اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

مسئولان استخدام پرستاران را اولویت قرار دهند

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: پرستارانی که در ایام کرونا خدمت‌رسانی کرده‌اند، امتحان خود را پس داده‌اند و معتقدم نیازی نیست که آزمون بدهند؛ انتظار ما از مسئولان این است که این پرستاران بدون آزمون استخدام و به‌کارگیری شوند.

مسئولان استخدام پرستاران را اولویت قرار دهند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس،سید رضا رمضانی یاسوج، عضو شورای عالی نظام پرستاری ضمن پاسخ  به مهم‌ترین سؤال‌های مطرح در حوزه پرستاری در خصوص وضعیت استخدام پرستاران، گفت: یکی از مسائلی که حقیقتاً به بیماران و جامعه سلامت صدمه می‌زند کمبود نیرو است. به ازای هر مریض بدحال یک پرستار در هر شیفت باید حضور داشته باشد اما اکنون این مسئله در بیمارستان‌ها اجرا نمی‌شود و یکی از عوامل مرگ و میر بیماران در آی سی یو و ان ای سی یو همین کمبود نیرو است.

 وی ادامه داد: رئیس جمهور، رئیس مجلس، سازمان امور استخدامی و ... همه در این خصوص حرف می‌زنند و نظام پرستاری تصمیم گیرنده در استخدام پرستاران نیست و دیگران می‌خواهند در این خصوص تصمیم بگیرند. رئیس جمهور که عالی ترین مقام اجرایی در کشور است دستور می‌دهد که پرستاران را استخدام کنند، رئیس مجلس هم که جزو عالی‌ترین مقام‌های کشور است این مطلب را می‌گوید اما باز هم کسی توجه نمی‌کند.
 
رمضانی، راهکار برون‌رفت از این وضعیت را اجماع مسئولان دانست و گفت: به نظر من باید دستگاه‌هایی که در استخدام پرستاران تأثیرگذار هستند دور هم جمع شوند و وضعیت نابسامان درمان کشور را بررسی و سپس نیروهای لازم را استخدام کنند.
 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا پرستاران طرحی که در ایام کرونا در بیمارستان‌ها فعالیت و به بیماران خدمت‌رسانی کرده‌اند نیز برای جذب باید آزمون بدهند؟ گفت: پرستارانی که در ایام کرونا خدمت‌رسانی کرده‌اند، امتحان خود را پس داده‌اند و معتقدم نیازی نیست که آزمون بدهند؛ انتظار ما از مسئولان این است که این پرستاران بدون آزمون استخدام و به‌کارگیری شوند.
 
این عضو شورای عالی نظام پرستاری با انتقاد از اینکه تکلیف شهدای سلامت و خانواده‌های ایثارگر آن‌ها هنوز مشخص نشده است، گفت: تعداد زیادی از گروه‌های سلامت در این دو تا سه سال گذشته صدمه دیده‌اند و باید جزو ایثارگران قرار گیرند.
 
رمضانی اضافه کرد: مجموعه‌ای از کادر سلامت را داریم که به دلیل مشکلاتی که در اوج کرونا برای آن‌ها به وجود آمده است توانایی ادامه کار برایشان فراهم نشده و یا حتی به واسطه آسیب‌‌هایی که به آن‌ها وارد شده، خانه‌نشین شده‌اند، از طرف دیگر گروه‌هایی هم هستند که آسیب دیده‌اند اما همچنان به کارشان ادامه می‌دهند.
 
وی ادامه داد: تعدادی از کادر سلامت را هم در اوج بیماری کرونا از دست داده‌ایم که شهدای سلامت ما هستند، گروهی از آن‌ها تعیین تکلیف شده‌اند و تعدادی هنوز تکلیف‌شان مشخص نیست که انتظار داریم تکلیف خانواده این عزیزان نیز زودتر مشخص شود.
 
عضو شورای عالی نظام پرستاری درباره آخرین اخبار از تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی نیز، گفت: در جشن روز پرستار که محضر مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان فرمودند که تکلیف نیروهای شرکتی را مشخص کنید و رئیس‌جمهور هم بر این موضوع تأکید و عنوان کرد که قصد دارد قراردادهای شرکتی را حذف کند، اما متأسفانه سازمان امور اداری و استخدامی توجهی به صحبت‌های رئیس‌جمهور هم ندارد و آن را اجرا نمی‌کند.
 
رمضانی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب فرمودند افرادی که در قالب طرح 89 روزه بودند، جذب شوند، اما نیروهایی که برای عبور از بحران در ایام کرونا به کار گرفته شدند، به راحتی اخراج شدند که این بی انصافی است.
 
وی تصریح کرد: با وجود تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تعیین تکلیف پرستاران طرحی و شرکتی، متأسفانه با گذشت دو سال هنوز تکلیف این نیروها مشخص نشده است.
 
عضو شورای عالی نظام پرستاری، یکی از مسائلی که از آن غفلت شده و باید بیشتر مطرح و به آن توجه شود را مسئله وضعیت استخدام نیروهای باسابقه عنوان کرد وگفت: ما نیروهایی داریم که 20 سال پیش یا حتی قبل‌تر به صورت قراردادی استخدام شده‌اند و همچنان دارند کار می‌کنند، این مسئله برای کشور پسندیده نیست که فردی این همه سال در یک سیستم مشغول به کار باشد، اما استخدام او هنوز به صورت قراردادی است، این نیروها در شرایط قراردادی بسیاری از امتیازها را از دست می‌دهند.
 
رمضانی در ادامه به موضوع وضعیت بیمارستان‌های خیریه نیز اشاره و تأکید کرد: باید امتیازهایی که برای تغییر وضعیت پرستاران در بیمارستان‌های دولتی در نظر می‌گیرند، برای بیمارستان‌های خیریه‌ها و بیمارستان‌های آموزشی و پژوهشی نیز که وابسته به دانشگاه علوم پزشکی نیستند نیز در نظر گرفته شود.

مسئله دیگری که این عضو شورای عالی نظام پرستاری از آن انتقاد کرد، پایه حقوق پرستاران بود و گفت: باید پایه حقوق پرستاران افزایش پیدا کند. پرستاران در معرض هزاران نوع بیماری هستند و به دلیل فشار کاری، ایستادن‌های زیاد و حجم بالای کار پس از مدتی دچار بیماری و مشکل کمر درد و پادرد و ... می‌شوند باید بر روی حقوق پرستاران هم مانور داده شود. همچنین اکثر سازمان‌ها و نهادها امکانات رفاهی برای کارکنانخود دارند برای پرستاران نیز باید امکانات رفاهی در شهرهای مختلف به قیمت مناسب در نظر گرفته شود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول