه به طوری است که زائران ابتدا به حرم سیدمحمد علیه‌السلام مشرف می‌شوند و پس از آن عازم سامرا و حرم امامین عسکریین علیهم‌السلام می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین مزایای همراهی با اتوبوس‌های عتبه، داشتن امنیت لازم و همچنین جلوگیری از معطلی زائران در مسیر و سیطره‌ها (ایست و بازرسی) است.

حرم امامین عسکریین (ع) در سامرا

وعده‌های غذایی رایگان در حرم امامین عسکریین (ع)

در سامرا نیز وعده‌های غذایی ناهار و شام به صورت رایگان در اختیار زائران قرار می‌گیرد و غذای حضرتی در نزدیکی باب القبله حرم امامین عسکریین علیهم‌السلام و در مضیف آنجا توزیع می‌شود. پس از آن هم زائران به زیارت حرم امامین جوادین علیهم‌السلام در کاظمین مشرف می‌شوند و در نهایت به کربلا بازمی‌گردند.

هزینه این سفر با اتوبوس‌های عتبه ۱۰ هزار دینار ( ۳۰۰ هزار تومان) می‌شود. البته در صورتی که زائری قصد داشته باشد در یکی از اعتاب مقدسه بماند، می‌تواند به راننده اتوبوس اطلاع داده و از سایر همسفران خود جدا شود.

حرم سامرا

اقامت رایگان در سامرا

یکی از بهترین تجربه‌ها در سفر عتبات، یک شب اقامت در حرم امامین عسکریین علیهم‌السلام و خانه امام زمان (عج) است. برای زیارت در سامرا و اسکان در این مکان مقدس می‌توان در شبستان‌های حرم اقامت داشت. چرا که به دلیل وضعیت سامرا و حضور داعش در این شهر در سال‌های گذشته، زیرساخت‌های تشرف زائران در سامرا تخریب شده است و امکان اسکان در هتل‌های این شهر وجود ندارد و البته هتلی هم در اطراف حرم نیست.

بر همین اساس هم متولیان حرم امامین عسکریین علیهم‌السلام فضایی برای استراحت زائران پیش‌بینی کرده‌اند و در صحن امام هادی علیه‌السلام و نرجس خاتون سلام الله علیها و حتی در شبستان‌ و فضای روباز حرم امکان استراحت زائران وجود دارد و حتی زائران می‌توانند از حرم پتو هم بگیرند.

 

اسکان زائران حرم سامرا در شب شهادت امام هادی (ع)

برای دریافت پتو نیز سمت باب المهدی (عج) (باب الدخول) حرم امامین عسکریین علیهم‌السلام، امانتداری پتو قرار دارد که زائران با همراه داشتن مدرک شناسایی می‌توانند به ازای هر پتو ۱۰ هزار دینار داده و پس از تحویل پتو، مجدد این مبلغ را پس بگیرند. استفاده از پتو در حرم سامرا همچون سایر اعتاب مقدسه عراق به صورت رایگان است.

چگونگی بازگشت به کشور از کاظمین

در سامرا هماهنگ کردن ماشین به منظور بازگشت به سایر شهرهای زیارتی عراق تا حدودی سخت‌تر است. چرا که بیش‌تر زائرانی که به حرم امامین عسکریین علیهم‌السلام مشرف می‌شوند، به صورت گروهی و کاروانی عازم سامرا می‌شوند. با این وجود، برای بازگشت از سامرا، پس از خروج از محوطه حرم امامین عسکرییم علیهم‌السلام ون‌هایی در فلکه اول نزدیکی سد دجله هستند که در طول روز فعالیت دارند و زائران را به کاظمین منتقل می‌کند که افراد می‌توانند با مبلغ ۱۰ هزار دینار عراقی (۳۰۰ هزار تومان) از سامرا به حرم امامین جوادین علیهم‌السلام مشرف شوند

حرم امامین جوادین (ع) در کاظمین

پس از زیارت در کاظمین نیز خودروهایی در اطراف حرم امامین جوادین علیهم‌السلام برای عزیمت به کربلا و نجف قرار دارد که قیمت اتوبوس‌ها نفری ۱۰ هزار دینار (۳۰۰ هزار تومان) و تاکسی‌های دربست متوسط ۳۰ هزار دینار (۹۰۰ هزار تومان) است. با این وجود در صورتی که زائری حرم‌های نجف و کربلا را زیارت کرده باشد و پس از زیارت سامرا و کاظمین قصد بازگشت هوایی به کشور را داشته باشد، بهتر است با خرید بلیت لحظه آخری به فرودگاه بغداد رفته و از آنجا به ایران بازگردد.

کرایه تاکسی از حرم امامین جوادین علیهم‌السلام تا فرودگاه بغداد حدود ۱۵ هزار دینار (۴۵۰ هزار تومان) است و با توجه به اینکه تاکسی‌های شخصی امکان ورود به فرودگاه بغداد را ندارند، زائران باید در ورودی فرودگاه بغداد مجدد ماشین‌های فرودگاه را سوار شوند که قیمت این ماشین‌ها نفری ۱۰ دلار (حدود ۴۳۰ هزار تومان) است.

البته در صورتی که زائری بخواهد همراه با اتوبوس‌های عتبه در کربلا به زیارت مشرف شود و در اواسط مسیر از همسفران جدا نشود، می‌تواند به کاظمین و سامرا مشرف شده و دوباره به کربلا بازگشته و از آنجا صبح به سمت مرز مهران حرکت کند که هزینه همراهی با ماشین‌های عتبه در این صورت هم ۱۰ هزار دینار (۳۰۰ هزار تومان) است.

به گزارش فارس، سفر عتبات به صورت زمینی و هوایی بدون نیاز به اخذ ویزا صورت می‌گیرد و زائران با مراجعه به مرزهای زمینی یا تهیه بلیت پرواز نجف یا بغداد می‌توانند به زیارت عتبات مشرف شوند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول